Foto-Album van Astrid

De foto-albums van diverse leden [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 16-01-2013 15:38

dezelfde 3 R's als bij je kinderen.
Rust
Reinheid
Regelmaat.

:lol:

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 16-01-2013 20:04

@Pat: Wat dacht je dan van mijn bak? De bak van bash en goldy, dat is bijna een volledig jaar de 1.60m geweest draaide stabiel en ik heb in 2 jaar, 2 vissen verloren. 1 vis na 2 dagen, die kiepte om omdat ze al ziek was en mijn q-bak niet groter was dan 30L. De andere kiepte na 1,5 maand om, foutje van mijn vriendin (en van binnen was het al hopeloos).

Bash is op 2 jaar tijd 1 keer ziek geweest -> gebrek aan maatje + bodem die vol zat met ammoniak.

Dus 2 jaar, waterwissels van 70% of meer, meerdere verhuizingen naar verschillende bakken -> bash gezond en groot.
Goldy, is nu 1 jaar bij ons, nooit problemen mee gehad.

Ik wil hier niet mee zeggen dat astrid fout zit maar ik wil hiermee Rex zijn punt benadrukken. Het is hetzelfde als een vis uit een kom 'redden' en die kiept na 1 week om. Velen vragen zich af waarom dit kan. Dat ligt hem dus aan te grote veranderingen in 1 keer oftewel -> turkse sauna maar dan 10 keer erger. Dit gebeurd overigens niet bij elke vis, per vis is dit afhankelijk.

Het laatste maakte deze hobby ook zo lastig maar over het algemeen hanteer ik eigenlijk altijd 5 dingen:
1. Rust
2. Goede kwaliteit voer
3. Regelmaat
4. Veel liters water per vis
5. Schoon water

En die bruin alg? Die laat ik mooi groeien want de vissen zijn er hier gek op xD Nee maar, het probleem met planten is ook nog eens dat niet iedere plant in iedere bak zal groeien. Overal in nederland is het water verschillend. Al is het maar de kh die anders is. Hier in kerkrade merk ik bijvoorbeeld dat anubia's het goed doen. Ze groeien als kool en maken iedere keer nieuwe bladeren aan, eveneens het javamoss en hoornblad.

Balans in je bak krijg je door niet overhaast te werk te gaan ^_^ Gewoon rustig aan kleine veranderingen brengen (bijvoorbeeld een plant erbij zetten die wel goed groeit) en dan rustig aankijken naar wat de bak doet.

Of je nou veel of weinig ververst, veel of weinig voert, het maakt niet uit. Als je overhaast dingen gaat veranderen(en dat gebeurd vaak zonder dat je het door hebt) krijg je problemen. Een testset is overigens een moment opname ;) het geeft niet altijd de garantie dat het goed gaat met de bak. Vandaar dat ik ook hoop dat ze de Seneye verder ontwikkelen want dat zou echt een mooi apparaatje zijn om alles mee in de gaten te houden zonder iedere keer honderden euro's te moeten uitgeven aan test setjes.

@Astrid: Ik ben in ieder geval blij dat de bak nu stabiel draait en dat je geen vissen meer hebt verloren :) een vis verliezen en de stress die daarbij komt is nooit leuk.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 16-01-2013 20:18

Kifero, in het begin, toen mijn bak er treurig uit zag, ben ik idd wekelijks een mespuntje, goed opgelost gaan gebruiken.
De laatste 3 maanden ben ik het aan het afbouwen, en doe het nu nog 1x per maand een mespuntje, en dus, je hebt gelijk Rex, ik ga er mee stoppen.
Het heeft me de eerste tijd door het algprobleem ( wat echt treurig was) geholpen.
Het kon geen kwaad volgens Dino, en idd, de vissen hadden nergens last van, en al die lastige, moeilijk te bestrijden algen verdwenen.
Ik had alleen wat bruinalg, en dat heb ik nog steeds, maar dat is niet hardnekkig, en zo weg te poetsen.
Nu vind ik dat hele kifero verhaal nog steeds lastig, want ik heb best vaak gevraagd aan Dino, wat er in dat spul zit, en dan hoor je alleen maar vitamine en mineralen.
Het ziet er uit als magnesium, en misschien is dat het wel, magnesium, maar de dosering en wat erin zit is een heel vaag verhaal.
Maar nu ik een mespuntje nog maar 1x per maand toevoeg, is de bak er niet minder op geworden, dat niet.
Dus ga ik het nu zonder proberen, en maak iedere maand wel foto's, ben zelf ook benieuwd.
Ik heb het trouwens nooit overdadig gebruikt, echt een mespuntje opgelost in 10 liter water voor een 350 literbak.
Het is ook niet zo dat ik een beetje alg niet erg vind, maar wat ik had, was diep triest, en ik was ten einde raad, zo lelijk werd alles, al mijn planten waren reddeloos verloren, mijn vissen voelde zich niet wel, gingen dood, en dat na dat ik echt niet eigewijs ben om aan te nemen dat ik volgens de regel zoals velen dat doen, heel veel gigantische waterwissels ben gaan doen, voor de feromonen, vergroeien te voorkomen, dus ook om ze gezond te houden.
Ik heb dat alles van mij afgezet, en ben door jou Rex, de uitdaging aan gegaan, heb jou wekelijks mijn metingen door gegeven, heb zelfs mijn set aangevuld om ook ammonia en ammoniak te meten, en daar heb ik vervolgens mijn verversbeleid op aangepast.
En dat was in het begin, met mijn vision 180 met veel te veel vissen, geen overbodige luxe.
Mijn waardes waren echt veel te hoog, en zo is dat waterwisselen begonnen.
Ook met de nieuwe bak, ( toen ik het meten weer een beetje liet varen, en uit gewoonte een groot deel water wisselde, ben ik na al die toestanden zoals vissterfte en hardnekkige algen, aan de slag gegaan, en heb echt wekelijks, soms 2x intensief gemeten, en daar weer het verversbeleid op aangepast, tot ik na een jaar, wetende wat te moeten wisselen, tot deze conclusie kwam.
Nu neem ik af en toe een steekproef, of ik nog goed zit, en dat zit goed, maar ik hou ook heel goed het gedrag van de vissen in de gaten..
Ik ben blij, en de bak ziet er ook blij uit, en dat wil ik ook, een mooie balans, vissen die zich goed gedragen, planten die groeien, en alg mag, maar geen hardnekkige alg meer :wink:

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 17-01-2013 12:08

Nog even iets wat Bash en Rex zeggen,
Ik ga hier echt niet prediken dat ik het nu bij het rechte einde hebt, echt niet dus, het is net wat zij zeggen, het werkt nu voor mijn bak, maar ik doe niks overhaast, plotseling, en schokkend voor de vissen, ik ben alleen op mijn metingen afgegaan, heb veel planten gekocht, en steeds ook nieuwe planten omdat sommigen idd niet wilden aanslaan, en langzaam aan werd de bak stabiel.
Ik hevel de bodem elke week af, en ik moet eerlijk zeggen, het heeft mij ook verbaasd dat het zo is gegaan.
Het was uiteindelijk voor mij ook een experiment, die goed heeft uitgepakt voor nu.
Ik blijf de boel goed in de gaten houden, en er kan altijd wat mis gaan, het zijn levende wezens, en alles wat leeft kan ziek worden, dood gaan, dat is nu eenmaal de natuur.
Maar ik hoop zeker niet dat het door verwaarlozing gebeurt, daarom hou ik de 3 Rs goed in de gaten, en doe ook mijn best, net als jullie allemaal, en meer kan je niet doen :wink:

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 17-01-2013 17:20

@Astrid: Precies ^_^

Edit: Wat ik vergeten was te zeggen. Dit is geen voorbode om de vissen op minder liters te houden. Ik ga er nog altijd vanuit dat 50L het minimum is (ik hanteer zelf 200L per vis voor de kleintjes en 350 voor bash en goldy). Als ik iets anders vind waaruit blijkt dat minder ook in orde is dan hoor je me niet maar dat heb ik tot nu toe niet gevonden. Het enige wat ik tegenkom is: de meer, de beter.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 17-01-2013 18:23

:tientientien:

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 19-01-2013 17:26

Over je foto's op pagina 2, Sappie heeft echt dezelfde kleurstelling als mijn M1, leuk om te zien.

Over de discussie over je verversen, dat gaan we niet meer doen:).. Denk wel dat er meer potentie zat in je vissen, maar momenteel draait je bak stabiel en geniet jij er van. Dat is ook belangrijk.
Afbeelding

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 16-04-2013 08:07

Hallo Allemaal,
Na een groot drama wat zich voltrokken heeft in mijn bak, ben ik na 32 jaar houden van sluiers gestopt.
Veel verdriet gehad, maar er heerste een vreselijke ziekte in de bak, en ze vielen allemaal om, of buikwaterzucht, of ze trokken krom en zwommen om hun as als gekken.
Na diverse behandelingen, was er geen houden meer aan.
Het aquarium is nu ontsmet, en ik begin opnieuw maar dan met tropische vissen.
Ik ben altijd al gek op een plantenbak geweest, en nu heb ik de tijd om de bak om te toveren in een plantenparadijs met wat tropische vissen.
Het was geen leuke afsluiting, maar het ging echt niet meer.
Bovendien ben ik niet de aller jongste meer, en vond het onderhoud best intensief.
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor al hun hulp, en commentaar.
Veel succes met jullie vissen!

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 16-04-2013 09:56

sterkte met het verlies van je vissen...

wel heel veel succes met de nieuwe richting van de hobby,ik zal je bak af en toe nog eens komen bekijken op het andere forum :wink:
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 16-04-2013 12:59

Jammer Astrid, ik denk dat er niet alleen waterzucht erbij kwam maar ook iets anders.

Ook op deze forum kan je je aquarium laten zien in onze tropische gedeelte.

Plaats reactie