Foto Album David TVR Ranchu

De foto-albums van diverse leden [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 02-01-2013 00:59

Ik had het niet over de houding van de staart.
Ik bedoel de vinnen zelf. De staart lijkt slecht gevorkt en een slag te groot wat bij de borstvinnen te zien is.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

David
Lid FGF
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-05-2012 21:54

Bericht door David » 02-01-2013 14:25

@ZJjonnie. De staart slecht gevorkt ??

Wij volgen de standaard van AJRS (all japan ranchu association) deze standaard is constant voor aanpassing vatbaar, als je de winnaars van 2000 tot nu bekijkt zie je een grote evolutie
Deze vis had de derde plaats op Ranchu meeting en in de jury zat Geert Coppens, Craig Smith en Paul Green.
Die zijn meesters op gebied van Ranchu.
In deze vis zitten er inderdaad een paar kleine fouten anders had ie gewonnen :-)
maar slechte straatwortels wordt al bij de BBR al gecullt ??
zulke opmerkingen zijn een slag in het gezicht van elke kweker.
die er uren en dagen insteekt
ik weet niet op welke standaard uw mening gebaseerd is ?

@Rex Hunt. Zal ik zeker eens doen. bij deze:

Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 02-01-2013 14:36

Schitterende vis David!

Erg mooi, ben er weg van.. mocht ik me ooit specifiek gaan toeleggen op een bepaalde variant zal het zeker TVR zijn. Erg mooi..

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 02-01-2013 14:45

dankjewel david, erg duidelijk.

het enige wat me nog rest om te vragen is:
waar zijn deze standaards op gebaseerd? ik bedoel, heeft geert en collega's zelf iets gebruikt van een oudere standaard en vanuit daar naar een andere evolutie toe probeert te kweken en selecteren? zodat we eigenlijk allemaal vissen krijgen die op de standaard van geert lijken?

hoe meer je jezelf hier in verdiept hoe moeilijker het word namelijk, en ik probeer hier orde in te scheppen. want het lijkt me een gegeven feit dat ooit 1 iemand gezegd heeft van dit is een mooie vis, zijn kenmerken schrijven we op en gaan hier naar toe kweken zodat ze allemaal die ene lijken. toch?
dit zal duizenden jaren geleden al gebeurd zijn waarschijnlijk, maar duidelijke info hierover is moeilijk te vinden. en vind je het al, is het in het Chinees of Japans, en dat zijn nu net 2 talen die ik niet kan lezen.

ik hoop dat je me een beetje begrijpt, en me hierop kan toelichten.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 02-01-2013 15:24

De Japanse ranchu zoals wij die kennen is volgens mij pas een kleine 120-130 jaar geleden ontstaan. Ik denk dat de basis voor de standaard door Ishikawa is gelegd. Ik denk dat de standaard van de AJRS ook aan "modetrends" onderhevig is. Het ideaalbeeld van de perfecte TVR verschuift continue, iets wat de kunst van en het plezier in het kweken misschien alleen maar ten goede komt.

David
Lid FGF
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-05-2012 21:54

Bericht door David » 02-01-2013 15:50

@Rex Hunt. zeer goede vraag, en als je begint te verdiepen zie wat voor een ingewikkelde hobby het wel is
ik heb van Geert een goed boek gekregen, waar er maar en paar exemplaren in Europa zijn
daarin staan foto van 1900 tot eind 2000 en zie je 100 jaar ranchu winnaars, helaas in het japans
de standaard wordt bepaald door de winnaars van de AJRS, en de bekende bloedlijnen
je ziet daar en duidelijke evolutie in, bv. een vis waarmee je in 2000 zou kunnen winnen kan niet meer relevant zijn in 2012
Geert heeft in 2000 een standaard geschreven na 20 jaar ervaring
en deze wordt op vele TVR forum nog altijd gehanteerd
mocht hij deze vandaag schrijven zou je ook een evolutie zien
het streven naar een perfecte Ranchu is een reis geen bestemming
zal eens een artikel plaatsen over de club

@Ferry. goed punt

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 02-01-2013 15:55

Hoort dit zo langzamerhand niet thuis in het subforum TVR? Lijkt me wel handig als al deze info makkelijk terug te vinden is.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 02-01-2013 16:05

wederom een bevredigend antwoord. dankjewel.

en je hebt gelijk hoe meer je jezelf er in verdiept, hoe lastiger het pad word om te volgen.

jammer dat er zo veel te vinden over de ranchu in verhouding met de andere varianten. binnenkort gaan we met iets nieuws van start hier, en zul je mijn vragen beter snappen.

David
Lid FGF
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-05-2012 21:54

Bericht door David » 02-01-2013 16:18

@rex.tja, we spreken over een hobby die al meer dan 100 jaar bestaat, en die de Japanners bloedserieus nemen

Dit is een artikel van de Brotherhood:
hoop dat het leesbaar is

Afbeelding
Afbeelding

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 02-01-2013 16:38

thanks, het is redelijk te doen.

het blijft me enorm fascineren allemaal, ook over andere varianten.

ik zelf ben ook altijd bezig met verbeteren en proberen te innoveren, en dan vooral op watermanagement . want ik ben van mening als je dat goed onder de knie hebt, de rest een bijkomstigheid is.
daarom heb ik nu ook een oud zeeaqua gekocht van 170 lang met natte en droge doorvoeren, puur om dingen te proberen en te testen die je met een normale opstelling niet bereiken kan.

geert zelf heeft hier ook e.e.a gepost, en nu schittert hij weer door afwezigheid. beetje jammer maar de beste man zal het wel heel druk hebben. zo had ik ook nog graag eens een interview gedaan hier met hem samen.

Plaats reactie