foto-album migo25

De foto-albums van diverse leden [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-02-2013 00:44

Prima. Vanaf nu gaan we weer gezellig verder kletsen over dit foto-album ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 06-02-2013 08:48

Dat je geen ruimte hebt voor een grotere bak, prima. Ik heb alleen gezegd dat je wat aan je slechte waterwaardes kunt doen, ofwel meer verversen ofwel een grotere bak. Sinds dat laatste niet gaat zul je toch wat moeten doen aan je waterwaardes. Hem iedere keer een zoutbadje geven is geen goede oplossing omdat je het probleem niet aanpakt. Daarom komt het ook telkens terug.

Bij goudvissen is het helaas niet zo dat ze meteen omkiepen als er iets mis is. Het zijn hele taaie vissen die makkelijk een jaar tot 2 jaar in een kom kunnen overleven. Dat je daarna een hoopje ellende ervoor terug krijgt laten de meesten even buiten beschouwing. Bash heeft ook gewoon eetlust en vliegt als een gek op het eten af maar de rest van de dag ligt ze gewoon plat op haar zij op de bodem om maar even een voorbeeld te geven.

Er zijn genoeg dieren die 'pijn' pas laten merken als het te laat is, alleen is het probleem bij goudvissen dat het vaak niet te herkennen is als je het gedrag niet kent. Dat en ze maken geen geluid. Als deze vis met genoeg vers water geen probleem meer heeft met zijn staart, niet op de bodem hangt, geen raar gedrag vertoont, goed eet en een goede ontlasting heeft, dan kun je hem laten zwemmen totdat hij serieuze problemen gaat ontwikkelen.

Ik snap je laatste opmerking over kwekers niet zo. Ongeacht of je een kweker bent of niet, als een dier 'pijn' heeft laat je hem niet in leven voor je eigen gewin. Ik zeg niet dat dit hier aan de hand is, ik snap alleen niet goed waarom je die opmerking maakt aangezien ik de enige ben die 1 kweekje heeft gehad.

@Zsjonnie: ik ben toch nog op migo ingegaan, mocht het teveel zijn dan edit ik de post alsnog.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 06-02-2013 10:08

even voor alle duidelijkheid, ik heb haar nooit opgedragen om dit ook te doen. ik ventileerde alleen mijn gedachte wat ik zou doen als dit mijn vis was.

dat zeggende moeten we migo haar mening allemaal respecteren, en gaan we weer ontopic verder.

migo25
Lid FGF
Berichten: 103
Lid geworden op: 20-12-2012 13:38

Bericht door migo25 » 06-02-2013 11:12

@ bash..... ik ken geen mensen die mij met honderd procent kunnen aangeven dat een vis in staat is uberhaut pijn te hebben...hebben zei wel eens zenuwen voor pijnprikkels....

daarnaast bedoelde ik kwekers in het groots niet pers na jou gericht ofzo totaal niet

maar mensen ik snap jullie bedoelingen echt wel.....
maar niet ieder is in staat om een vis af te maken of om een grotere bak tehelen
nog meer verversen is alleen maar slecht...ik verschoon het water al 2 tot 3 keer in de week
nog meer verschonen zal betekenen dat ik net zo goed de kraan open kan laten staan...
en waarom zou je dan nog een bacteriecultuur moeten hebben?

@ rex Dank u...

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 06-02-2013 11:24

hier kan ik je wel duidelijkheid in verschaffen, het is bewezen zelfs.
De mythe dat vissen geen pijn zouden voelen is nu ontkracht aldus professor Victoria Braithwaite van de University of Pennsylvania. Uit haar verschenen boek: ''voelen vissen pijn?'' blijkt dat vissen wel degelijk pijn ervaren en dat de mens in staat is vissen te laten lijden.

migo25
Lid FGF
Berichten: 103
Lid geworden op: 20-12-2012 13:38

Bericht door migo25 » 06-02-2013 11:42

@ rex......ik zeg ook niet dat vissen geen pijn voelen....
Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat jullie waanschijnlijk denken dat deze vis het heel slecht heeft
en dat hij barst van de pijn....
Dit is niet te beoordelen door jullie...
Als een vis nou gedrag toont waaruit blijkt dat het niet goed functoneerd oke...
maar dat is bij deze vis momenteel niet het geval...
als ik in de tijd dat deze vis heel slecht ging zoveel kennis had als dat ik hier heb opgedaan ben ik het met jullie eens....
maar dat had ik niet en wou deze vis helpen.....niet ten dode opschrijven...
En Hij ligt nooit op de bodem.... hij heeft geen last van zijn blaas.....en zwemmen doet ie als de beste ook met zijn probleem
Als hij al pijn heeft zal het vast niet zo ernstig zijn als dat jullie denken....
mijn mening mag dan miss verschillen met dat van jullie....
als ik serieus het gevoel zal hebben dat deze vis lijd dan word alles een ander verhaal...
ik vind gewoon niet dat je het gelijk moet opgeven....

Maar goed dat zegt niet dat ik niet het beste voor heb met mijn vissen.....
En als het water zo slecht zou zijn zouden toch meer vissen problemen moeten tonen?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 06-02-2013 11:46

ik oordeel op wat ik zie. en vertaal dat in mijn kennis.

wil je dat ik hier eerlijk antwoord op ga geven want het zal niet leuk zijn om te horen.

migo25
Lid FGF
Berichten: 103
Lid geworden op: 20-12-2012 13:38

Bericht door migo25 » 06-02-2013 11:54

dat geef ik dus continu aan...
ik snap jullie mening....
ben alleen een echte Nederlander ....
heel stom en negatief in jullie ogen natuurlijk...
en ook dat begrijp ik maar orange is mij gewoon veel waard....
ik geef hem niet zo maar op.....
hij heeft altijd al wel problemen met zijn staart gehad en er zijn ook genoeg perriodes dat het ontzettend mee valt...
ik had gewoon miss minder eerlijk tegen jullie moeten zijn als ik dit antwoord wou ontzien
en ik waardeer jullie mening heust wel...begrijp mij niet verkeerd
Ik ben van 8 na 4 vissen gegaan mede op jullie advies...
alleen door mijn moeders enthousiasme heb ik er nu weer 5
Ik weet overigens niet hoe oud orange is dus ging er al een tijd van uit dat hij niet veel ouder zal worden...
ik heb meerdere malen overwogen hier al een eind aan te maken maar dan telkens word het doorbloede weer minder en dan gaat het weer een tijd goed en dan heeft ie der weer een keer last van....
ik houd jullie meningen bij me en hou jullie op de hoogte....

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 06-02-2013 12:24

@Bash: Het zijn geen 5 Ryukins. De betreffende vis is een Oranda en de overige 4 zijn Ryukin mixen maar zeker geen raszuivere.

@RexHunt: als je zeker weet dat vissen pijn kunnen hebben begrijp ik niet dat de vis dit meer laat merken en begrijp ik ook niet waarom er nog door mensen gevist wordt.

Inderdaad nog de vraag waarom alleen deze vis er last van heeft als de waterwaarde's niet goed zouden zijn.

De vis die ik heb die dit heeft komt van Dino is dus een kwaliteitsvis die meteen in een ruime bak terechtgekomen is dus absoluut geen groeiachterstand op heeft kunnen lopen. Wel is het een Oranda en die zijn nu eenmaal gevoeliger dan de meeste Ryukins wellicht dat het daar aan ligt.
Ook bij mij heeft alleen deze vis daar last van en ook al vanaf dat ik hem bij Dino meenam. Toen dacht ik dat het door de stress van daar kwam maar het is gewoonweg niet weggetrokken soms is het bijna niet zichtbaar en soms weer een paar dagen wel.
Het wordt anders als de vis gaat drijven, op zijn kop hangt, op zijn zijkant op de bodem ligt of gewoon zo veel op de bodem gaat liggen of niet meer eet maar zolang de vis lekker actief rondzwemt en goed eet laat ik het zo.

@Migo25: Ik zou zeggen gewoon goed in de gaten houden ook je waterwaarde's meer kun je even niet doen. En geniet van je vissen.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 06-02-2013 12:27

vissen die te klein gehouden worden als ze zelf nog jong zijn scheiden veel hormonen en feromonen uit. door niet op tijd die stoffen te verwijderen ademen ze dat weer in, evenals met eten en drinken.

het lichaam reageert hier op en gaat hormonen naar de verkeerde delen van het lichaam sturen. dat wil zeggen dat organen enzo wel doorgroeien,evenals de vinnen ogen en staart. de rest van het lichaam gaat hier niet in mee. de ruggengraat trekt hierdoor als eerste krom, omdat die organen in de weg gaan zitten.

de eerste tekenen van vergroeide vissen is dan ook zwemblaasproblemen. ook heel logisch want allerlei andere organen gaan hier tegen aan drukken en drukken zo de vis gewoon uit balans.

fysiologisch gezien is dat al een hele zware aanslag op de vis, want die moet al zijn energie richten op het weer omdraaien en proberen in balans te blijven.
kostbare energie, die andere dingen in het lichaam ook nodig hebben maar daardoor niet krijgen omdat de vis in een stress toestand verkeerd.

die stress heeft altijd dezelfde gevolgen. precies die zoals ik ze net beschreef. zijn er andere factoren die spelen buiten de zwemblaas, - ik noem slechter water, geen goed voer, te kleine huisvesting, te veel soortgenoten in hun territorium en nog legio dingen meer- geven allemaal die zelfde signalen af en de vis zal gewoon zijn energie in dingen steken die eigenlijk voor de ontwikkeling een negatief effect hebben.

dat is helaas een onomkeerbaar proces. alle liefde alle verzorging al het schone water ten spijt, die vis zal niet meer herstellen van zijn vergroeide lichaamsdelen. wel is het zo dat dit proces dan stopt en de vis weer enigzins in balans komt. maar hij zal altijd zwak en gevoelig blijven voor veel invloeden zoals slechter water, en zijn de vergroeiingen te erg zal er ook altijd stress aanwezig blijven. een cirkel die zich blijft herhalen.

nu mijn persoonlijk inzicht hierin:
ik heb die dingen leren herkennen en er zijn verschillende gradaties van vergroeiingen.
van minimaal tot heel ernstig.
jou orange valt helaas onder heel ernstig, want zijn lichaam is zo enorm klein tegenover de ogen en de vinnen, dat de organen als het ware erin geperst zitten. zou je hem opensnijden komen die ingewanden er ook met een flinke druk naar buiten en liggen meteen op tafel.
jou vis voelt dat zelf ook, en gaat constant stress signalen afgeven aan het lichaam, waardoor het bloed dunner word en op plaatsen komt waar het niet hoort. zoals te zien in de rode/roze staart. daarbij is het water waar hij/zij in zit niet van dermate kwaliteit om die stesshormonen kwijt te raken. die slaan weer neer op het cardiovasculaire systeem (aders) en geven rood doorlopen aders in de vinnen. zoals zichtbaar op je foto.

al die dingen bij elkaar, dus mijn eigen inzicht en de wetenschappelijk bewezen onderdelen laten mij geen andere conclusie trekken dat jou vis geen fijn leven meer heeft. ook al eet en zwemt hij goed.
je moet je dan ook goed afvragen of je hem dit allemaal wil aandoen.
want ik voorspel je nu al, de problemen zullen alleen maar erger worden. en hier zit ook het gevaar bij dat als die verzwakte vis ziek word er een grote kans bestaat dat de andere vissen met een bacteriële of parasitaire infectie besmet worden.

en die gedachte alleen al is voor mij als dierenvriend niet te verkroppen.
dat is ook de reden waarom ik zo op dingen hamer tegen jullie allemaal, want wij hebben de verzorging van die dieren op ons genomen. en die verzorging is verre van makkelijk, al denken de meeste hier van wel.

Plaats reactie