Fotoalbum van Hinvin

De foto-albums van diverse leden [leden]
Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 29-11-2013 11:47

Aww, wat een leukerds :)

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 29-11-2013 12:19

Leuke visjes, ze zijn nog zo lief klein :wink:
De zwarte vind ik tot nu toe de mooiste qua bouw.

Alleen..... ik denk wel dat je problemen gaat krijgen met je waterkwaliteit.
Je aquarium draait nog niet zo heel lang en je hebt nu ineens best veel visjes erin gedaan die allemaal nog heel jong zijn en dus eigenlijk meerdere keren per dag te eten moeten hebben.
Daarbij zou ik je echt aanraden een extern filter erbij te plaatsen want de originele juwel filters zijn niet echt super wat betreft het verschonen van zo'n filter en ze kunnen alleen niet alle schadelijke stoffen omzetten die onze geliefde vissen zoveel produceren.
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 29-11-2013 13:38

Leuke visjes. Hoop dat je lang kan genieten van deze vissen.
Maar Rogolf geeft wel nuttige tips. Flink waterverversen zou de vissen alleen baat bij hebben.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 29-11-2013 14:37

Het klopt Rogolf, maar het Jewel filter(ook zijn de zwarte voor blauwe omgeruilt) heeft geen orginele pomp, ik heb een andere pomp op de rubber dop van het jewel filter gemaakt. Hiermee kan ik via een slang naar de gootsteen de helft van het aquarium leegpompen in een kwartier. Even omgerekend is de werkelijke circulatie dus minimaal 2 keer per uur, omdat er in het aquarium geen 5m tuinslang aan zit is de weerstand lager, dus ik gok op 2,5 keer per uur. Ik was overigens wel van plan dit filter een keer te vervangen.

Dat ik het aquarium gejumpstart heb is geen risico, ik heb het wel degelijk langzaam opgebouwd met voer en water uit het andere aquarium(maar wel direct vanaf het begin). Binnen 48 uur heb je dus een actief filter met nitrificerende en denitrificerende bacterien die je dan ook moet voeden. Nitraatomzetting heb ik net nog getest en het werkt allemaal prima.

Je kunt het ook 3 weken laten draaien tot je een beetje bacterie ontwikkeling in je filter hebt, dit dan vervolgens heel langzaam gaan belasten. Ik ben ervan overtuigd dat dit de betere manier is, maar een aquarium enten en direct aan de slag met belasten moet eigenlijk hetzelfde resultaat opleveren.

Reken er maar op dat ik het goed in de gaten houd, bovendien wil ik met nieuwe vissen sowiezo veel verschonen in het begin.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-11-2013 16:26

Het indraaiverhaal wil ik hier niet over in discussie, maar ik vind wel dat er top view foto's moeten komen als jij houdt van top view trekjes :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 29-11-2013 16:51

Komt goed Zsjonnie.

Er valt niet over te discusseren, 3 weken indraaien en dan heel langzaam belasten is gewoon beter. Maar als ik nu deze vijf vissen in een weinig belaste bak had gedaan die wel drie weken had gedraait was het risico ook heel groot. Vind de keuze voor enten(eigenlijk zelfs een overdosering bacterien) en dan direct belasten met water uit een draaiende tank die ik heb gewoon logisch, niet ideaal, maar naar mijn idee de beste optie. Geen probleem als men het er niet mee eens is, ik zorg er wel voor dat er goed op gelet wordt(heb niet voor niks gisteren en ook vandaag vrij genomen).

Even buiten deze discussie die ik best wil voortzetten.....

BEDANKT voor de complimenten en ik vond de black ranchus ook erg mooi. De gekleurde ranchus en lionchu zijn wat klassieker qua bouw, kop vind ik ook typisch Thai lionhead en daar hou ik nu eenmaal van :tientientien: . Dino had van die siam(?) black ranchus nog een aantal over, maar er was wel veel belangstelling voor, ik had er een paar bekeken met brede staartaanzet, wat kleine verschillen hier en daar, maar allemaal eigenlijk super! Dino had ook nog hele mooie calipo ranchu's mocht iemand daar nog in geintresseerd zijn. Oja en die purple ranchu's zaten er ook genoeg hele goeie nog tussen.

Was echt wel de moeite van de lange rit waard, wat een boel mooie vissen! :wink:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-11-2013 17:55

Even voor iedereen die dit topic volgt een tip voor de goede orde:
Mocht er drang zijn om de discussie over indraaien voort te zetten, graag wel in het juiste subforum (waterkwaliteit) ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 29-11-2013 18:07

Die lange reis van 5 uur naar dino heb ik vorige week ook nog gemaakt :wink:
Maar die is het zeker waard.

Zolang je alles goed in de gaten houdt, hoop ik dat je waardes redelijk tot goed blijven.
Ik heb het zelf op de harde manier geleerd en toch bijna enkele vissen verloren.
Ik had zelfs 2 vol ingedraaide filters en 200 liter "oud" water van de 400liter gebruikt en toch dreven 4 van de 7 vissen s' ochtends boven aan het wateroppervlakte naar lucht te happen.
Bleek ik toch een nitriet piek te hebben.
Daarom wil ik je alleen maar waarschuwen, maar je hebt je al goed ingelezen zo te zien. :cheer:
Afbeelding

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 29-11-2013 20:51

Ik heb milieuchemie gestudeerd :wink:

Nitriet is inderdaad het meest(acuut) gevaarlijk, beluchting en vooral filterbacterieen die niet voldoende hun werk doen kunnen zo'n piek veroorzaken. Sowiezo als je maar iets nitriet verkleuring op je teststrookje ziet moet je bijstellen, erg gevaarlijk voor vissen. Dit heeft overigens dus ook met het opvoeren van de belasting te maken als je bak eenmaal ingedraait is, want dan moet je bacteriekweekje in je filter nog wel de belasting kunnen wegwerken en dat gaat ook mis als je er 5 vissen in een keer in doet. De meeste literatuur stelt dit ook zo, niet teveel vis tegelijk.

Je kunt weer wel je filter microbiologisch voorbereiden gelukkig, er zijn verschillende soorten bacterie preparaten in de handel waarmee je je filter of vijver kunt enten.

Minder bekent is trouwens een nitrietpiek door zuurstoftekort in het water, dit kan in combinatie met bijvoorbeeld kou(en dus verminderde activiteit/groei van je filterbacterien). Beluchten is altijd noodzaak voor aquarium of vijver.

@Zsjonnie: ik zal binnenkort wel een topic maken over het enten van filters, is inderdaad zinnig het daar te hebben staan.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-11-2013 20:22

Vandaag was de grote bak nog rustig, nitraat 25, nitriet niks en de rest was ook goed. Wel even wat verschoont, ook om wat restvuil eruit te pompen, blijft toch wel wat liggen in de hoekjes. Ook het kleine bakje even gedaan, deze ververs ik nu 1 maal per week voor de helft, meer is niet nodig.

Geen foto's gemaakt, maar wel even een heel verhaal over het nitrificatieproces onder waterkwaliteit gezet zoals ik beloofd had.

Groet, Hinvin

Plaats reactie