Fotoalbum: Morex

De foto-albums van diverse leden [leden]
Plaats reactie
Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 26-04-2014 19:00

Gisteren is mijn aquarium geleverd. Heb de 2000 L/u pomp er al op draaien. De 1200L pomp moet ik nog aansluiten.
Hieronder een aantal foto's. De foto's zijn erg donker omdat ik nog geen goed licht hebt. Krijg volgende week een 2m lange 36 watt led balk Deze geeft daglicht.

Zonder water:
Afbeelding

Met water!
Afbeelding

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 26-04-2014 19:07

Ziet er goed uit! :vindleuk:
Mooi zo zonder achterwand. Ga je geen spijt van krijgen!
En nu wachten tot de vissen er in kunnen :)

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 28-04-2014 13:37

Eerste filter draait sinds vrijdag.
Vandaag 2e filter geïnstalleerd (1200L/u)

Afbeelding

Morgen komt waarschijnlijk mijn sera nitrivec bestelling. Dit om mijn filters een boost te geven.
Heb ook wat waterwaardes gecontroleerd.

Ph= 8
Kh= 7
Nh4&3= 0

Wat zeggen deze waardes mij?
heb niet op nitriet en nitraat getest omdat mijn ammoniak 0 was.
Of toch maar testen? heb nog geen voer of dergelijke in mijn aquarium gedaan.

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 28-04-2014 15:35

Zonder planten, vissen en vers grind zal ammoniak nog wel weg blijven.
Ik vind het zelf altijd wel prettig om alles te testen bij de opstart én bij te houden in een Excelsheet o.i.d. Zeker als de algen komen opzetten dan zul je wisselende waarden krijgen en als je dan niet weet welke waarde het was dan is eventueel bijsturen moeilijker. Maar nogmaals, zonder vissen e.d. zal het zo'n vaart niet lopen.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 28-04-2014 16:02

Dus eigenlijk is het aan te raden juist 1 of 2 vissen a 7 cm te nemen om mn filter op te starten.
Welke waarde had ik nog meer moeten meten? Heb een sera druppeltest

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 28-04-2014 16:35

Nee dat is niet aan te raden. Wel is het aan te raden je vissenbestand ook rustig op te bouwen.
Dus niet als je aquarium net is ingedraaid bijvoorbeeld 8 middelgrote tot grote vissen erin doen.
Je krijgt meestal eerst bruine alg en dan groene. Na een paar weken zou dit moeten verdwijnen. Een beetje alg hou je altijd wel.
Het gaat er met indraaien om dat je pompen een bacteriekolonie opbouwen zodat naast de mechanische filtering er ook biologische filtering is.

Maar goed, daar had je die Nitrivec natuurlijk ook voor gekocht.
Zo'n toevoeging van goede bacteriën kan naar mijn mening nooit kwaad. Heb ik bij mijn zee-nanobak destijds ook gedaan.
Ik las dat ze het hebben over vulkanisch gesteente dat erin verwerkt is. Dat zal denk ik zeoliet zijn.
Op zich zijn zulke middeltjes wel handig, maar je maakt het voor de bacteriën in je pomp misschien wel te makkelijk.
Je hebt kans dat als je stopt met dit middel, en de bacteriën/je pompen het filteren zelf moeten gaan doen, je problemen met je waterwaardes krijgt.
Denk bij het wekelijks toevoegen van zeoliethoudende middelen ook altijd om eventuele toevoeging van zout in de toekomst.
Zout zorgt ervoor dat giftige stoffen weer uit het zeoliet komen zetten en zullen je waterwaarden verstoren.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 28-04-2014 21:51

Gebruik fancy toxic remover. Altijd goed.
Een visje erin is ook aan te raden of gooi een paar korrels voer erin. Dan hebben de bacteriën ook wat te doen.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 04-05-2014 11:26

Heb sera nitrivec gebruikt. Afgelopen donderdag 2 kleine visjes gekocht om mijn filters op te bouwen. Vrijdag nacht fancy toxic remover gebruikt om hem nog een boost te geven

Vandaag tests gedaan. Alleen ammoniak/ammonia 0.5
Visjes zijn nog erg schuw. Zitten veel in een hoekje als er beweging is in de kamer. Is dit normaal?

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 04-05-2014 12:02

Nieuwe omgeving, geen beschutting en waterwaarden die natuurlijk nog niet optimaal zijn...
Normaal gedrag lijkt me dus.
Wellicht wat waterpest, om je vissen wat beschutting te bieden, toevoegen?

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 05-05-2014 19:14

Morgen is mijn ledbalk klaar dus woensdag ongeveer in huis.

Hieronder een foto van mijn 2 visjes. Zijn geen HQ vissen, gewoon van lfs maar ik vond ze leuk.
Afbeelding

Waterwaardes blijven op 0,5mg ammonia(k)
Bij welke waardes moet ik hoeveel verversen?
Ik weet dat ammoniak op lange termijn niet goed is voor mijn vissen, maar aan de andere kant hebben mijn bacteriën dit nu nodig om zich te ontwikkelen.

Ook is mijn water ietswat troebel geworden als ik door lengte van mijn bak kijk. Dit komt waarschijnlijk door nitrivec en toxic remover.
Beter om nog geen water te verversen neem ik aan? Ivm het opstarten van mijn aquarium.

Plaats reactie