Fotoalbum: Morex

De foto-albums van diverse leden [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 05-05-2014 22:32

Je moet je wel goed inlezen he. Als een een bak in laat draaien met vissen erin moet je dagelijks een deel verschonen(20-30% ofzo). Je hebt helemaal geen hoge ammonia nodig, juist niet want dan kun je na een week ofzo een enorme nitriet piek verwachten en zijn je vissen zeker dood. Vind het om te janken dat er mensen beweren dat bacterien die zich nog niet eens gevestigd hebben een hoog ammonia gehalte nodig hebben. :evil:

Het belangrijkste bij vissen is stress laag houden en laten wennen aan het verversen met jouw kraanwater. Dit laatste is veel belangrijker dan je zult denken in het begin en je zult al snel zien dat je er niet aan ontkomt. Ook beluchting is erg belangrijk, hoeft niet heel veel te zijn, maar het houd bepaalde waterwaardes beter in balans. De Tetra pompjes zijn mooi stil vind ik.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 06-05-2014 18:07

Beste Hinvin,

Voorgaande het beginnen van deze hobby heb ik erg veel gelezen. Wat me opvalt is dat heel veel bronnen elkaar tegenspreken. Het is moeilijk om de juiste informatie hier uit te halen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil gewoon doen wat het beste is voor mijn vis en mijn aquarium. Vandaar dat ik het ook allemaal in mijn topic post. Kunnen jullie bijsturen / adviseren waar nodig.
Ik ga direct beginnen met verversen van mijn water.
De bacteriën die het ammonia(k) gaan afbreken ontwikkelen zich dus evengoed als ik het ammoniak level laag hou in mijn aquarium?
Nog meer zaken waar ik goed op bedacht moet zijn?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 06-05-2014 19:44

Ik bedoel het niet zo kwaad als het misschien overkomt hoor. Je hebt heel duidelijk twee manieren een aquarium te laten cyclen, met of zonder vissen. Als je met vissen een cycle doorgaat moet je flink water verversen, in principe vergelijkbaar met een vissekom, die wordt ook heel vaak verschoont en de vis loopt geen gevaar. De goede bacterien vestigen zich sowiezo(zelfs op het grind van een vissenkom die dagelijks verschoont wordt), het belasten van de waterkwaliteit(dus minder verschonen) doe je alleen pas als je ziet dat de nitrietpiek voorbij is en nitriet volledig omgevormd wordt in nitraat.

Wat je op internet vaak tegen komt is dat mensen de beide methoden door elkaar gooien, of de indruk hebben dat ze een aquarium sneller kunnen 'laten' cyclen als ze de afvalstoffen laten ophopen. Zeker als je het aquarium geent hebt maakt het niets uit en is het gewoon even afwachten en verschonen tot de bacterien zich in het filter hebben gevestigd en volledig nitrificeren.

Een echt volledige cycle duurt overigens 2 tot 3 maanden, afhankelijk van oa de watertemperatuur.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 06-05-2014 20:00

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ga mijn aquarium vaak verversen nu ik weet dat dit geen kwaad kan, maar juist goed is voor de vissen!

Nog een foto van mijn aquarium inc vis
Afbeelding

Vandaag is mijn ledbalk verzonden. 2m lange alluminium balk, 36watt, 65000k met 2640 lumen.
Deze week verwacht ik hem aan huis. Ben benieuwd!

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 06-05-2014 20:20

Haha wat een ontiegelijk kleine visjes in zo'n grote bak :lol:

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 06-05-2014 20:24

Dat vond ik ook toen ik die van mij er pas in had...
Nu valt dit alweer flink tegen :lol:

Het word vast mooi, en alle begin is moeilijk.
Rustig aan dan breekt het lijntje niet en geduld is een schone zaak.
Zo...hebben we alle toepasbare spreekwoorden weer gehad.

Ben benieuwd hoe je de led gaat vinden.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 07-05-2014 20:53

Ik heb eerlijk gezegd wegens tijdsgebrek nog niet heel het topic gelezen :), maar het ziet er alvast leuk uit! En die visjes lijken nu nog zo minie in dat grote aquarium. Ik ben al benieuwd oe die zullen groeien
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 10-05-2014 20:12

Ben erg tevreden over de verlichting.
Hier een foto in het donker:
Afbeelding
En mijn 2 visjes:
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-05-2014 23:51

Nice! Jij hebt geen lampen in huis meer nodig :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 18-05-2014 15:12

Het gaat goed met de visjes. Ververs regelmatig het water.
Gisteren had ik bijna geen ammoniak meer in mijn water. kleur zat dichter bij die van 0 dan 0,5
Nitriet 0,5
nitraat 0,25

Heb water ververst en fancy toxic remover toegevoegd. Wat zeggen deze waardes mij?
Begint mijn aquarium al ingedraaid te raken?
25 april sloot ik mijn 1e filter aan 28 april de 2e
1 mei zijn 2 visjes gekocht.

Wanneer kan ik weer nieuwe vissen toevoegen? (2 ofzo)

Plaats reactie