Ranchu-avonturen...

De foto-albums van diverse leden [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 28-11-2015 12:36

leuke bak!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 28-11-2015 21:05

Mooie bak en leuke vissen! Ben benieuwd naar hoe ze gaan uitgroeien :)

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 30-11-2015 17:35

@vissengek: Tja... ik ook! :-)

En inhakende daarop; vandaag begonnen met voeren én het waterpijl teruggebracht naar het niveau waarop ik ze de eerste maanden/jaar wil laten groeien...

Afbeelding

Filtratie is nu minimaal, vanaf morgen elke dag het water meten en het gedrag van de vissen observeren, dit om een 'feel' met de Japanse methode te krijgen. Zoals ik al eerder schreef is die methode niet helemaal de mijne - je laat je vissen voor mijn gevoel te veel tegen een nitraat-vergiftiging schurken - en ben ik dus zoekende naar een soort van 'Japan-light'. Voor nu zitten ze op 33 liter per vis, op dit fysieke formaat en in deze ruimte moet dat voorlopig kunnen, zeker met het waterwissel-regime dat ik wil loslaten zodra ik weet vanaf welke waterwaarden de vissen in mijn ogen ongewenst gedrag gaan vertonen.

Volgende week verder...

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 09-12-2015 21:32

ff updaten...

Na wat opstart-problemen met één van de visjes, dat met het verlagen van het waterpijl, opgelost leek te zijn en dan toch nog bijna uit de hand gelopen. Spastisch zwemmen, schuren, door het water schieten en weer perioden van apathie. Met bijkomend verschijnsel dat het Japanse visje dat gedrag ging kopiëren. Interessant om dat verschil te zien. Waar de ene met reden te keer gaat zie je bij de ander een duidelijk verschil in het imitatiegedrag, bijna speels. Had het eigenlijk moeten filmen. De zieke vis in een 70 liter quarantaine bakje gedaan - waar ik in een vlag van verstandsverbijstering ong. 50 gram zout aan het water heb toegevoegd, just don't ask - en een dosis NT General Tonic. Zag er even heel beroerd uit. Stationair in een hoekje bovenin, constant pompen met de borstvinnen, snel ademen, stress en mij het gevoel gevende dat de ochtend niet gehaald zou gaan worden. Dat viel de volgende ochtend dus compleet mee. Zwom bijna lekker rond, had wat gegeten en na afkicken met FTR en FCC 24 uur later terug in de grote bak. Leuk om te zien, de zieke werd blijkbaar gemist dus het was een vrolijke boel. Ook dat heb ik moeten filmen, maar genoot te veel van dit gedrag om daar nog aan te denken. Hij/Zij is nu stukken beter, zwemt rustig, niet meer schuren en schieten. Japanse visje ook niet meer, waarmee ik het eerder genoemde imitatiegedrag dus wel aandurf...

Verder:
Zoals het er nu uitziet kan ik m'n initiële plan van verversen niet volhouden. Op één of andere manier loopt het nitraat nogal op (nitriet op 0) waardoor er een wat mat gedrag in de bak lijkt te ontstaan. Nieuw plan van aanpak is wat radicaler en vooral intensiever: elke 4 dagen een 100% wissel met water dat 24 uur heeft 'gerijpt' (met luchtsteentje), plus een dagelijks emmertje wisselen om de ergste 'poeptroep' van de bodem te halen. Ook het niveau van het water weer iets teruggebracht. Zit nu op een 'hard-core' traditionele waterdiepte van 4 inch /11cm. Het heeft wel wat. Plantjes iets verplaatst zodat het (uitgedunde) kroos beter samenklont op de plak waar ik zou willen hebben. De beestje hebben nu een eigenste 'dug-out' waar ze regelmatig even rusten of rondkijken voordat ze weer op patrouille gaan. Zal morgen een foto van het geheel maken...

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 10-12-2015 11:39

En een foto van de huidige staat, van de korte kant gezien...

Afbeelding

Catfish Eline
Lid FGF
Berichten: 623
Lid geworden op: 22-10-2011 20:15

Bericht door Catfish Eline » 16-12-2015 11:24

Ziet er leuk uit, gelukkig gaat het goed, lijkt door het waterpijl heel veel diepte in de bak, geinig!
Afbeelding

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 16-12-2015 15:41

Dank je!

Tja, er is nogal wat veranderd in korte tijd... Eén van de Thai visjes deed het niet al te lekker, wat ik in het vorige bericht al schreef. Na de quarantaine zag het er even goed uit, maar een dag later ging het alweer mis en dat was de doodsteek voor mijn vertrouwen in dit visje. Na een consult met Dino is de vis teruggegaan en aan hem voor eventuele verdere behandeling toevertrouwd. Het ging ver buiten mijn kennis en kunde het beestje te kunnen laten herstellen. In al mijn botheid is het visje wel bij Dino, waarvan ik zojuist een bericht krijg dat het visje weer prima aan het herstellen is/in orde is, achtergebleven. Het risico op een zorgenkindje is mij, op dit specifieke moment, te groot. Mentaal qua werk en gezin heb ik er de ruimte gewoon niet voor.

Ik ben niet met lege handen vertrokken, twee nieuwe bewoners zijn meegekomen, beide van de Japanse persuasie, waarmee ik voor mijzelf weer op het originele plan ben uitgekomen: twee tot drie TVR's van minstens behoorlijke kwaliteit. Maar die ene Thai dan? Yes, Mothership heet ze voorlopig. Voor nu onmisbaar in de bak. Een echte moederkloek die het eerste, toen vooral nerveuze, Japannertje heeft 'begeleid' en nu weer een van de nieuwe Japannertjes onder haar 'hoede' heeft. Blijven altijd een beetje bij elkaar in de buurt en als er gevoerd wordt fungeert zij een beetje als 'muscle' tegenover de andere twee waardoor het kleintje iets meer moed heeft 'aan te schuiven' (een onzekere goudvis qua eten, je verzint het niet). Qua ruimte ga ik, als het spul echt begint te groeien, slecht uitkomen. 4 vissen op 220 liter vind ik te krap... (Met deze waterstand (11cm) is het kantje boord, elke 4e dag 100% wissel en de andere twee dagen een 50% wissel om het gemeten nitriet/nitraat onder de duim te houden. Het hoort erbij... Dino doet goede zaken met FTR :-) Ik hoop tegen die tijd (ergens komend voorjaar) voor 'Mothership' een goed tehuis te kunnen vinden waar ze haar kunsten opnieuw kan vertonen.

De bak is 'du moment' te stoffig (FTR/FCC) voor een foto, maar morgen zal ik een plaatje schieten...

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 18-12-2015 17:54

Zijn ze... project JX-2 en JX-3...

Afbeelding

Catfish Eline
Lid FGF
Berichten: 623
Lid geworden op: 22-10-2011 20:15

Bericht door Catfish Eline » 19-12-2015 10:04

Nice!! :tientientien:
Afbeelding

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 25-12-2015 12:21

Gave foto zeg! :)

Plaats reactie