Ranchu-avonturen...

De foto-albums van diverse leden [leden]
Plaats reactie
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 01-04-2016 03:58

Haha.

Ja leuk effe kijken hoe groot ze nu zijn

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 04-04-2016 21:46

Nou... ben je bij de bak, komen ze kijken... zodra er ook maar iets van een camera in de buurt komt schieten ze 1,2 meter de andere kant op...

Onder het mom 'beter iets dan niets' dan toch één min of eigenlijk minder 'gelukt': XJ-3, met z'n, naar mijn mening, mooie rugcurve. Komt op de plaat net niet lekker uit maar de lijn tussen bek en staart is (ex fun-tan en kroon) praktisch symmetrisch. De wen groeit nu iets te hard en dreigt de onderkant van de ogen lichtjes te bedekken. Is nu bijna 12 cm.

Afbeelding

Oplettende lezer zal zien dat de bodem vernieuwd is. Het grind van Dennerle beviel niet. Ik kan m'n vinger er slecht opleggen maar het water ging steeds sneller achteruit. Niet zozeer in meetbare waarden maar wel qua geur en helderheid. Ik heb bij een betere LFS in de bijna buurt die veel van Dennerle verkoopt maar niet dit grind naar de reden daarvan gevraagd en oh wonder, bijna hetzelfde verhaal en dit ook niet met feiten kunnen onderbouwen. 'het voelt niet goed, maar vraag niet waarom...'

Anyway. Leisteen (van Dennerle uit de Plantahunter-serie). Op het eerste gezicht totaal onbruikbaar voor een sluierstaart want best scherp. Ik heb eerst een handje van het spul op de bestaande bodem gelegd om te zien wat de reacties zouden zijn en moet zeggen dat de beestjes het snel oppakken. In die zin dat het grondelen over het leisteen een heel stuk rustiger ging. Materiaal wordt niet als een gek naar binnen gezogen maar meer voorzichtig in de bek genomen en ook weer rustig uitgespuugd. Testje met voer op lei gelijktijdig met voer op grind liet geen verschil in voorkeur van bodem zien dus... Eerlijkheidshalve zou ik deze bodem niet durven aanraden bij elke sluierstaart. Zijn het schrokoppen dan voorzie ik grote problemen - en misschien is het voor mij hier een kwestie van tot nu toe de dans ontsprongen te zijn. De tijd zal het leren. In ieder geval vind ik de combinatie van het 'ruige' leisteen en sluierstaart erg mooi. Plus dat de het water, ook bij 'ververswaarden', er gewoon beter uitziet...

Iwanfish
Lid FGF
Berichten: 84
Lid geworden op: 30-08-2015 14:48

Bericht door Iwanfish » 05-04-2016 19:49

Leuke foto, en inderdaad een mooie curve. Pas alsjeblieft op met dat steen. Ik voorzie problemen bij ziekten, huidparasieten of paar gedrag. Namelijk dat vissen kunnen gaan schuren. Het overkomt je, en de gevolgen zijn niet te overzien met dit type bodembedekking. Verder valt me op dat je nogal redelijk vaak bezig bent met het verander van je inrichting/waterwaarden etc. Voor nu lijkt het goed te gaan. Het kan ook een keer goed mis gaan. Verveet niet dat een groot deel van je bactierieencultuur huisvest in je bodembedekking en je een nitriekpiek kut veroorzaken na het verwisselen. Ik heb mijn tvr's in een barebottem. Less is more.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 05-04-2016 21:44

Hoi Iwan,

Thanks voor de feedback!

Deze bodem zit er nu een maand in... ik heb ze niet meer zien schuren, dat was voorheen wel anders... Qua bodem in context van biotoop kan ik kort zijn; elke drie dagen doe ik een 100% wissel, bodem wordt dan ook uitgespoeld. De bacteriën krijgen weinig kans zich te nestelen. Plus dat er altijd wat bactiballs rondzwerven in de bak en het filter erg goed z'n werk doet. Ik meet zo'n beetje elke 5 dagen en heb nooit onverwachts nitriet gemeten of een afwijkende Ph en aanverwanten. Wat dat betreft is het 'rijpen' van het wisselwater erg effectief (plus die schep bentoniet in dat bakje natuurlijk...)

Bare bottom zou ook m'n eerste keus zijn (en was ook het uitgangspunt), maar met (onbedoelde) de strips op de bodem, die mij iets te scherp zijn, heb ik weinig keuze. Ik wil ooit nog wel naar een andere, grotere bak en dan vooral in optic white. Dat moet persé bare bottom kunnen zijn...

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 05-04-2016 23:42

Leuk groot geworden de vis.

Pas op met paaien met de grind. Kan zomaar de vis beschadigen

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 06-04-2016 07:45

Paaien... hier...? Whaha, dat is af en toe één groot mono-polair feest hier in de bak. Kortom, alleen mannetjes. Daar moeten we het binnenkort echt even over hebben. Er is behoefte aan een dame!

Van de november batch is dit de kleinste. De grootste zit nu op 13cm.

Iwanfish
Lid FGF
Berichten: 84
Lid geworden op: 30-08-2015 14:48

Bericht door Iwanfish » 07-04-2016 19:11

Michel1968 schreef:Hoi Iwan,

Thanks voor de feedback!

Deze bodem zit er nu een maand in... ik heb ze niet meer zien schuren, dat was voorheen wel anders... Qua bodem in context van biotoop kan ik kort zijn; elke drie dagen doe ik een 100% wissel, bodem wordt dan ook uitgespoeld. De bacteriën krijgen weinig kans zich te nestelen. Plus dat er altijd wat bactiballs rondzwerven in de bak en het filter erg goed z'n werk doet. Ik meet zo'n beetje elke 5 dagen en heb nooit onverwachts nitriet gemeten of een afwijkende Ph en aanverwanten. Wat dat betreft is het 'rijpen' van het wisselwater erg effectief (plus die schep bentoniet in dat bakje natuurlijk...)

Bare bottom zou ook m'n eerste keus zijn (en was ook het uitgangspunt), maar met (onbedoelde) de strips op de bodem, die mij iets te scherp zijn, heb ik weinig keuze. Ik wil ooit nog wel naar een andere, grotere bak en dan vooral in optic white. Dat moet persé bare bottom kunnen zijn...
in dat geval, goed bezig :) maar ik blijf het zeggen, pas op met dat grind :) Voor wat betreft je nitriet; Als eenmaal je filter goed bezet is met goede bacteriën zal je geen last krijgen van nitriet.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 08-04-2016 16:19

Tijdens de waterwissel toch nog twee van de draakjes weten te schieten...

Afbeelding
Afbeelding

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 09-04-2016 09:29

:vindleuk: zien er goed uit!

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 09-04-2016 10:57

Thanks!!!

Eindelijk een beetje het gevoel dat ik de buikjes onder controle heb. Eens gaan kijken hoe we, met behoud van vorm, wat meer massa kunnen gaan toevoegen...

Plaats reactie