mijn koi vijver (en misschien later voor sluiers)

De foto-albums van diverse leden [leden]
smooty
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 26-12-2011 11:46

Bericht door smooty » 27-12-2011 17:15

jah een wc-borstel lijkt wel handig, maar ik zie mij nog niet heel de vijver doen :D .Wat ik vorig jaar wel had was iets van een water stofzuiger met verschillende borstels bij speciaal voor alg en vuil in je vijver, maar heb die verkocht omdat ik mijn vijver liever zo laat.

wat beestjes in mijn vijver betreft.Het krioelt er van (salamanders,kikkers,padden,waterjuffers,libellen,bootmannetjes,watervlooien...) en ieder jaar vliegt er een libel boven de vijver en het lijkt er op dat het altijd de zelfde is.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 27-12-2011 18:03

Hee Smooty, probeer alg delete. Deze is op natuurlijke basis gemaakt.
Je kan dus niet overdoseren. Het is van Kifero.

Gast

Bericht door Gast » 27-12-2011 20:05

Ik zou ten eerste gaan proberen om meer beweging in de vijver te krijgen. Algen houden niet zo van snel stromende stukken water. Ook zou een een plekje kunnen maken met schaduw, lees, wat bomen er omheen zetten, of een paar palen met een zijl erover heen. Jouw vijver ligt vollop te bakken in de zon en dat is vragen om problemen.
Voor de rest een mooie vijver, zo met die moerasplanten enzo.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 27-12-2011 20:08

Hele mooie vijver en dan met dat prieeltje super! :D
Door welk bedrijf heb je het prieeltje laten maken? Even beroepsmisvorming :wink:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-12-2011 21:09

Groene zweefalg en draadalg hebben beide dezelfde oorzaak. Een ammoniakpiek.
Neem je de oorzaak van de ammoniakpiek weg, dan sterft het alg vanzelf omdat zij geen voedingsstoffen meer hebben.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

smooty
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 26-12-2011 11:46

Bericht door smooty » 27-12-2011 23:16

@ FROST: in de zomer als er veel zon is leg ik een groot stuk hout op het water om te zorgen dat de vissen schaduw hebben(rondom de vijver staan ook struiken en een boom) ik zal anders volgende zomer is kijken om een houten hek of zo te zetten.

goh van die prieel ga ik toch een moeten kijken.

smooty
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 26-12-2011 11:46

Bericht door smooty » 27-12-2011 23:17

hoe neem je zo een amoniakpiek weg?

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 28-12-2011 00:28

Dat kun je weghalen door eventeel een (biologisch) filterinstallatie, die zet de ammoniak om in nitriet (net zo fout) en daarna om in nitraat, en de nitraat wordt weer opgenomen (verwerkt) door voldoende (zuurstof)planten, wat dus weer algengroei tegen gaat.
Dit is nogal een erg korte omschrijving, maar volgens mij klopt het wel aardig, mocht ik dit niet goed beschreven hebben, graag verbeteren.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 28-12-2011 04:43

Je zal eerst de oorzaak van de ammoniakpiek moeten uitzoeken.
Een overbezetting lijkt mij hier zeker niet het geval.
Misschien dat er teveel rommel op de bodem blijft liggen?
Een dikke laag rottende bladeren op de bodem kan een hoop ammoniak produceren en is tevens een perfecte broedplek voor allerlei bacteriën.

Een overschot aan nitraat veroorzaakt tevens geen alg.
Een tekort aan nitraat daarentegen wel.
Alle N-vormen (NH3/NH4/NO2/NO3) zijn op een bepaalde hoogte schadelijk.
NH3/NH4 al snel.
NO2 minder snel, maar toch al schadelijk bij een vrij lage waarde.
NO3 niet snel, maar uit voorzorg wil je deze liever niet al te hoog op laten lopen. Probeer deze zéker onder de 50mg/l te houden.
Dit kan gedaan worden door voldoende planten en/of voldoende water verversen.

Een biologisch filter lijkt mij wel nodig bij Koi, aangezien deze behoorlijk veel vervuilen gezien hun formaat.
Ik heb niet zo een verstand van vijvers, maar ik denk niet dat enkel een plantenfilter de ammoniakproductie van een flink aantal Koi snel genoeg op kan nemen.
Onvoldoende filtratie kan trouwens ook een oorzaak zijn voor een hoge ammoniakwaarde.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 28-12-2011 09:04

Als je plantenfilter/ vijver voldoende groot is kan dat wel. Zelf vind ik de site van Freek Vogel wel interessant: 'Anders koi houden'. Deze man heeft een compleet andere benadering dan de 'steriele' wijze waarop koi meestal gehouden worden.

Plaats reactie