mijn koi vijver (en misschien later voor sluiers)

De foto-albums van diverse leden [leden]
smooty
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 26-12-2011 11:46

Re: .

Bericht door smooty » 26-12-2011 23:01

christa41 schreef: en in zo'n grote vijver gaat er waarschijnlijk zeer weinig mis. groet christa.
dat is waar mijn vijver heb ik al meerdere jaren en er is nog nooit iets mis gegaan.Wat wel een groot probleem is zijn de algen tjonge in de zomer is soms heel de vijver groen en geraakt mijn pomp om de 2 dagen verstopt.weet soms iemand een zeer goed middeltje tegen algen?

ik denk persoonlijk dat sluiers moeilijker te houden zijn in een vijver dan koi's of vergis ik mij?

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 26-12-2011 23:21

Het groene water is wel heel goed voor de groei van je vissen.


Denk niet dat het houden van sluiers in vijvers moeilijk is als je een paar sterke vissen hebt

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 26-12-2011 23:54

Groen water kan gevaarlijk zijn in de zomer, omdat er dan zoveel zon is en de alg zich erg snel kan vermenigvuldigen.

Het kan gevaarlijk zijn ivm met oxygen burn overdag en het tekort aan aan zuurstof in de nacht


Mits goed onderhouden, is groenwater wel gezond voor de vissen.
Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 27-12-2011 00:01

Klopt inderdaad.

Smooty ik zou persoonlijk geen chemische 'middeltjes' aanraden om het groene water te bestrijden. De balans is dan ergens weg, dus je moet de oplossing zoeken in concurrentie voor de groene algen. Wellicht meer snelgroeiende planten en ammoniak, nitriet, nitraat verslindende planten zoals verschillende iris soorten.

Ik heb zelf ook goede ervaring met Strobinol. Deze fijngeperste stro-korrels veroorzaken na enkele weken een explosieve groei van eencellige organismen welke de alg weg eten en welke op hun beurt ook weer goed voedsel zijn voor de vissen..

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-12-2011 00:23

Je kunt ook een uv-filter aansluiten, of een sterker biologisch filter, alleen weet ik niet of een sterker filter ook voor bij de vijver geld tegen alg groei, daar moet ferry me even op aanvullen.


Een UV-filter heeft wel zo zijn nadelen als ik mij goed herinner.
Afbeelding

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 27-12-2011 00:38

Hallo Smooty,

Om maar te beginnen, wauw, wat een vijver (en tuin). Ik zou willen dat ik zo'n ruimte had, kwijl kwijl. En bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Om je tips te geven over welke vissen je het beste in je vijver kunt houden laat ik aan de andere leden over. Die hebben hier veel meer verstand van dan ik (ik kom ook net kijken, wat dat betreft)
Maar ik lees ook dat je in de zomer last hebt van zweefalg, zelf ben ik niet zo voor chemische middeltjes, maar dat is persoonlijk. Misschien heb je wat aan de info die ik hieronder zal geven (waarschijnlijk ken je ze al, gezien je de vijver al enige jaren hebt)

-De algengroei vindt het fijn als het water te zacht is (te lage PH, lager dan 7), dus mocht dit zo zijn kun je ervoor zorgen dat de hardheid van het water verhoogd wordt, want als je water te zacht is
dan groeien de zuurstofplanten niet goed en kunnen die kun werk ook niet optimaal doen.
-Heb je genoeg zuurstofplanten (waterpest, gedoornd hoornblad, glanzend fonteinkruid, aarvederkruid en bronmos) in de vijver en groeien die goed? Zal waarschijnlijk niet meevallen om planten
goed te houden in een vijver met koi's, toch? Maar de zuurstofplanten verbruiken dan de voedingsstoffen uit het water voordat de algen dit kunnen doen.
Nuttige moerasplanten zijn: dotterbloem, gele lis, penningkruid, snoekkruid, iris, waterbies en beekpunge
-Een biologisch filter is ook wel erg handig om te hebben, dit kan ik niet goed uit de foto's halen.
-Als de vijver in de volle zon ligt, zal dit de algengroei ook erg beinvloeden. Nu heb je een grote vijver, dus een overkapping maken zal niet zo gemakkelijk gaan, maar misschien kun je meer werken
met drijfplanten: lelie's, kikkerbeet, azolla, waternoot en waterhyacinth (niet winterhard) en krabbescheer, deze houdt de zon niet echt tegen, maar schijnt ook goed te zijn tegen algen.
-En een uvc kan helpen, die heb je volgens mij wel. Hoeveel watt is je uvc en worden die genoeg vervangen/kwartsglas schoongemaakt?

Ik hoop dat he wat met deze info kan.

Groetjes,
martijn
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

smooty
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 26-12-2011 11:46

Bericht door smooty » 27-12-2011 10:13

Dan denk ik dat mijn vijver wel gezond moet zijn ook in de zomer met alg, want er is nog nooit iets mis gegaan.In de zomer geef ik altijd zuurstof bij.dan leg ik er 5 grote zuurstof bollen in.

chemische middelen heb ik er nog nooit in gedaan.Ik hou liever alles natuurlijk(behalve als er ooit is een echt groot probleem voor doet)

smooty
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 26-12-2011 11:46

Bericht door smooty » 27-12-2011 10:21

@ martijn260176: Ik denk dat ik deze handige tips is ga uitproberen.In de bovenste vijver staan al heel wat planten die ook voor zuurstof geven enz.De onderste vijver waar de koi's zitten zijn er geen enkele planten(heb ik geprobeerd, maar waren rap verdwenen)

Wat ik wel doe in de zomer (ook voor extra zuurstof en omdat de vijver ook wat zakt)is de tuinslang aan de kraan koppelen en kraanwater in de vijver doen, want ons kraan water is hard.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 27-12-2011 10:51

Ja, dat is inderdaad een nadeel van de koi's, die vinden het nogal leuk om te wroeten tussen de planten.
In dat geval kun je de planten "vervangen" door een biologisch filter.
En je hebt erg veel verschillende soorten filters. En wat alg is nooit erg in een vijver, zolang de waterwaardes maar goed zijn.
Helder water wil zeker niet altijd zeggen dat de kwaiteit ook goed is (en dit is toch het belangrijkste), gezond water voor de bewoners. Helderheid is vooral voor het kijkplezier, anders hebben we weinig genot van deze mooie vissen en het oog wil ook wat.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 27-12-2011 14:22

@ smooty, ik denk dat met een grote vijver zoals jij hebt, het een beetje vechten tegen de bierkaai is om de alg tegen te gaan. een uv werkt alleen tegen zweefalg en niet tegen draadalg. om zo'n volume water door planten te laten filteren lijkt me ook geen optie, een plantenfilter moet namelijk 80% van de oppervlakte van je vijver zijn wil je algen bestrijden succes :D . en of sluiers moelijker te houden zijn als koi? ik denk dat koi moeilijker zijn. maar sluiers hebben weer lange vinnen en ze zullen weerstand voor de omstandigheden in je vijver moeten opbouwen. dus ik zeg probeer het eerst in je plantenvijver. kan je ze mooi in het oog houden. en inderdaad geen chemische middelen gebruiken tegen je algen, ik heb dat afgelopen zomer gedaan. mijn algen waren wel dood, maar niet weg en ik kan je vertellen, een vijver vol met dode algen is een vies gezicht en een week later groeien er al weer nieuwe algen op. met het afsterven van de algen door chemische middelen laten ze ook in 1 keer alle opgenomen nitraat los. heb je dat weer. ik denk dat het gewoon met een wc-borstel aan een stok gaat worden om je algen weg te krijgen
live isn't all gold. at least my fish are

Plaats reactie