mijn koi vijver (en misschien later voor sluiers)

De foto-albums van diverse leden [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 27-12-2011 14:35

Alg is juist goed voor de vissen en je vijver. Wees blij dat je algen heb. Je kan proberen je vissen minder te voeren.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 27-12-2011 14:47

ik denk dat in zo'n vijver alleen bijvoeren volstaat. in mijn 3 kuubs vijvertje barst het nu nog van de muggenlarven en andere beestjes
live isn't all gold. at least my fish are

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 27-12-2011 14:50

Dat met de wc-borstel of zoiets dergelijks is inderdaad een goede oplossing voor draadalg, dat soort alg is "vrij simpel" te verwijderen en vaak is het water onder draadalg relatief helder.
Persoonlijk zou ik liever draadalg in de vijver willen hebben dan zweefalg (als je al en keuze zou hebben). Want bij draadalg heb je redelijke kwaliteit water terwijl er met zweefalg (groene soep) meerdere oorzaken kunnen zijn.
Maar verder kun je ook een grote vijver redelijk "algvrij" krijgen, heeft toch te maken met waterhardheid en biologisch evenwicht. En dit valt niet mee om dit goed te krijgen hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik heb vijvers gezien van jouw vijverinhoud en ook groter die (op het oog) mooi schoon water hebben. Wel hebben die vaak een giga filterinstallatie op de vijver aangesloten en daar moet je ook net de ruimte en de financien voor hebben. Buiten de kosten van de aanschaf van een "grote" filterinstallatie heb je ook nog de kosten die je hebt om de installatie het gehele jaar te laten draaien zoals de stroomkosten, waterwissels en dergelijke kosten.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 27-12-2011 15:12

@ martijn, amen :D helemaal gelijk
live isn't all gold. at least my fish are

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 27-12-2011 15:13

@ Martijn: de ' groene soep' is juist wat sommige goudvishouders ambieren en waar ze heel veel moeite voor doen om deze ' groene soep' in stand te houden.

Op een verantwoorde manier groen water cultiveren betekent volledige opname van ammoniak, nitriet, nitraat door je groene alg. Dus 0.0 blootstelling van deze stoffen aan je vissen. Daarnaast betekent het een 24/7 eiwitrijke voedingsbron. Ik ontvang de 'groene soep' periode in het voorjaar als het evenwicht biologische- en plantenfiltering er nog niet helemaal is met open armen hoor :)
De 4 weken groene soep die ik dit jaar had zorgden voor een giga groeispurt onder mijn vissen.

Helder water en ook draadalg zegt verder niet zoveel over de kwaliteit van het water, terwijl groen water van hele goede kwaliteit kan zijn.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 27-12-2011 15:22

@ ferry, op 2 punten ben ik het niet met je eens, 0,0 blootstelling van je vissen aan nitraten enz. je vissen eten het dus krijgen het ook binnen. draadalg is erg lelijk maar heeft zuiver en zuurstofrijk water nodig om te groeien. verder kan een erg groene vijver, vol met zweefalg, s'nachts erg veel zuurstof gebruiken waardoor er voor je vissen verstikkings gevaar is. groen water prima voor je vissen, maar het moet geen erwtensoep worden
live isn't all gold. at least my fish are

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 27-12-2011 15:23

owww je zei ook, op verantwoorde wijze, sollie :D
live isn't all gold. at least my fish are

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 27-12-2011 15:31

Groen water wordt juist gehouden om het filteringsvermogen.. mits goed gecultiveerd zal dus alle nitriet, nitraat en ammoniak op natuurlijke wijze omgezet worden. Dus 0.0 blootstelling. Afhankelijk van de grootte van je vispopulatie zul je waarschijnlijk wel moeten beluchten s'nachts.

Dat draadalg alleen in kwalitatief goed water groeit is eigenlijk redelijk achterhaald.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-12-2011 15:32

Ook overdag beluchten word aangeraden om het overtollige zuurstof uit het water te halen.
Afbeelding

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 27-12-2011 15:56

Ferry, je hebt ook wel gelijk (al zeg ik niet dat draadalg alleen in kwalitatief goed water voorkomt, het is alleen gemakkelijk te verwijderen). Ik zeg ook niet dat vijverwater altijd helder moet zijn (inderdaad voedingsstoffen voor de vissen), ik zeg bijna het tegenovergestelde. Vaak heeft kraakhelder water geen goede kwaliteitn (mits op de juiste manier verkregen, en dat valt niet mee).
Alleen willen de meeste mensen helder water omdat ze anders de visjes niet goed kunnen bekijken. Zelf heb ik geen problemen met wat alg in de vijver, maar als mensen er vanaf willen, omdat die langer last hebben van die groene soep dan een paar weken en dan is de lol er snel vanaf en dan zijn er best wel mogelijkheden om dit te verminderen.
Zoals ook al benoemd is, kan overbevolking/overvoeden ook een oorzaak hiervan zijn, dan krijg je ook teveel voedingsstoffen in het water en die zullen wel opgevangen moet worden.
Persoonlijk moet die groene soep niet te erg aanwezig zijn, want dan had ik wel een mudpond aangelegd. Er moet (vindt ik) een evenwicht in zijn, waarom zou ik anders siervissen in de vijver rond laten zwemmen.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie