foto-album van Mausie

De foto-albums van diverse leden [leden]
Plaats reactie
Mausie
Lid FGF
Berichten: 175
Lid geworden op: 26-03-2012 09:40

foto-album van Mausie

Bericht door Mausie » 30-03-2012 09:45

En we gaan veder in het foto album.

Gisteren avond in de auto gestapt richting Cuijk, anderhalf uur verder aangekomen en het aquarium bekeken.
Alles zag er goed uit, alleen beetje vies (aquarium had 's morgen nog gedraaid) Maar iets wat vies is kan schoongemaakt worden.
Pomp zag er netjes en goed uit. Aquarium ziet er ook netjes en strak uit. Dus betaald en het hele zooitje ingeladen.
Heb er nog van alles bij gekregen waaronder kienhout, stenen, soort van zand. Maar weet niet of ik dit nu moet gaan gebruiken.
Zelf heb ik een idee om gewoon helemaal met een schone lei te beginnen. Je weet nooit wat er allemaal mee gebeurd is.

Ok zat er nog een c02 pompje bij en verwarming.

Nu toch nog even een vraag, wat vinden jullie?
Alle filters vervangen in de pomp of gewoon schoonmaken en gebruiken. De slangen van de pomp zijn echt smerig van binnen, denk gewoon alg.
Had op het internet nog wel iets gelezen van het schoonmaken met die slangen.

Zelf ben ik iemand die zeg, koop gewoon nieuwe slangen, nieuw verwarming element.
Maar als het niet nodig is en het maakt niets uit scheelt dat toch weer haha
Aan de andere kant als het nieuw is weet je wel wat je heb en dat het goed is (qua verwarming)

Ohja het is trouwens een Juwel Rio 180 geworden met meubel. (Echt gaaf om over een aantal weken te kunnen gaan beginnen)
Heb nog geen foto gemaakt, dus even een foto van het betreffende aquarium met meubel van marktplaats.

Afbeelding


Greetz Maus

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 30-03-2012 09:50

Morge, welkom en gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.

Voor wat betreft je verwarmingselement (thermostaat), is dit niet noodzakelijk aangezien je koudwatervissen gaat houden. Althans dit is mij meerdere keren verteld.
Ik zelf heb ook een 180 staan (net 4 weken opgestart) zonder thermostaat.

Met de lichtbak wordt het water bij mij 21 graden.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 30-03-2012 10:12

Proficiat met je aankoop!
Het zand zou ik niet opnieuw gaan gebruiken maar het hout en de stenen (als je die mooi vind) kan je goed reinigen en opnieuw gebruiken.
Ik zou de filterinhoud vervangen en de slangen ook.
De verwarming kan je gerust gebruiken maar hang zeker een thermometer in je aqua zodat je het in de gaten kan houden.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 30-03-2012 10:36

Tof, ziet er goed uit!

Ik heb een aantal maanden geleden ook een aqua via marktplaats gekocht. Ik heb de slangen van het filter toen vervangen maar de filter inhoud niet. Dat was me te duur om dat weer nieuw aan te schaffen. Heb het heel goed en veel uitgespoeld met heet water en hier tot op heden nog geen nadelen van ondervonden :)
ZOu het hout en stenen (als je ze tenminste mooi vind!) zo'n zelfde behandeling geven en dan gewoon gebruiken :)

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 30-03-2012 10:45

Ziet er netjes uit.
Een thermostaat is in princiepe niet nodig, het zijn inderdaad koudwatervissen en het water zal uiteindelijk de kamertemperatuur (ongeveer) aannemen.
Maar mocht je een constante temp in je bak willen kan je er altijd één gebruiken. In zo'n geval zal de temp niet onder de ingestelde temp dalen (of je moet er in één keer een hoop koud water in gooien).
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 30-03-2012 11:44

Inderdaad de vissen gewoon op kamertemperatuur houden straks. Een verwarmingselement is niet nodig en imo zelfs ongewenst in veel gevallen.

Filtermateriaal niet weggooien hoor! Dit spul is erg duur namelijk.. ik zou als ik jouw was het filtermateriaal(waarschijnlijk keramische pijpjes, siporax) even uitkoken oid. Daarna opnieuw opstarten met een schoon filter.. en de bacteriecultuur opbouwen vanaf 0.

Weet je al wat je wilt? Barebottom (kale bak) of ingericht?

Mausie
Lid FGF
Berichten: 175
Lid geworden op: 26-03-2012 09:40

Bericht door Mausie » 30-03-2012 12:08

Leuk al die reactie's en de tips.
Kan ik goed gebruiken, wordt mijn eerste echt aquarium haha.

De slangen gaan we gewoon vernieuwen, er zitten inderdaad onderin van die keramische pijpjes.
Zal het vanmiddag even open maken en is even schoonmaken.

Het zijn aardig wat (grote) stenen en stukken hout, dus kan kiezen wat ik leuk vind. Denk dat ik er één stuk kienhout in zet,
Een bak met zand vind ik erg mooi, maar toch wel erg lastig schoon te houden lees ik.
Aan de andere kant kan je een barebottom bak ook erg netjes maken. En vooral strak, en daar hou ik wel van.
Maar toch mis ik dan iets, en heb begrepen dat de Oranda's het ook wel erg lekker vinden om te rommelen door het zand heen.

Maar als ik ergens een hekel aan heb, is het een vieze of een bak die erg troebel is.
Dus dan is een barebottom weer makkelijk schoon te houden.

Zit nog een beetje te twijfelen wat we moeten doen haha :P

Dan gaan we het verwarmings element gewoon niet gebruiken. Hoe doen jullie met bijvullen, gewoon lauw water?

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 30-03-2012 12:47

Het water dat je ververst moet dezelfde temperatuur hebben als het water in de bak.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 30-03-2012 14:10

Ik maak de slangen altijd schoon met een ragerborstel op een flexibele slang. Misschien is dat wat voor je. Ik gebruik deze:

http://www.huis-en-comfort.nl/Wonen-hui ... no_cache=1

Mausie
Lid FGF
Berichten: 175
Lid geworden op: 26-03-2012 09:40

Bericht door Mausie » 31-03-2012 23:19

Zo vandaag was het redelijk goed weer. Dus even met het aquarium naar buiten gegaan en gelijk goed schoongemaakt.
Pomp ook gelijk uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt. Ook gelijk even wat spullen bekeken, en toch maar besloten om de in en uitvoer gewoon weg te gooien en nieuwe te kopen.
Zag er allemaal niet zo lekker fris meer uit, en ook aan elkaar geplakt zooitje.

Dus even wat informatie gezocht, en het volgende gelijk maar besteld.


Afbeelding


Afbeelding

En gelijk een bodemreiniger

Afbeelding


En nu even een foto van het aquarium, klaar om verhuisd te worden.

Afbeelding

Binnenkort ook gelijk even nieuwe slangen voor de pomp halen en dan is het zo goed als klaar.
En natuurlijk opzoek naar een bodem, we gaan voor de donkere (zwarte) variant. Iemand nog tips qua merk of waar je het kan halen.

En daarna is het eigenlijk zo goed als wachten wachten wachten, totdat we de sleutel krijgen haha.

Plaats reactie