foto-album van Mausie

De foto-albums van diverse leden [leden]
Mausie
Lid FGF
Berichten: 175
Lid geworden op: 26-03-2012 09:40

Bericht door Mausie » 17-07-2012 10:23

Thnx, ja die schuinte is wel heftig. Maar ben niet anders gewend, heb dat nu ook.
Vloeroppervlakte is boven ongeveer 20 m2, en dan me douche nog. De schuine kant begint vanaf de 1,50mtr.
Dus het is groot zat, groter als waar ik nu zit haha.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 17-07-2012 10:24

ben je al aan het orienteren op welke vissen je erin wil?

Mausie
Lid FGF
Berichten: 175
Lid geworden op: 26-03-2012 09:40

Bericht door Mausie » 17-07-2012 10:28

Ja ik zou heel graag 3 oranda's willen hebben.
Heb alleen wel begrepen dat het vrij lastige vissen zijn. Behoorlijk gevoelig.
Om daar mee te beginnen is misschien weer lastig.
Sowieso nemen we geen bodem bedekking, dat scheelt een hoop denk ik.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 17-07-2012 10:35

het zijn niet de makkelijkste vissen nee, maar als je goed oplet, en in het begin je waterwaarden goed in de gaten houd zal het wel goedkomen denk ik.
en veel lezen hier. links en rechts staan stiekem toch veel tips. en anders gewoon vragen.

ik zou het ook opbouwen met de vissen. eerst 1, dan paar weken later de 2e en dan weer paar weken later de 3e.
zo belast je de bak en filter niet meteen zo zwaar en kan het allemaal meegroeien in die opstarttijd.

en mocht het onverhoopt niet goed gaan heb je maar 1 vis waar je jezelf zorgen om moet maken.

en worden dat HQ vissen van dino, of de normalere varianten die we hier in nederland gewend zijn?

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 17-07-2012 10:43

Die achterwand :lol: :lol:

Ben benieuwd hoe het gaat worden!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Mausie
Lid FGF
Berichten: 175
Lid geworden op: 26-03-2012 09:40

Bericht door Mausie » 17-07-2012 11:04

@Rex

Ja ben echt al blij dat ik eerst ben begonnen met informatie zoeken en daarna pas beginnen.
Anders had ik nu ook de fout gemaakt die de meeste mensen maken.
Ben echt al zoveel wijzer geworden, zit alleen nog even met de lichturen. Hoe ik dat het beste kan indelen.

Wil sowieso de vissen bij Dino gaan halen, ben daar 1 keer geweest en stond versteld van de keus.
Mijn mening is altijd, beter iets meer betalen voor goede kwaliteit. En daar komt bij dat je gewoon zoveel keus heb.
Moet natuurlijk wel eerlijk toegeven dat ik in de situatie zit dat ik makkelijk even naar voorschoten kan rijden, het is vrij dichtbij.
En heb een goede en vaste baan, en kan dat op zakelijk gebied makkelijk inplannen om even langs te rijden.

Dat is wel een goede tip, daar had ik nog niet over nagedacht. Dan kan je rustig alles opstarten.
Vooral omdat ik er net mee begin, thnx :D.

Hoeveel weken moet ik hem ongeveer laten in draaien voor de eerste vis, op het forum heb ik gelezen zeker zo 3 a 4 weken.
Heb net een pm gestuurd naar Dino met een bestelling van voer en gelijk een flesje FCC en FTC om het opstarten te stimuleren.
Deze probeer ik als het Dino uit komt volgende week op te halen. Kunnen we gelijk even een blik nemen in het vissen bestand haha.

@ Sanne,
Thnx, hier nog één haha.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 17-07-2012 11:18

dat siert je ook dat je alles goed wil doen en vooral niet overhaast. alles de tijd geven is het moeilijkst.
maar dat betaald zich terug!

uren kan ik zo nog geen antwoord op geven. want ik weet je plantenkeus nog niet.
als je alleen snelgroeiers zoals de meeste hier neemt, is de basisregel van 8 uurtjes per dag even voldoende.
dat zou ik dan verdelen in 2x 4 uur en tussen de middag een uurtje uit.

er zullen best mensen zijn die je hierbij tips willen geven voor als je wat verder bent.
die mening deel ik ook, maar meer betalen geeft ook geen garantie dat het ook goed blijft gaan.
m.a.w een vis van 200 euro is net zo vatbaar voor alles als een van 2 euro. grotendeels ligt het ook aan jezelf.
maar zien doe je het zeker wel.

afhankelijk van hoe alles zich ontwikkeld in de bak (opstartalg evt planaria) zou 3 a 4 weken goed moeten zijn.
het feit dat je geen bodembedekker hebt versnelt de zaak wat.

Mausie
Lid FGF
Berichten: 175
Lid geworden op: 26-03-2012 09:40

Bericht door Mausie » 17-07-2012 11:27

Daar heb je zeker gelijk in, voornamelijk ligt het echt aan je zelf.
Als je zelf serieus en goed er mee omgaat, maakt het niet uit wat voor één je er heb. Ze worden dan allebei even oud.
Een zekerheid heb je inderdaad nooit. Maar qua keus en kleur dat is één voordeel die je dan wel weer heb haha.

Qua planten ben ik er totaal nog niet uit, heb me wel er wel al in verdiept. Maar nog geen echte keuze gemaakt. Vind dat onderdeel nog vrij lastig.
Heb ook bakken gezien zonder planten, dat heeft opzicht ook wel wat. Alleen draait het natuurlijk grotendeels niet om het uiterlijk van de bak.

Kijk dat zou helemaal mooi zijn, dat komt goed uit qua tijd.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-07-2012 19:41

Als je toch besluit om voor Oranda's te gaan is het misschien een beter idee om voor de meer standaard vorm te gaan, dus rood/witte e.d.
De kans is groter dat deze minder ver zijn doorgekweekt en zullen dus iets sterker zijn als die met een aparte kleur.

Het aantal uur verlichting zou ik gewoon op 8 uur zetten.
Halverwege de dag de verlichting een uur uit is ondertussen achterhaalde informatie.
De bak dient compleet verduisterd te zijn wil dit zijn werk doen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 17-07-2012 19:53

Geduld is een schone zaak.
Ik ben benieuwd hoe je de bak zal indelen en welke vissen je uiteindelijk zal nemen.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Plaats reactie