Wat is een goede foto????

Vragen, tips en opmerkingen over het fotograferen van onderwaterleven [leden]
goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Wat is een goede foto????

Bericht door goldfishy » 28-05-2012 18:04

In het topic voor de foto wedstrijd voor juni heb ik al aangegeven dat het wellicht leuk is om wat te discussiëren over wat we allemaal mooi vinden in een foto van onze goudvissen.

Hieronder zal ik, als een schot voor de boeg aangeven, wat ik zoek in een foto:
- Scherpe focus op het onderwerp waarnaar het oog wordt toe gezogen.

Bij Goudvissen (maar dat geldt ook voor mensen en andere dieren :-)) zal dat meestal het oog of de ogen zijn.

Deze regel hanteer ik voor mijn eigen foto's strikt. Niet scherp is in de trashcan.

Bij een goede focus hoort ook een goede scherpe diepte (hiermee kun je spelen door het instellen van het diafragma). Bij portretfoto's zorg je er meestal voor dat het gezicht van het puntje van de neus tot de oren scherp zijn terwijl dat achtergrond wordt vervaagd zodat deze niet afleid.

- Goede compositie

Meestal komt dat overeen met een goedgebruik van de "rule of thirds" (en/of de gulden snede/golden ratio).

Voor degene die niet bekend zijn met de rule of thirds heb ik hieronder een link opgenomen waarin naast elkaar "goed" en "slecht" gebruik van deze vuistregel worden weergegeven.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:RuleO ... BySide.gif

Bij een compositie hoort m.i. ook dat er goed rekening wordt gehouden met o.a. de volgende zaken:
- geef het onderwerp genoeg ruimte (een vis die van rechts naar links zwemt in je foto zal aan de linkerkant wat ruimte moeten hebben om naartoe te kunnen zwemmen).
- denk na over wat je wilt laten zien en laat alles wat daarvan afwijkt uit het beeld (less is more + keep it simple stupid (KISS). Hieronder vallen ook afleidende reflecties, flitslicht weerspiegelingen , randen van het aquarium (voor zover die het beeld niet versterken) etc.
- geef mensen wat hints over waar de foto zich af speelt. Laat naast de vis bijvoorbeeld ook een deel van een plant zien zodat het menselijk brein de vis meteen in een beplant aquarium plaatst.

Overigens komen alle vereisten voor een goede foto wat mij betreft samen in de volgende vraag: Zou ik hem aan mijn muur hangen?

Omdat de fotowedstrijd op ons forum een wedstrijd is zonder "bewerking", hieronder een voorzet van wat we wel en niet onder bewerking zouden kunnen verstaan.

Wat is m.i. wel en wat is niet bewerken:

Niet bewerken is:
- aanpassen van contrast, kleurverzadiging etc.
- snijden van de foto.

Voor mij persoonlijk zijn dit allemaal zaken die je ook in de camera zelf had kunnen regelen en doen "de waarheid" geen geweld aan.

Wel bewerken is:
- manipuleren van het beeld zelf
* bij een foto van 2 vissen er 1 weg retoucheren
* een rood/witte panda (waarna onze vissen zijn vernoemd) veranderen in een zwart/witte panda
* de vis van vorm veranderen (grotere hump, dikkere buiken, grotere telescoop ogen, symmetrie van de vis aanpassen)

M.i. zijn dit juist wel zaken die de werkelijkheid geweld aan doen.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-05-2012 21:28

ik zeg we zijn gelijk!

denk na over wat je wilt laten zien en laat alles wat daarvan afwijkt uit het beeld

zo denk ik ook.

knap stukje. ik hoop dat de mensen er wat van opsteken en er een goede discussie van maken.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 29-05-2012 10:39

Goed stukje Goldfishy!
Ik volg je wel in wat je wil zeggen en als ik je foto zie snap ik het ook maar het is heel moeilijk vind ik!
Ik moet ook toegeven dat ik niet altijd even veel geduld heb :oops: en dat is wel iets wat je nodig hebt om echt goeie foto's te maken.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 29-05-2012 15:25

dat ben ik niet met je eens evelien. ja oke, als de vissen druk zijn is het lastiger. maar over het algemeen maak in in 10 minuten zeker 25 mooie bruikbare foto's.

het vaak doen en weten wat je wil scheelt een hoop. dat is echt zo. oefening baart kunst.
ik weet niet hoeveel water er in je bak(ken) zit maar laat er eens de helft uitlopen. dat scheelt al een stuk in het gedrag van de vissen.

mijn vissen zijn ook helemaal gewend aan me en aan de camera. dat scheelt ook natuurlijk.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 29-05-2012 15:32

Hmm dat is hier niet het geval hoor! Ik doe er wat langer over en moet ook meer pogingen doen. Jij bent dan ookal een pro he :wink: :D
Als ik er de helft uitdoe is mijn water veel te hard in beweging door mijn 2 uitstroombuizen bovenaan van de filter dan lukt het helemaal niet.

Ik zal meer moeten proberen en oefenen :wink:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 29-05-2012 16:11

veel kijken naar je vissen helpt ook.
ik weet vaak al wat ze gaan doen voor ik een foto maak. dan wacht ik op een bepaald punt en laat de camera ergens op rusten. dan weet ik ook zeker dat ik een scherpe foto krijg.

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 29-05-2012 18:49

Evelien, het kan zeker geen kwaad om een beetje geduld te hebben bij het fotograferen ;-) Net als goudvissen houden is het iets waarin je je een beetje moet verdiepen en daarna wat oefenen.

Als je dat doet zal je niet alleen jezelf maar ook de mensen die je je foto's laat zien daar een plezier mee doen. Ik hou altijd in gedachten dat het de bekijker van je foto niet kan schelen hoeveel moeite je er voor hebt moeten doen. Als de foto goed is kijken ze er lang met plezier naar en als ie slecht is zijn ze er zo klaar mee (hoeveel moeite dat ook heeft gekost).

Wat Rex zegt als je weet hoe je vissen bewegen kan je daarop goed anticiperen. De foto die ik heb ingezonden voor de wedstrijd van deze maand is genomen op een plek waarvan ik weet dat ze daar graag komen. Ik heb daar een krukje neergezet en ben er een tijd je boven gaan hangen. Je kan ook altijd met je lens meebewegen met de vis.

De regel van derden kan je overigens ook vaak nog toepassen/corrigeren nadat de foto is genomen. De resolutie van de moderne camera's is zo groot dat je wel wat pixels kunt missen en toch nog een goede afdruk kunt maken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er voldoende ruimte om het onderwerp heen is die je kunt wegsnijden.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 29-05-2012 19:23

meebewegen vereist wel veel oefening. ik heb het redelijk onder de knie nu. maar ik heb ook bergen hele scherpe heldere duidelijke foto's van aleen de staart,of een halve vis :)

ik kijk ook nooit naar de vis als ik een foto ga maken. maar op het scherm naar de vis. daar leer je ook van.
dat stamt nog uit de tijd dat ik veel deed karpervissen. en dus ook foto's maken want ik ving best goed.

een goede foto van mn kinderen maken vind ik dan weer een stuk lastiger :)

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 30-05-2012 17:34

Kinderen is weer een heel ander verhaal :-) Die foto moet je binnen 2 tellen maken anders hebben ze het helemaal gehad en zijn ze met iets anders bezig (ook goed van te voren bedenken wat voor plaatje je wil en de camera goed instellen voordat je vraagt te poseren).

Je vissen blijven wel rondjes maken, kunnen toch nergens anders heen.... Dus eigenlijk makkelijker dan kinderen :-)

Via de display van de camera kijken is voor compactcamera's geen slecht idee. Overigens hebben sommige camera's al handige hulpjes ingebouwd. Ik heb naast m'n DSLR een compact camera waar al een raster is ingebouwd voor de rule of thirds (kun je aan of uitzetten).

Als sommige forumleden het lastig vinden om goede foto's te maken is het misschien een idee om wat foto's die net niet gelukt zijn te plaatsen, zodat we met een aantal mensen (waarbij het wel goed lukt om foto's te maken) wat tips geven om de foto te verbeteren.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 03-06-2012 11:31

doe je iets voor je werk met foto's? of is het gewoon een bijzondere hobby voor je?

verder ben ik het wel eens met je. sommige mensen hebben gewoon een duwtje in de goede richting nodig.
als je het eenmaal door hebt maak je keer op keer een foto zoals jij m wil.

Plaats reactie