Discussie over de Shukin/Phoenix/Eggfish/Maruko

Pearlscale, Tosakin, Lionchu, en meer [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Discussie over de Shukin/Phoenix/Eggfish/Maruko

Bericht door vissengek12 » 30-10-2011 14:00

Zag net het volgende filmpje op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=c914gGhl ... re=related

Het is een overvolle bak, maar het is de eerste keer dat ik ranchu's zag met een lange staart!
Ik wist niet eens dat die bestonden :roll:
Vind het er heel apart uit zien en weet nou niet of ik het mooi moet vinden :P

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-10-2011 14:16

vissengek12 schreef:Zag net het volgende filmpje op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=c914gGhl ... re=related

Het is een overvolle bak, maar het is de eerste keer dat ik ranchu's zag met een lange staart!
Ik wist niet eens dat die bestonden :roll:
Vind het er heel apart uit zien en weet nou niet of ik het mooi moet vinden :P

Dat zijn geen Ranchu's


Japanse variant heet: Shukin. De Chinese variant heet: Phoenix

Shukin's zijn erg zeldzame vissen. :D
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-10-2011 15:42

Engels: Eggfish :wink:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 30-10-2011 15:52

Ik vind dit dus vreemd genoeg één van de minst mooie sluier varianten. Als ik eerlijk mag zijn vind ik een Bubble of celestial van AAgrade nog mooier :shock: ( wegduikt )

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-10-2011 15:58

Ik wordt er niet bepaald warm van. Maar ik vind deze nog steeds mooier als varianten met uitpuilende ogen enzo :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 30-10-2011 16:06

Ik moet eerlijk zijn dat ik er wel helemaal warm van word :lol:

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-10-2011 20:16

Up next..... Leuke feitjes :lol:


De echte eggfish is helaas uitgestorven, zeggen ze, in de 1e of 2e wereld oorlog, weet even niet met zekerheid te zeggen welke van de 2.


Dus de Shukin van vandaag is een terug gefokte variant.


De Shukin, zul je altijd tegen komen als je foto's of tekeningen van zo rond de 100 jaar geleden bekijkt, het is een echte klassieker naar mijn mening.



De Ranchu schijnt uit de originele Eggfish/Maruko gekweekt te zijn.




Als ik de kans krijg en een mooie vind, zal ik hem wel in mijn bak willen zien zwemmen hoor 8)
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-10-2011 21:04

Er zijn nog genoeg mensen die beweren dat hij nooit volledig is uitgestorven ;)
Dit zal voor iedereen een aanname blijven die waarschijnlijk nooit bewezen wordt.

En de Ranchu is voortgekweekt uit de Maruko.
De Maruko is de voorganger van alle rugvinloze varianten.
De eggfish/shukin/phoenix hebben kopgroei en dus een later stadium van de Maruko.

Verdere discussie over dit onderwerp lijkt mij beter plaats te vinden in het algemene goudvis discussie subforum.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-10-2011 22:33

ZSjonnie schreef:Er zijn nog genoeg mensen die beweren dat hij nooit volledig is uitgestorven ;)
Dit zal voor iedereen een aanname blijven die waarschijnlijk nooit bewezen wordt.

En de Ranchu is voortgekweekt uit de Maruko.
De Maruko is de voorganger van alle rugvinloze varianten.
De eggfish/shukin/phoenix hebben kopgroei en dus een later stadium van de Maruko.

Verdere discussie over dit onderwerp lijkt mij beter plaats te vinden in het algemene goudvis discussie subforum.
@ZSjonnie,


De eggfish is de maruko :P

Dus met eggfish bedoelde ik de Maruko, de shukin/phoenix is niet de eggfish, ik denk dat je een foutje maakt. :oops:


Maruko/Eggfish

Afbeelding


Zover ik weet is de Maruko wel degelijk uitgestorven, zo niet, dan moet ik hem zien! :lol:
Afbeelding

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-10-2011 22:42

Oeps...

Ik zie dat ik in mijn eerdere post ook de shukin en de eggfish door elkaar had gehaald door te zeggen dat de ranchu's uit eggfish/shukins komen, dit moest dus eggfish/maruko zijn, heb het net ge-edit. 8)
Afbeelding

Plaats reactie