Het "beste" voor de vissen?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Het "beste" voor de vissen?

Bericht door martijn260176 » 09-01-2012 23:58

Misschien een interessante vraag/stelling, maar wat zou er voor de vissen beter zijn. Een vijver of een aquarium.

Ik lees de laatste weken aardig wat topics hier op dit forum en vraag me het volgende al een tijdje af.
Ook wil ik erbij vermelden dat ik niemand hiermee wil beledigen of kwetsen, want ik ga ervan uit dat iedereen zo goed mogelijk voor zijn/haar vissen zorgt/wil zorgen.
Maar zijn bepaalde sluiers überhaubt wel goed geschikt om in een aquarium te houden.
Dan bedoel ik vooral de ryukin en ranchu, want ik weet ook dat bepaalde sluiervarianten zeker niet in een vijver kunnen.
Ik zal proberen uit te leggen waarom ik me dit afvraag.

Op dit (en andere) forums lees ik geregeld dat er minimaal 50ltr per vis gerekend moet worden, maar als de vissen groter worden dan moet je van 500ltr per vis uitgaan. Hier zit nogal wat verschil in.
Veel mensen hanteren die minimale 50ltr, maar speel je dan geen slechtere waterwaarden in de hand (nitriet/ammoniakpieken en sterfte) doordat je als snel een "overbevolking" gaat bewerkstelligen.
En natuurlijk kun je die waterkwaliteit "verbeteren" door consequent waterwissels (bijv. om de dag 50% en iedere 4de dag een 100% waterwissel) te hanteren, maar leverd dit dan geen extra (naar mijn mening onnodige) stress op bij de vissen. Of je moet een flinke filterinstallatie (biologisch evenwicht) nodig hebben en/of een aardig beplante bak om de waterkwaliteit zo stabiel mogelijk te houden.
Ook bij een vijver houd men regelmatig een waterwissel, maar dan praat je meer in de richting van 10% per week en dat is eigenlijk puur het water wat je weer moet bijvullen als je wat onderhoud hebt gepleegd aan het filter.

Voordelen vijver:
-groter water volume, dus de vis heeft meer ruimte, minder snel overbevolkt en werkt misschien positief voor de lichaamsbouw door de grotere diepte.
-grotere filterinstallatie (constantere waterkwaliteit doordat er gemakkelijker een biologisch evenwicht te maken is)
-meer ruimte voor beplanting
Nadelen:
-afkoelen van de temperatuur tijdens de winter (hier moet dus een (grote) aanpassing gemaakt moeten worden zoals, afdekken en/of eventueel zelfs verwarmen)
-minder toezicht op de vissen, dus merk je minder snel een ziekte op, vooral in de winter.
-gevoelig voor rovers zoals, reigers/katten en boze buurtbewoners.

Voordelen aquarium:
-constantere temperatuur, dus je kan de vissen het gehele jaar doorvoeren en daardoor groeien ze ook het gehele jaar door.
-constante toezicht op de vissen (sneller opmerken van een ziekte en dergelijke dingen).
Nadelen:
-snellere kans op overbevolking, door toch het geringere volume.
-een vaak te kleine/zwakke filterinstallatie, waardoor de waterkwaliteit snel achteruit gaat en er weer sneller problemen/ziektes kunnen ontstaan

Misschien heb ik alles erg beknopt uitgelegd en zie ik het volledig verkeerd (verbeter me aub dan, daar leer ik ook weer van), maar ik ben best een wel "geschrokken" van (toch veel) berichten van sterfgevallen de afgelopen weken en de "ellende" die je hebt als je je even niet aan het strakke waterwisselbeleid gehouden hebt.
Ik denk persoonlijk, dat als je zoveel waterwissels moet doen er dan toch een rede hiervoor moet zijn.
Iedereen vindt dat je een koikarper niet in een aquarium kan/moet houden, omdat die 1000ltr per vis nodig heeft om een beetje normaal te kunnen leven, maar een ryukin blijkt dan toch ook 500ltr per vis nodig te hebben.
En ja, ik ben op de hoogte dat een koi ook een stuk groter wordt dan een ryukin of ranchu.
En natuurlijk kun je alle vissen houden overal in houden, maar is dit dan uiteindelijk ook het beste voor de vissen.
Wederom, ik wil niemand beledigen of zeggen dat ze het niet goed doen/voor hebben, want ik zie schitterende aquaria op dit forum.

Groetjes,
Martijn
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

mijn mening hier over

Bericht door christa41 » 13-01-2012 15:08

kijk dit vind ik nu een leuk onderwerp. ik zal een voormalige en de huidige situatie beschrijven bij mij thuis.

zoals jullie weten had ik eerst de vissen bij mijn koi inzitten. 12 koi en een stuk of 9 sluiers op 900 liter water. een flinke bezetting zou je zeggen, maar de water kwaliteit was top. het geheel liep op een gewone huis tuin en keuken vijverfilter. echter met ingewerkt bioloog van de vijver van afgelopen zomer. elke dag zoog ik met een slang de ontlasting af en liet dat door de deur naar buiten stromen. dit betekende dat ik elke dag moest bijvullen en zo doende dus water ververste. de filterindeling was als volgt. als eerste een lap afzuigkap watten. daarna een japanse mat ( meer als ondersteuning voor de watten) en daaronder een dikke laag keramische buisjes waar de bacterien woonden

met een goede filtering kun je meer vissen houden in een zelfde hoeveelheid water en daar ben ik bij mijn volgende punt.
ik sta in deze hobby vaak te kijken van te simpele of verkeert ingedeelde filters. dit zie ik overigens ook bij de grootste vijver grossier van nederland.
neem nou de ouderwetse eheim filter, maar ook de nieuwere. de eheim vult van onderaf dus het water komt daar binnen en wordt door de motorkop weer naar het aquarium gestuurt.

met verbazing sta ik te kijken dat er eheim filters zijn die een wit mandje hebben waar je biologisch materiaal in kunt plaatsen. en waar zet je dat volgens hen neer? onder in de filter. totaal bezopen mijns inziens. dat werkt alleen met een voorfilter. het probleem met deze indeling is dat alle vuil als eerste bij het bioloog komt waardoor dat dicht slibt en de bacterien zullen zich storten op het verzamelde vuil in het bioloog en dus geen afvalstoffen meer onttrekken aan het water.

de indeling van een filter hoort te zijn van grof naar fijn naar bioloog.dus grove watten, fijne watten bioloog. zo is het grove vuil er uit voor het bij je bioloog is en kunnen je bacterien het water zuiveren van ammo en nitriet. en daar heb je het probleem met de eheim. die zou je dus moeten vullen van onder naar boven met grof, fijn en bioloog. als je dat elke dag moet verschonen is het een rot klus en je verstoort je bioloog steeds. een betere optie zou zijn om het eheim filter helemaal te vullen met bioloog en met rust te laten. eheim weet dat ook en verkoopt korfjes die je op de aanzuigbuis kunt plaatsen en waar je watten in kunt doen. zo ben je van het hele gedoe af en kan je bioloog rijpen.

met het oog op vijver of aquarium. ik vind ryukin dus echt vijvervissen. niet ten minste vanwege hun te behalen formaat. echter heb ik daar ook weer een kanttekening bij. het is allemaal geweldig goed om vuist regels op te stellen voor het houden van vissen. niks ten nadele van de regels. we kennen namelijk allemaal de verschrikkelijke vissenkom. maar ten aanzien van ryukin en andere groot wordende goudvissen heb ik het volgende aan te merken.

ik ben het er mee eens dat een ryukin een behoorlijke grootte kan bereiken en dat het diertje de ruimte nodig heeft. echter de uiteindelijke groote is afhankelijk van heel veel factoren. zoals waterkwaliteit. soort voeding, verwarming, erfelijkheid en nog veel meer dingen. ik heb al eerder mijn mening gegeven over de vuistregels. ik ben van mening dat je voor geen vis de zelfde regels kan hanteren. het is wel een goede leidraad.

stel ik heb een ryukin van de lfs. het beestje doet het leuk maar heeft al een groei achterstand. ik voer het goedkoopste voer, neem het niet zo nauw met de watersamenstelling en heb er nog een stuk of wat andere vissen bij zwemmen. het visje is bij de lfs terecht gekomen omdat hij niet voldeed aan de eisen. de ouders waren goed, maar het visje voldoet niet aan de kleur, vinvorm of groei.

een vis in een dergelijke situatie zal nooit tot zijn volledige omvang kunnen komen en zal dus minder water nodig hebben dan zijn soortgenoot die wel heel groot is geworden. wat ik met dit hele relaas duidelijk wil maken dat als ik nu een vijver van 2 kuub heb en ik heb daarin 4 ryukin en de vissen blijven klein. dan had ik er ook 8 in kunnen laten zwemmen. met een goede filtering en kleine vissen hadden het er ook 10 kunnen zijn. het is allemaal zo afhankelijk van externe factoren

echter als je een dure chinese goudvis hebt met mooie vinvormen, kleuren en bouw, dan zou ik wel gaan voor de stelregel. mocht de vis toch niet groot worden kan je hem altijd nog gezelschap geven.

bij koi zeggen we. koi houden is water houden. dat geldt bij goudvissen ook en daarom pleit ik voor een degelijke filtering
live isn't all gold. at least my fish are

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 13-01-2012 15:34

Zwart op wit gezien hoort natuurlijk geen enkele vis in een aquarium maar aangezien we dat toch doen moeten we het zo goed mogelijk doen.

De minimale 50 liter per vis is al 100en keren uitgelegd en besproken. De 500 liter per Ryukin is puur om ‘showvissen’ volledig uit te kunnen laten groeien naar volle potentie. Niemand zegt dat 500 liter perse nodig is om de vis een gezond en goed leven te bieden.

Wat betreft de 50 liters.. het gaat niet alleen om de vervuiling. Met name ook feromonen spelen een rol.
Oorspronkelijk geplaatst door Fleipie:
[QB] De 50 liter standaard uit kwekerij- wereld. Ervaringsdeskundigen op het gebied van het kweken van HQ Goldfish ervaren het volgende:
Most successful goldfish breeders and show participants have stocking levels of 3 – 4 fish (3 inches and over) in a 55 gallon (= 208 liter) aquarium.

Ze zijn het meest succesvol wanneer er een minimum van 50-70 liter per vis (vanaf 8cm) wordt gehanteerd. De vissen doen het vanaf deze watervolumes het best bij een volledige 100% waterwissel 2-3x per week.
---
Dit is een minimale standaard. Alles onder deze standaard is dus niet 'optimaal' en onder sub-optimale standaarden zal de vis zich dus niet naar volle capaciteit kunnen ontwikkelen.

Dat is ook de reden dat de mensen hier de 50 liter per vis stelregel aanhouden. Met minder liters houd je het gewoon niet goed.

Misschien kan je met vele waterwissels de waterwaarden binnen de perken houden maar met alleen waterwissels ben je er niet.
Goudvissen (net als vele andere vissoorten) hebben een sociale structuur waarin er onderling gecommuniceerd wordt door middel van fysiek contact, uiterlijke houding en afscheiding van feromonen. Feromonen zijn chemische stoffen of mengsels van stoffen voornamelijk bestaand uit koolstofverbindingen en geven een signaal af dat dagenlang actief kan zijn. Feromonen van de ene goudvis hebben invloed op de hormoonhuishouding van de andere goudvis. Grotere goudvissen met een dominantere rol en vissen onder stress scheidden feromonen af die andere vissen remmen in hun groei. Het is onder karperachtigen aangetoond dat vissen die vanuit een dergelijke situatie worden geplaatst in een omgeving met een lager feromoongehalte een groeispurt door maakten... maar wat meten wij nou net niet als we netjes onze waterwaarden meten.. juist.
Dit heb je niet in de hand.. maar dit is al helemaal niet te reguleren in kleine watervolumes en daar kan je niet tegenop 'waterwisselen'.

Ook seizoensgebonden factoren spelen een grote rol in de groeistimulatie van karperachtigen. Zo zullen vissen die vanuit een koude periode komen een groeispurt doormaken als gevolg van het aanmaken van groeihormoon door het opwarmen van het water... en zo zullen er meerdere factoren zijn waar wij geen invloed op hebben en die wij niet niet kunnen nabootsen in onze aquaria.

Maar nou net 2 van de belangrijkste factoren kunnen wij wel beïnvloeden.. de dimensies van de bak en de watervolumes per vis.
Deze minimale bakmaat van 1mx0.5mx0.5m is er ook niet voor niks. Elke oranda, ryukin of ranchu zal minimaal 15-20cm worden onder goede omstandigheden maar hoogstwaarschijnlijk groter. Dat de vis dan 5x zijn eigen lichaamslengte heeft om te zwemmen is toch niet meer dan redelijk? Het zijn namelijk, tegenstrijdig met wat jij zegt, wel actieve zwemmers en afhankelijk van de variant kunnen ze ook erg snel zijn. De tweede reden is het wateroppervlak. Een volwassen goudvis heeft ALLE zuurstof nodig, die in ongeveer 300 vierkante centimeter aan wateroppervlak kan worden uitgewisseld met de lucht, om normaal te kunnen 'ademen'. Allemaal redenen waarom een kleine bak gewoon niet kan. [/QB]
Wat betreft de kleinere waterwissels bij vijvers. Vijvers zijn veel stabieler vanwege het grote watervolume. Vaak niet zo overbezet. Completere filtering, inclusief plantenfilters. Ozon wordt vaak toegepast voor afbraak schadelijke stoffen maar ook feromonen.

Ik ben het wel met je eens dat mits je het goed aanpakt, de vissen een goed leven hebben in een vijver maar dat is niet voor iedereen weggelegd en niet iedereen wil dat. In een aquarium, mits ruim genoeg en goed onderhoud doen ze het net zo goed.
Ik denk niet dat waterwissels perse stressvol hoeven te zijn..

@ Christa: hoe lang heb jij je koi nu al? Want eigenlijk (en ik bedoel dit niet verkeerd/ of als aanval) heb je ze wel wat onverantwoord gehouden.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 13-01-2012 15:59

@ ferry. onverantwoordelijk hmmz. het waren tosai dus geen 80cm vissen. ik ben echter erg nuchter waar het houden van vissen betreft. ik laat me niet mee slepen met kreten als 2 meterbak voor goudvissen en 1 kuub water per koi. wat je hebt kunnen lezen in het boven staande stuk is dat ik zei dat het van zoveel dingen afhankelijk is hoe groot een vis wordt.

wat ik nu zie op de koi fora is dat de mensen met de erg grote koivijvers er 1 voor 1 mee stoppen en de hele boel van de hand doen door de crisis. de vissen leveren nog een leuk centje op. wat zegt dat jou waar het betreft verantwoordlijkheid
live isn't all gold. at least my fish are

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 13-01-2012 16:18

@ Christa: het is geen aanval hoor.. ik hou net als jij wel van een leuke discussie :)

Je hoeft je niet laten mee te slepen hoor en ik ben het met je eens dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Maar ook tosai groeien snel.. en kunnen binnen een jaar behoorlijk groeien.
Ik vraag me daarom wel af, waarom je voor zo'n hoge bezetting hebt gekozen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Re: mijn mening hier over

Bericht door ZSjonnie » 13-01-2012 16:27

Ik was al benieuwd waar deze discussie naartoe zou leiden.

Ik wil hier wel even in het algemeen op reageren:
christa41 schreef: ik ben het er mee eens dat een ryukin een behoorlijke grootte kan bereiken en dat het diertje de ruimte nodig heeft. echter de uiteindelijke groote is afhankelijk van heel veel factoren. zoals waterkwaliteit. soort voeding, verwarming, erfelijkheid en nog veel meer dingen. ik heb al eerder mijn mening gegeven over de vuistregels. ik ben van mening dat je voor geen vis de zelfde regels kan hanteren. het is wel een goede leidraad.

stel ik heb een ryukin van de lfs. het beestje doet het leuk maar heeft al een groei achterstand. ik voer het goedkoopste voer, neem het niet zo nauw met de watersamenstelling en heb er nog een stuk of wat andere vissen bij zwemmen. het visje is bij de lfs terecht gekomen omdat hij niet voldeed aan de eisen. de ouders waren goed, maar het visje voldoet niet aan de kleur, vinvorm of groei.

een vis in een dergelijke situatie zal nooit tot zijn volledige omvang kunnen komen en zal dus minder water nodig hebben dan zijn soortgenoot die wel heel groot is geworden. wat ik met dit hele relaas duidelijk wil maken dat als ik nu een vijver van 2 kuub heb en ik heb daarin 4 ryukin en de vissen blijven klein. dan had ik er ook 8 in kunnen laten zwemmen. met een goede filtering en kleine vissen hadden het er ook 10 kunnen zijn. het is allemaal zo afhankelijk van externe factoren
Als een vis een groeiachterstand heeft, betekend dit niet meteen dat deze niet in te halen valt.
Ook wanneer hij niet meer in te halen valt, betekend het nog niet dat zijn verdere groei beperkt wordt.
Bij goede verzorging zal deze vis net zo goed doorgroeien als een vis zonder groeiachterstand, alleen zijn eindformaat zal iets kleiner blijven.

Het goedkoopste voer voeren is ongezond voor de vis waardoor de groei wordt beperkt door de verzorger.
Het niet zo nauw nemen met de watersamenstelling.. In de zin van te weinig water verversen? In dat geval weer een beperking van de groei veroorzaakt door de verzorger.
Een stuk of wat andere vissen erbij zwemmen.. In de zin van een overbezetting? Dan weer hetzelfde verhaal.

een vis in een dergelijke situatie zal nooit tot zijn volledige omvang kunnen komen en zal dus minder water nodig hebben dan zijn soortgenoot die wel heel groot is geworden.
Dit is dan enkel omdat die LFS vis verwaarloosd wordt.
Ook LFS vissen (ook met groeiachterstand) kunnen ruim over de 20cm worden.

Een goede filtering is niet de oplossing.
Ferry noemde ook al het een en ander, er zijn groeiremmende substanties aanwezig in het water die niet door ons meetbaar zijn.
Zekerheid van voldoende ruimte en voldoende water verversen is de oplossing.

Ik noem nu even geen variant en geen hoeveelheid liters water per vis.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 13-01-2012 16:40

@ zsjonnie. waar het de groei remmende feromonen betreft ben ik het met je eens dat je die alleen verdund door waterwissels, dit is met koi net zo. de rest was een stelling. maar als de vissen door het feromoon en weinig water verversen en hierdoor kleiner blijven heb je dus per vis minder water nodig. niet dat het wenselijk is maar toch.

mijn buurvrouw is reuze trots op haar twee ryukin die ze al 8 jaar heeft........in 40 liter water. de twee vissen zijn ook maar nauwelijks 10cm, maar doen het wel erg goed. tsja, zei ze erbij. ik had er 5 maar de rest is dood gegaan :shock: :D ik weet ook niet hoe dat kan. dus heb ik het maar bij deze twee gehouden. toen ik haar vroeg waneer ze voor het laatst had ververst keek ze haar man aan en zei.......3 maanden geleden toch? ja, ja zei man lief, zoiets ja.

ik bedoel, het is maar wat je wilt en wat je er voor over hebt. ik maak onderscheid tussen de mensen die het professioneel aanpakken en de mensen die gewoon thuis een leuke bak hebben en niks geen gedoe willen hebben, maar gewoon een paar leuke vissen. in die situaties zullen de stelregels van 50 liter waarschijnlijk niet boeien
live isn't all gold. at least my fish are

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 13-01-2012 20:43

Zodra dat aan de orde is en diegene weet waar hij/zij mee bezig is, dan beschouw ik dat als dierenmishandeling.
Ik neem aan dat je mijn autopsie verslag heb gezien van een vergroeide fantail?
Die laat overduidelijk zien hoe ernstig het is als een vis vergroeid.
http://goudvis.forum2go.nl/autopsie-ver ... -t308.html
Ik zal voor de zekerheid nogmaals even waarschuwen voor schokkende foto's...
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 13-01-2012 21:14

ik ga niet meer mee met deze discussie. ik heb mijn mening gegeven
live isn't all gold. at least my fish are

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 14-01-2012 11:16

Alvast bedankt voor deze reacties.

@christa, ik lees da je hier niet meer mee wil gaan met deze discussie, maar ik wil toch even reageren.
Je hebt het ook over het feit dat niet alle vissen de max. grootte gaan behalen, en dit klopt natuurlijk ook. Echter ben ik van mening dat je dit van te voren nooit kan weten hoe groot een bepaalde vis in de toekomst gaat behalen en je ervan uit "moet" gaan dat iedere vis die je aanschaft wel zo zal uitgroeien en dat je daar dus ook de mogelijkheden voor dient te hebben. Want ik ga ervan uit, als je dieren wil verzorgen, dit dus ook zo goed mogelijk gaat doen (helaas is dit in de praktijk vaak anders).
En niet expres slecht voer geeft en dergelijke (omdat iemand er niks voor over hebt of gewoonweg er niet veel zin in heeft) zodat de vis nooit zal uitgroeien naar zijn/haar volle potentie, maar puur om lekker veel vissen te kunnen houden in een aquarium/vijver.
Want als dat de insteek is van iemand, moet je jezelf toch afvragen of je wel goed bezig bent en of je wel moet doorgaan op de weg die er dan ingeslagen is.
Mijn persoonlijke mening is ook dat het er fijn moet uitzien om naar te kijken. Stel dat ik in mijn vijvertje van 10m3 (2,60x3,70cm), 200 ryukin in laat zwemmen dan ziet dat er gewoonweg ook niet ontspannen uit, dat al die vissen op/over elkaar zwemmen. Buiten het feit nog om dat het voor de vissen niet bepaald goed is, lijkt me.

@ferry, die 50/500ltr per/vis "uitleg" is inderdaad al genoeg besproken, daarvoor heb ik dit topic ook zeker niet geopend (en daar hoeven we niet weer op in te gaan), was benieuwd wat voor een reacties erop zouden komen.
Ik ben het helemaal met je eens dat niet iedereen de gelegenheid (of zin) heeft om een vijver te bouwen, want dat kost toch de nodige moeite en vooral veel geld, en dan moet je de ruimte ervoor nog hebben. Je zegt het zelf al dat een vijver (mits goed aangepakt) veel stabieler is en zo, maar dat ze in een ruim aquarium ze het net zo goed doen.
Mijn gedachten is echter (en ik ben eerlijk gezegt wel een bevooroordeeld vijverbezitter), dat je de vis in een aquarium (bijna) nooit die ruimte kan geven die de vis dan toch nodig heeft om tot zijn/haar volledige potentie uit te groeien. Het gaat ook niet alleen over de volume en waterwaarde, maar ook over de zwemruimte voor een vis, en de meeste aquaria zijn in verhouding weer vrij smal/laag, denk ik. Gezien de ryukin een vrij grote vis kan zijn en een "drukke" zwemmer zal deze naar mijn inziens veel ruimte nodig hebben en dat je dus in een aquarium dit moeilijk kan bewerkstelligen.
Of je moet weer heel weinig vis in een groot aquarium rond laten zwemmen (en daar is weer veel zelfbeheersing voor nodig), maar dat is vaak weer moeilijk omdat we snel geneigd zijn om weer een schattig visje te kopen als we die zien zwemmen.
Ik praat helaas ook even uit eigen ervaring :oops: :oops: . Ik ben in het verleden al eens flink op mijn b.k gegaan door een slechte start (weinig info, vooronderzoek) te maken in de vis wereld, en dit wil ik nu dus volledig anders gaan doen.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie