Het "beste" voor de vissen?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 13:33

@ZSjonnie

Ik zei goede kwaliteit, niet topkwaliteit. Topkwaliteit is altijd moeilijk te kweken. Alhoewel een feit blijft dat topkwaliteit ryukins kweken makkelijker is dan bijvoorbeeld topkwaltiteit: Ranchu, Tosakin, Jikin, etc.



@Dino


Vissen kweken in China ga ik me niet over uitlaten Dino, aangezien daar de mentaliteit vaak is: Meer is beter.

Dus ik vind het niet verwonderlijk dat de vissen daar helemaal aan gort kunnen zijn.



Graag bronnen dat Choguro bekend staat als de beste Sabao kweker.



Dat 75% mudpond, is echt een broodje aap Dino, weet niet hoe het in China gaat dus daar kan ik niks over zeggen. Maar in Japan worden nog steeds de beste vissen in betonnen vijvers gekweekt.


En om de ryukin als maatstaf te nemen dat alle goudvissen in mudponds kunnen is niet juist.


Lijstje Japanse vissen:

Ranchu
Osaka Ranchu
Edo Nishiki
Sakura Nishiki
Izumo Nankin
Tosakin
Wakin
Jikin
Tokai Nishiki
Azuma Nishiki
Hamanishiki
Ryukin
Tamasaba/sabao/fuku daruma
Demekin
Etc.


Alle vissen hierboven worden dus niet in mudponds gehouden in Japan, zou je het wel doen, dan weetje van tevoren dat het helemaal fout zal gaan.


Nu is dus gebleken dat er een aantal kwekers zijn die wel mudponds gebruiken, en dan betreft het ryukin type's, waardoor er ook nog is bijna gesuggereerd word dat goudvissen in het algemeen prima in mudponds kunnen.

Dat is dus niet correct, zelf ben ik er niet van overtuigd dat ryukins in mudponds houden voordelen heeft, maar kan wel bevestigen dat alle andere varianten absoluut NIET in een mudpond kunnen en boven al horen.


Goudvis farm Japan
Afbeelding


Goudvis farm Japan tijdens selectie
Afbeelding
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 16-01-2012 13:44

Kataoka en Choguro zijn toch echte goudvis kwekers betreft soaboas. Die doen het toch echt in mudponds. En soaboa is geen ryukin!
Maar Kinyo nogmaals ben je echt weleens in Azië geweest? Het klopt als je zegt dat bepaalde kwekers in China zegt hoe meer hoe beter. Maar dat is absoluut niet waar voor alle kwekers in China. Ze werken niet met bloedlijnen in de zin qua perfectie maar kijk je naar de geschiedenis is deze rijker als de meeste anden in omgeving.

En wat is er mis met de vissen van Alvin Lam? Als ik vragen mag? En waarom zou mudponds niet goed zijn voor de vissen?

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2012 14:13

Wou net zeggen... weet je hoeveel kwekers er alleen al in China zijn?? ;)

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 14:36

@ Dino

Dat kan dat ze sabao's kweken, alleen claimde je eerder dat choguro de beste sabao kweker is. Wou graag een bron hebben.


Ik zeg niet dat de sabao een ryukin is maar een ryukin type.



Heb ook niet gezegd dat alle Chinese kwekers zo zijn, wel de meeste, dit is een feit waar je niet omheen kan.
Ken een paar hele goede.

Ik weet niet precies wat je punt is met of ik naar Azië geweest ben of niet.



Er is op zich niks mis met Alvin Lim zijn vissen, alleen ben ik geen fan van hem en zijn vissen.



Heb niet gezegd dat mudponds niet goed zijn, heb gezegd dat mudponds niet geschikt zijn voor 99% van de goudvissen.



Welke goudvis varianten hebben volgens jou dan voordelen in een mudpond? Behalve de ryukin en ryukin typen aangezien die onderbouwing al gegeven is.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-01-2012 14:51

Hibuna, Wakin, Comet, Sarasa, Shubunkin, Fantail, Watonai, Syounai.... :roll:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 15:11

@ZSjonnie

Ik wist dat er zo een antwoord op ging komen :lol:


De hibuna is de enigste in je lijst waarvan ik denk dat die het goed zou doen in een mudpond, vandaar dat ik ook 99% van de goudvissen zei.


Het belangrijkste bij de Wakin is de staart, in een mudpond zal dat niet goed gaan.

Fantail hetzelfde verhaal.

Watonai, ook lijkt dat mij niet handig met die staart.



Shubunkin en comets, tja, eigenlijk weer hetzelfde, allebei lange enkele staarten, alhoewel plausibeler.



Enne, sarasa is geen variant.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-01-2012 15:29

Hehe, dat was ook wel een inkoppertje :lol:

Van deze varianten ben ik wel van mening dat die het prima zouden doen in een mudpond.
Om dezelfde redenen als dat ik van mening ben dat een Ryukin ook prima in een mudpond kan.

En sarasa was ook een beetje een twijfel, in Nederlandse termen wordt dat vaak wel als variant gezien.
Maar ben het er wel mee eens dat het eigenlijk gewoon een kleurslag is.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2012 15:36

Zat filmpjes te vinden van Wakins in vijvers hoor. Ik ga met Sjonnie mee.

Sarasa is inderdaad meer een kleurslag dan een soort. Het zijn namelijk altijd rood witte vissen. Soms worden ze Comets genoemd, maar die benaming is fout, want dat is alleen de benaming voor de staartvorm. Zo bestaan er ook normale goudvissen met een comet tail. En ik heb ook al gele goudvissen gezien met een comet tail. Dus ja..

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-01-2012 15:40

Comet is wel degelijk een variant hoor, officiële benaming is Tetugyo.
Zelfde als dat Fantail zowel een variant als vintype is.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 15:40

Haha zeker een inkoppertje :lol:


@Dino

Welke varianten zaten in die mudponds die je gezien hebt.
Afbeelding

Plaats reactie