Het "beste" voor de vissen?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 15:42

@Zsjonnie

Tetsugyo is geen comet.


@Frost

Uiteraard zat filmpjes te vinden van Wakins in vijvers.

Mudponds ook?



Sarasa is inderdaad een kleurslag, Diep rood en wit.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2012 15:43

Dat het een officiele naam heeft wil nog niet zeggen dat het een apart soort is :) Is hetzelfde als met de Shubunkin. Ondertussen heb je zo veel verschillende varianten en die hebben allemaal verschillende namen maar het blijven toch Shubunkins ;) Daar doelde ik meer op. Waar ik me meer voor intresseer is een vis, die dezelfde kleur heeft, aka de Sarasa. De KOI kleuren als het ware. Sarasa hebben een ander soort ROOD op de schubben dan normale goudvissen. Die zijn meer Oranje. En dat is iets wat de Ryukins, Wakins en Sabao's ook zo kenmerkt: dat prachtige rood tegen een heel sterk wit.

Kingyo: wat versta jij eigenlijk onder Mudpond? Ik denk bij een Mudpond gewoon aan een natuurlijke vijver zonder stroming ( of weinig stroming ), een bodem uit zand en klei basis ( vandaar de kleur ), veel algen, weinig beplanting etc. Eigenlijk zoals elke vijver zou moeten zijn. Puur natuur. Wij willen een vijver toch wel kunstmatig hebben, met rechte randen en alleen diepe gedeeltes, en geen natuurlijke bodem uit zand enzo.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 15:46

Alle goudvissen kunnen Sarasa zijn.


Tetsugyo en comets zijn verschillende varianten, niet alleen de naam is anders.


De vissen lijken wel op elkaar.


Het verschil tussen een mudpond en vijver is inderdaad modder en klei. Maar ook stenen, stukken hout, predatoren, te diepe ondiepe delen, etc etc.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2012 15:49

haha wat ik bedoel te zeggen is dat een goudvis een goudvis is en een sluierstaart een sluierstaart en dat er eigenlijk geen tussenweg is(hoewel..niet helemaal waar want ik weet dat ze in Japan bezig zijn met het kruisen VAN die twee). Alleen patronen van kleuren zijn anders, en de vinnen. De Japanners wisten niet wat ze er mee aan moesten en gaven het een naam, net zoals wij een Duitse herder een naam geven, of een Pekinees. Maar het BLIJVEN honden! :P
Maar goed, de rest van deze discussie laat ik over aan de experts ;) We gaan ook wel een beetje offtopic hier.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 15:53

Een hibuna en sluierstaart en andere varianten zijn allemaal goudvissen. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?


Kleuren, patronen, lichaamsvorm, mutaties, etc etc etc. Kregen allemaal een naam om te kunnen benoemen, is alleen maar logisch lijkt mij?
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-01-2012 16:37

@ Kingyo: Voor zover ik weet is Comet de Engelse benaming voor Tetugyo...?
En een mudpond kan toch ook netjes gemaakt worden.. Gelijke diepte, niet te veel troep aan stenen en takken etc. Vooral zonder roofdieren.
Ik denk dat de kwekers die hier gebruik van maken daar echt wel rekening mee houden.

@ Frost: Sluierstaart is gewoon een Nederlands naampje voor goudvissen met een sierlijke staart...
Ik zie heel vaak dat sluierstaart en goudvis als 2 verschillende vissen wordt gezien... Maar daar klopt niks van.
Ik heb het altijd over goudvissen en daar bedoel ik ook gewoon alle varianten mee.
Van Hibuna tot Ranchu.
De 'normale' goudvis zoals wij hem kennen is de Hibuna.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 16:52

De tetsugyo betekend letterlijk ijzer vis.

Specifiek is het een vis die lichamelijk heel erg veel lijkt op de comet met altijd een ijzeren kleur, een andere kleur is niet gewenst en worden geculld.


Zo heb je ook een Tetsuonaga, letterlijk betekend dit iron longtail, zoals je misschien al weet werden ryukins vroeger ook wel onaga genoemd, dus daar komt de naam ook vandaan.

Een tetsuonaga is in principe een ijzerkleurige Ryukin, maar word als een aparte variant beschouwd. (net zoals ranchu, edo nishiki en sakura nishiki apart worden gezien)



De Comet is bij toeval ontstaan in Amerika als ik mijn bronnen moet geloven.




Edit:

Ter referentie foto's van tetsugyo.

Een tetsugyo van de zijkant(helaas met beschadigde staartvin)

Afbeelding


Zeer goede kwaliteit Tetsugyo's
Afbeelding
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 16-01-2012 17:10

Ik heb in China met mijn blote ogen gezien en niet op internet opgezocht:
wakin, gewone goudvis zowel de oranje witte en de zwarte, saboa, Chinese Jikins, ryukins, telescopen zelfs, faintails, elritssoorten, steuren, kois etc. En tegenwoordig veel kruisingen tussen bv ranchu/ryukin, goudvis/koi etc.

In ondiepe mudponds, tosakins, ook Jikins weer, oranda, ranchu, lionchus, demekins. Deze hadden geen last van schimmels.

En ook heel veel kois en consumptie vissen.

Maar ik proef uit jou woorden dat je niet in Azië bent geweest. Heb je dan je info via het internet? Want pas op info via internet is niet altijd betrouwbaar. ik zou zeggen zien met je eigen ogen is geloven. Op internet hebben ze ook erover dat 2012 de wereld vergaat. Geloof jij dat ook? Neem niet weg dat deze forum ook internet is. Haha

Ook heb ik het niet over dat mudponds veel beter of slechter zijn als de betonvijver. Maar in elke vijvertype heeft zijn voor en nadelen.

Maar waarom zou de mudponds volgens jou of jou bron niet goed zijn en de betonnenvijvers wel? Daarnaast waarom ben je geen fan van Alvin! Wie À zegt moet ook B zeggen toch. Ik kan ook zeggen dat ik bv geen fan ben van Hamamatsu ofzo (ben wel fan hoor, hartstikke mooie vissen) maar heb je dan een onderbouwing. Daar ben ik wel benieuwd naar?

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 16-01-2012 17:29

Nee hoor hoef het niet te onderbouwen, ben je niks verplicht :lol:

Vind het een onnodige discussie, over smaak valt niet te twisten, en mijn smaak zijn niet alvin zijn vissen :D


Mijn voorkeur ligt bij andere kwekers, zal is vragen of ik een foto mag uploaden.


Ik heb een deel (10%) informatie inderdaad van internet, maar meer van boeken, en ook regelmatig spreek ik met kwekers en boerderijen uit China en Japan... via internet. Mijn bronnen zijn heel betrouwbaar gelukkig :D


Tosakin, (chinese?)jikin, ranchu, en het hele rijtje, in mudponds?

Ik kan met zekerheid zeggen dat daar geen kwaliteit tosakin in hebben gezwommen in die mudponds, hetzelfde geld ook voor de jikin en ranchu en andere. (Je bevestigd eigenlijk een beetje de meer is beter mentaliteit.)


Ik spreek met 1 van de beste Tosakin kwekers van Japan, en die verteld toch een hoop andere dingen. De tosakin heeft een hele aparte behandeling nodig.

Ook spreek ik met, op het moment 1 van de beste, zo niet, de beste ranchu kweker op het moment in Japan, die verteld mij ook een hoop andere dingen.


Nogmaals zeg ik niet dat muddponds slecht zijn, maar dat het niet geschikt is voor 99% van de goudvissen.

En al zeker niet voor de Tosakin, Jikin, ranchu,
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2012 17:32

Dat je met een van de beste kwekers ter wereld praat wil nog niet zeggen dat deze man, met alle respect, de waarheid vertelt. Als hij zegt SPRING in de sloot, doe je dat toch niet of wel? Wat Dino bedoelt is of je echt eens de situatie in het echt hebt gezien in Azie. Tijden veranderen, en de info in boeken kan allang verouderd zijn.. :!:

Plaats reactie