Zwakke vissen?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Zwakke vissen?

Bericht door Kingyo » 22-01-2012 10:33

FancyGoldfish schreef:Pat zal een een geheimpje vertellen. Ik verkoop per jaar heel veel vis zoals jullie weten.
Weet je welke soort het beste verkoopt..... De oranda en de ranchu. En weet je waarom?
Omdat ze zeer zwak zijn, er hoeft maar wat te gebeuren en het is al raak. Hierdoor raakt de markt niet verzadigt wat eigenlijk tegen mijn principe is. Gelukkig gaat het bij steeds meer personen goed door alle schade en schande. Ik adviseer mijn klanten ook meestal geen oranda of ranchu aan. Maar meestal ryukin of iets dergelijks. De oranda/ranchu klein is geen probleem al moet ik zeggen dat een oranda best snel groot kan worden. Het beste is ook een oranda 100liter te geven ipv 50liter. Maar dat is mijn mening. Daarnaast kunnen de meeste oranda niet goed tegen medicijnen die op de Ned. markt zijn.
Hierdoor gaan orandas ook heel vaak dood ben ik van mening. Komt nog eens bij dat je als je een ziekte krijgt bij deze vissen ook soms moeilijk te genezen zijn. Denk aan resistentie van vissen soms. Doe je te weinig medicijn in je bak gaan de parasieten niet dood. Doe je de hoeveelheid wat erop staat gaat de parasiet dood maar ook langzaam je vis. Dus goede medicatie is dus ook vereist.

Ik leef zeker met je mee, stuur maar een pb als je wil wellicht kan ik je pijn verzachten. :D
Ferry schreef:Ik vind Ranchu's juist een van de sterkere soorten.. als je goede te pakken heb.

Ook met de LFS Ranchu's die nu buiten in mijn vijver zitten heb ik nog geen problemen gehad.. (op de 2 plotselinge sterfgevallen die ik onlangs bij 2 kleine Ranchu's had na).
FancyGoldfish schreef:Als jij de vissen veel ruimte kan geven is het niks aan. Maar ranchu uit China is ook zwak . Kan ook niet supergoed tegen merk ik etc.
FROST schreef:Hey Dino, vraagje: waarom ga je dan je ranchu en oranda niet eens bestellen in een ander land? Misschien dat de vissen in China gewoon te zwak zijn in het algemeen door te weinig genen, lang doorfokken etc. Ook Thailand heeft hele mooie vissen. Ik weet nog dat je eerste zending toen bij Boss vandaan kwam. Heb je daar geen contact meer mee?

Afbeelding

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 22-01-2012 10:34

Kingyo schreef:@Dino

Niet lullig bedoeld, maar als je weet dat de Oranda's en SVR's die je koopt zwak zijn, mag ik dan vragen waarom je ze überhaupt inkoopt en niet ergens anders gaat kijken? Zeker als je zegt dat het de meeste klanten trekt, dan vind ik het best een enge gedachte dat je altijd, wetend, zwakke vis inkoopt voor je klanten.


Ranchu en SVR zijn absoluut 1 van de sterkste goudvissoorten, zeker niet de zwakkere. Over Oranda, nogmaals, nergens wat over gelezen of ervaringen gezien dat ze zwakker zijn.


Zoals ik ook al eerder zei, is dit het enige forum waar ik zoveel lasten over de oranda heb gelezen, dus kan het dan niet simpelweg liggen aan de vis van jou dino?


Dit bericht is heel vriendelijk bedoeld.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-01-2012 10:52

Ik kom ook niet vaak tegen dat Oranda's en Ranchu's 'zo zwak' zijn.
Alleen hier wordt het constant herhaald..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 22-01-2012 11:04

Hoe meer er over gepraat wordt, hoe meer mensen schrik krijgen om deze vissen te kopen.
Zeker als er dan nog een paar mensen pech hebben.
Ikzelf heb 2 Oranda's ingekocht bij Dino van 24 cm.
Geen problemen met gehad.
Ze zijn intussen 27-28 cm.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

Bericht door BioTek » 22-01-2012 11:07

als we dan toch over zwalk moeten hebben zou ik durven zeggen dat qua svr's ik het idee begin te krijgen dat de zwarte svr zwakker zijn dan de andere kleurslagen en gevoeliger voor problemen, toch uit mijn eigen ervaringen
idem voor redcap oranda's...

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 22-01-2012 11:10

@ Biotek hier heb ik helaas ook slechte ervaringen meer.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 22-01-2012 11:21

@ Brian

Een paar? Vind het aantal oranda problemen toch aanzienlijk hier.


Het is net alsof een Oranda die blijft leven een uitzondering is.
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-01-2012 11:35

Dat kan ik je uitleggen Kinyo.

Heb meerdere vissen besteld van verschillende kwekers. Ze zijn zwak in de zin van.
Er hoeft iets te gebeuren en het visje is praktisch ziek. Thailand is huilen met de pet op. Echt waar Frost. Nog slechter Als China.

Maar moet ook zeggen dat bij veel mensen de orandas het heel goed doen. Deze hebben geen comm. bak.
Maar alleen een oranda bak. De langstlevende sluier is ook een oranda.

Maar het is mijn mening qua oranda dat ze wat zwakker zijn. ik ben zelf al 6 a7 oranda kwekers uitgeprobeerd.
Allen grote orandas, ik heb het niet over de kleintjes. Ieder kweker zegt hetzelfde, namelijk dat oranda veel zwakker is als de meeste goudvissen.

Ik zet mijn woorden zowiezo op MIJN forum zodat iedereen het ook weet Kinyo! Dus daar maar ik geen geheim van.
Moet ook zeggen dat iet iedereen genoeg kennis heeft in de oranda. Nogmaals oranda klein en groot is qua verzorging anders.

Normaal bij binnenkomst van vissen is de oranda het meest verzwakt. Deze vis heeft ook veel langer tijd nodig om te recoveren. Ryukin heeft maar 1 week theoretisch nodig. Oranda soms een maand.

Mensen die oranda bij mij kopen zeg ik het ook erbij dat ze moeilijk zijn. Dan is het aan hun de keuze. Mocht het toch verkeerd gaan mogen ze zelfs of een ander visje uitzoeken of ze krijgen een visje mee voor een sterk gereduceerd prijs.
Dit kan je navragen bij onze forumleden zoals Bianca, Sanne en nu Pat.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-01-2012 11:40

Kinyo mag ik jou wat vragen? Waarom kweken de Japanners over het algemeen bijna nooit orandas?
Meestal ranchu, Jikins en Tosakin etc. Maar inderdaad bijna nooit oranda. Ik denk persoonlijk dat ze kapot gekweekt zijn misschien.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 22-01-2012 11:49

Heb nergens gezegd dat je niet eerlijk bent naar je klanten dus voel je aub niet aangevallen.


Ben het niet eens dat de Oranda voor algemeen zwak is, omdat het letterlijk nergens te vinden, te zien, of te lezen valt. Er word juist bijna altijd gesproken van een redelijk sterke variant, dus ik denk dat het te maken heeft met de kwekers en genetisch materiaal.



Maar je hebt me vragen niet beantwoord, zoals te lezen in mijn eerste post:

Vroeg me af waarom je niet op zoek gaat naar sterkere vissen als je weet dat de kwekers zwakke vissen heeft.

Vroeg me ook af waarom je überhaupt importeert, wetend dat ze zwak zijn.



That's it, ben niet op zoek naar een discussie op een zondagmiddag :lol:
Afbeelding

Plaats reactie