Zwakke vissen?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 22-01-2012 11:56

FancyGoldfish schreef:Kinyo mag ik jou wat vragen? Waarom kweken de Japanners over het algemeen bijna nooit orandas?
Meestal ranchu, Jikins en Tosakin etc. Maar inderdaad bijna nooit oranda. Ik denk persoonlijk dat ze kapot gekweekt zijn misschien.
Wat heeft de Japanner er mee te maken?


Maar om je vraag te beantwoorden:

Japanners kweken wel oranda's.

Vooral de Azuma Nishiki's, de calico oranda.


De Japanse Oranda's zijn wel een stuk gezonder, maar dat komt ook omdat ze lichamelijk langer zijn, kopgroei beter verdeeld.

Kortom gebalanceerd.

Afbeelding
Deze oranda heeft een iets te kort hoofd, geliefd is net meer ruimte tussen mond en ogen.



S.v.p. niet offtopic te gaan naar Chinees vs Japans. ook omdat ik nog niet helemaal wakker ben voor een discussie :lol:
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-01-2012 11:59

Dat bedoel ik ook te zeggen Brian.
Bij veel mensen gaat het goed maar daar hoor je natuulijk minder over als bij mensen waar het niet goed gaat.
Een negatieve bericht valt ook meer op. Zie nu maar weer eens.

Nogmaals mensen, het is mijn mening dat de oranda zwakkere vissen zijn. Denk aan medicatie, zwemblaas probleem, waterzucht heel vaak, kuitschieten gaat moeilijk, etc.

Wil niemand trouwens afschrikken maar het is zoals het is wat ik denk.
Ga maar eens na hoever mensen problemen hebben met een ryukin of demekin?
En hoeveel bij wenkop vissen.

Ranchu is sterker als de oranda dat vermoeden heb ik wel.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 22-01-2012 12:04

Kingyo schreef:@ Brian

Een paar? Vind het aantal oranda problemen toch aanzienlijk hier.


Het is net alsof een Oranda die blijft leven een uitzondering is.
Bij hoeveel mensen gaat het dan wel goed?
Dit is toch bij alles zo?
Als je veel negatiefs hoort over iets gaan mensen zich vragen beginnen stellen.
Je geeft zelf aan dat je nergens kan terug vinden dat de Oranda een zwakke vis is.
Wat er in de kwekerijen gebeurd weet ik niet.
Aangezien dat ze zelf zeggen dat het een zwakke vis is.
Dan moet je al zoeken naar "betere" kwekers en hiermee zal de prijs ook fors omhoog gaan.

BTW mooi visje
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 22-01-2012 12:07

Inderdaad een mooie vis.


Ja, maar ik bedoel te zeggen, dat nergens anders, negatiefs van dit niveau te vinden is over de Oranda. Dus in principe ging het heel vaak goed, dan is het toch aanzienlijk wanneer het ineens wel best vaak fout gaat. Mag over nagedacht worden vind ik.
Dan moet je al zoeken naar "betere" kwekers en hiermee zal de prijs ook fors omhoog gaan.
Voor wat hoort wat :D
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-01-2012 12:21

Kinyo voel me niet aangevallen. Maar soms heb ik de indruk dat je wat zoekt met allerlei discussies ik graag wil voeren maar niet altijd de tijd ervoor heb helaas. Ik heb deze forum opgezet om niet iedereen persoonlijk een pootje te haken.

Terwijl je bij mij huis komt een schat van een jongen bent. Wat ik ook echt meen.

Ok ik ga het proberen uit te leggen.

Je heb niks kunnen vinden op WEER internet. Is dat meteen bindend op de wereld. Er is geen enkele verkoper die zegt dat zijn goed niet goed is. Zo ook de oranda kwekers.

Japan kweekt oranda dat klopt. Heb ook niet gezegt van niet. Maar waarom minder als bv de ranchu? Heeft dit te maken met genen doorgefokt etc?

Ik zeg niet dat orandas niet onhoudbaar zijn in aquarium maar het is een stuk moeilijker als de rest vind IK persoonlijk.
Wat nergens staat inderdaad. Maar ervaring telt toch ook beste Kinyo! En nogmaals veel dingen wat je leest op internet of boeken of horen vertellen is toch niet altijd waar?

Waarom ik nog orandas verkoop en importeer is dat bij veel mensen het nog wel goed doen. Maar voor sommige is het te oog gegrepen. Zeker als ze groter worden.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 22-01-2012 12:33

Dan heb je een verkeerde indruk gekregen Dino, want ben nergens naar op zoek?
Want ik ben nog steeds een schat van een jongen! Al zeg ik het zelf :D (eigenlijk al een tijdje een man maargoed :lol: )


Hey, maar ik heb niet gezegd dat ik niks heb kunnen vinden op het internet? Ik bedoel algemeen, overal.


Japan kweekt minder Oranda, omdat het minder populair is, Ranchu is koning daar.


En ik vroeg niet waarom je nog orandas verkoopt of importeert. Ik:
Vroeg me af waarom je niet op zoek gaat naar sterkere vissen als je weet dat de kwekers zwakke vissen heeft.

Vroeg me ook af waarom je überhaupt importeert, wetend dat ze zwak zijn.

Nogmaals voel je je niet aangevallen, we discussiëren beiden best stevig, maar dit bedoel ik nooit persoonlijk!

Ik vraag het me gewoon oprecht af.
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-01-2012 13:30

Kinyo, ik heb al de sterkste oranda van China. Niet van Japan die zijn te duur. Helaas.

Fijn dat je nog een fijne jongen bent.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 22-01-2012 17:24

Ik heb zelf gemengde ervaringen met Oranda's maar over het algemeen niet erg beste. Ze verdragen bij gewoon het minst, is mijn ervaring.. ik denk ook dat bijv. een oranda ook best een vis zou kunnen zijn die in een speciaalbak thuis hoort.

Dat gezegd hebbende.. ik heb ook twee sterke Oranda's die nu gewoon buiten in mijn vijver zwemmen.

GEEN 1 van mijn Oranda's kwam bij Dino vandaan dus daar heeft het echt niks mee te maken Kingyo.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-01-2012 17:28

Zodra ik een vijver heb ga ik een oranda halen bij Dino, puur om te testen.
Ik geloof er geen ruk van dat Oranda's zo zwak zijn :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 22-01-2012 17:32

Haha! Het zijn iig schitterende sierlijke vissen.. helemaal in een vijver :wink:

Plaats reactie