Ideeën/tips/vragen m.b.t. de inrichting van bare-bottom

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Ideeën/tips/vragen m.b.t. de inrichting van bare-bottom

Bericht door vissengek12 » 09-02-2012 16:46

Steeds meer mensen twijfelen over bare-bottom, maar de grote stap van planten naar geen planten zien ze vaak niet zitten.
Maar planten in een bare-bottom is toch helemaal niet onmogelijk!?

Je kunt bijvoorbeeld planten op stenen en hout binden.
Er kunnen bakjes/potjes geplaatst worden met bodemsubstraat en daarin de planten.

Dus heb jij bare-bottom en/of heb je ideeën/tips/vragen m.b.t. de inrichting van bare-bottom?
Plaats het dan hier en help andere leden ermee! Foto's e.d zijn natuurlijk altijd welkom!

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 09-02-2012 17:58

Binnen nu en een paar weken wil ik een nieuwe bak hebben die ietsjes groter is.
Nu wil ik deze bak bare-bottom maken, en deze word dan waarschijnlijk dezelfde kleur blauw als mijn huidige achterwand (donkerblauw).
Dit wil ik dan maar gaan verven want plakfolie in die kleur is niet vindbaar.
Hebben jullie een verfsoort die jullie aanraden?

Verder komen er dan bakjes in of stenen/hout (of allebei) waar dan planten in/op komen.
Hebben jullie misschien tips waar dit soort bakjes gehaald kunnen worden of hoe ik dat bijvoorbeeld zelf zou kunnen maken (plexiglas?).
Dan nog mijn laatste vraag:
Een Juwel bak staat op een soort rek waardoor er sprake is van een 'zwevende bodem', Als ik hier een glazenpot op zet, kan dit dan snel barsten door de druk?
De welbekende plak viltjes voor onder stoelen e.d zijn zeker slecht voor de waterwaardes (de lijm dan)?

Volgens mij heb ik nu wel gevraagd wat ik allemaal wilde vragen :roll:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-02-2012 18:59

Wanneer je lage bakjes/potjes gebruikt zal het geen probleem zijn.
Het gewicht zal dan mee vallen.
In plaats van viltjes zou je er wat Japanse mat onder kunnen leggen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-02-2012 19:19

ik was ook begonnen met een laag bakje in mijn aquarium (na het gebruik van hogere potjes), maar helaas zonder succes. De sluierstaarten spuwden als het grind uit het lage bakje :) Na een tijdje zat er nog amper grind in dat bakje en konden mijn planten dus niet wortelen.
Misschien een idee om een soort van japanse mat in dat bakje te leggen. Planten kunnen zich ook wortelen in deze matten.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 09-02-2012 22:55

Of in de bakjes over het grind heen een aantal flinke stenen plaatsen die ze er niet uit kunnen happen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 09-02-2012 23:09

Vallisneria kan niet goed in matten groeien denk ik.
Bij Bash was het wel gelukt dacht ik, maar denk niet dat het echt goed aanslaat?
Ik dacht inderdaad aan bodemsubstraat en daar dan stenen op.

Zoiets alleen dan meer steentjes erboven op.
Verder wil ik geen zwart grind denk ik.
Maar het gaat nu om de steentjes.
http://www.youtube.com/watch?v=y8AaRImq ... ature=plcp

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 09-02-2012 23:16

Ja dat ziet er inderdaad mooi uit, als je verder kijkt bij het filmpje staat er een link naar hoe hij die glazen bak met planten gemaakt heeft.
Hierin staat ook vermeld dat de ronde langwerpige glazen bak van de Ikea komt, altijd handig om te weten. Volgens mij is het een soort van
ovenschaal.
Ik vindt het wel wat hebben zo met die zwarte achtergrond met dat zwarte grind in de plantenbak maarre dan moeten er natuurlijk alleen mooie
witte vissen in... :wink: :D

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 09-02-2012 23:43

Ik keek weer niet verder dan m'n neus lang is (en heb een vrij grote neus :P ) :roll:
Bedankt Pat had de link niet gezien!
Nu je het zegt, de Ikea is een top winkel voor dit misschien.
Als het zover is ga ik daar zeker langs!
Danke schön :)

Haha, misschien wat voor jou? Helemaal zwart en dan witte vissen.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 10-02-2012 09:09

Echt mooi, ik vind het er heel leuk uitzien met de bodem en achterkant in het zwart.
Zo'n glaasjes en potjes vind je best veel hoor in winkels waar ze sierspulletjes verkopen...

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 10-02-2012 10:57

Lijkt me ook heel gaaf om dat te maken alleen zal mijn 2e bak een doorkijkbak worden maar als ik teveel last heb van alg omdat de bak dicht bij
de ramen en achterdeur staat kan ik er later alsnog een paar zwarte wanden in maken. Of blauwe wanden met glazen plantenbakken met dan ook weer
blauwe steentjes in dezelfde kleur? Of staat dat niet?
Ach we zien wel :D

Plaats reactie