Vijver

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 28-02-2012 00:58

Hallo en welkom op dit forum, je kunt hier zeker wat leren over sluiers, en vragen staat altijd vrij.

Hoelang heb je de vijver al? Is dit de eerste winter? Want je kan nu nog niet echt goed zeggen dat de vissen het goed overleeft hebben, er kunnen later (als het water weer meer opwarmd toch nog complicaties optreden in de vorm van virussen en dergelijke die misschien alsnog fataal kunnen worden omdat de vissen misschien toch erg zijn afgezwakt.Dit was een wintertje van niks, één week vorst en nog geeneens hele strenge (op een paar momenten na), het enige vervelende nu was dat het in éénkeer ging vriezen, zo hadden we de ene dag temp. een stuk boven nul en op de andere dag vroor het 8 graden. Want persoonlijk vindt ik de vijver erg ondiep, of heb je misschien voorzorgsmaatregelen getroffen voor de winter, zoals afdekken/verwarmen.
Ook zitten er al aardig wat vissen in begrijp ik, stuk of 18, natuurlijk kun je er altijd nog sluiers bij in stoppen, maar komt dit ten goede van de kwaliteit waarin je de vissen dan laat leven, ook dien je dan dien weer een goede filterinstallatie te hebben om de waterkwaliteit op peil te houden.
Je hebt nu een oase filtoclear 5000 (is dat een drukfilter?). Dat betekend waarschijnlijk dat die filter een visloze vijver tot max 5000ltr schoon kan houden, bij een gemengde vijver wordt dat al snel met de helft verminderd. Ga je dar een zware visbezetting aan toevoegen, dan wordt de capaciteit meestal nog minder, dus kijk er aub mee uit.
Hoe meer vis, des te meer afvalstoffen in het water terecht komen en dus de kans op problemen ook weer worden vergroot.
ook (vindt ik althans) dat je dient te kijken of het er wel leuk uitziet, ik bedoel hiermee de verhouding van aantal vissen met de ruimte die ze hebben. Het kan er al heel snel erg overbevolkt/druk uitzien.
4m2 wateroppervlak niet zo heel groot met daarin 18 vissen lijkt mij al vrij chaotisch eruit zien, en mochten de vissen nu niet zo groot zijn, lijkt het nu wel gemakkelijk te kunnen, maar windes en goudvissen kunnen toch een respectabele afmeting krijgen.
Maar, eerlijk is eerlijk, ik ken ook kleine gemengde vijvertjes die al jaren redelijk goed draaien met een aardige visbezetting, alles kan, maar dan moet je de waterkwaliteit scherp in de gaten houden.

Zoals eerdere berichten hierboven ook al vermeld is, is de wakin, ryukin, ranchu goed in de vijver te houden.
Zelf heb ik een vijver van 2,6x3.70x1.40 (op z'n diepste punt, ongeveer 10m3) met planten en een filter en ik wil hier maar een 6-tal ryukin in gaan houden (uiteraard hou ik wat speelruimte over om in de toekomst nog een visje te kunnen kopen zonder een gruwelijke overbevolking te krijgen).

Groetjes,
Martijn

Ps. Ik hoop niet dat ik je nu erg ontmoedigd heb, eigenlijk dient een vijver waar je vis in wilt gaan houden meer dan een meter diep te zijn en zelfs dit is echt een minste (zelf zou ik adviseren om hem minstens 1,5mtr die te maken). Mijn vijver had ik ook liever wat dieper gehad, maar dan zou het een hele kostbare operatie gaan worden.
Misschien bestaat er de mogelijkheid om de vijver te vergroten en verdiepen, of de visbezetting flink uit te dunnen (uiteraard door een goed nieuw tehuis voor de vissen te zoeken).
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Vijvervis
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 27-02-2012 20:30

Bericht door Vijvervis » 28-02-2012 14:12

hallo, de vijver is er nu ongeveer een jaar, er gaan waarschijnlijk nog een aantal normale goudvissen uit... de oase filtoclear 5000 is een intern filter voor vijvers zonder vis http://www.vijvershop.com/filtersysteme ... ory_id=443 sorry, heb de verkeerde pomp gezegt, het is deze... :oops: als de windes te groot worden zullen deze een goed plaatsje krijgen in de vijver van mijn oom van ongeveer 15000 l het (lijkt) niet zo druk in de vijver...

dankjewel dat je zo uitgebreidt reageert!

gr[/img]

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 01-03-2012 11:50

martijn260176 schreef:Dit was een wintertje van niks, één week vorst en nog geeneens hele strenge (op een paar momenten na), het enige vervelende nu was dat het in éénkeer ging vriezen, zo hadden we de ene dag temp. een stuk boven nul en op de andere dag vroor het 8 graden. Want persoonlijk vindt ik de vijver erg ondiep, of heb je misschien voorzorgsmaatregelen getroffen voor de winter, zoals afdekken/verwarmen.
Mooie uitgebreidde post Martijn.

Zelf vond ik het wel een strenge winter (voor de vissen). Er was een gigantische temperatuurschok. Het water ging van plus 6 naar bijna 0 graden in no-time. Dit is behoorlijk zwaar voor de vissen..Dan kan je beter een lange winter hebben die geleidelijk in treedt. Ook was dit de eerste koudegolf sinds 1996.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 01-03-2012 12:34

En we zijn er nog niet helemaal vanaf. Volgende week gaat het weer vriezen licht.

Gast

Bericht door Gast » 01-03-2012 14:02

Dino, ik laten we het hopen van niet, ben er helemaal klaar mee met die winter. Maar het is wel aan het kwakkelen: dan weer droog, dan weer motregen, dan weer mist... ik wordt helemaal gek van die schommelingen omdat ik bijzonder weer gevoelig ben.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 01-03-2012 14:03

Wat ik heb begrepen van Telegraaf is dat we volgende week weer vorst hebben.

Gast

Bericht door Gast » 01-03-2012 14:11

Hm...ik wil me er niet te veel op vastpinnen.. Telegraaf kijk ik nooit op, alleen af en toe op Buienradar, maar aangezien ik zelf meestal wel aanvoel wanneer er regen komt ( 9 van de 10 keer heb ik het goed ) vind ik het een beetje overbodig. Als er dan toch vorst komt denk ik dat die niet lang zal aanhouden.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 01-03-2012 14:14

juist omdat de vorst niet te lang aanhoud is een probleem. Je gaat weer van +12 graden naar misschien +5 graden in de nacht en overdag weer naar de 12 graden toe. Dat is heel slecht.

Gast

Bericht door Gast » 01-03-2012 16:24

ja, maar dat is de temperatuur van de lucht dan he :wink:
De temperatuur van het water zal veel minder snel zakken of stijgen, zeker als je een grote vijver hebt.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 01-03-2012 16:53

Dat is dus per vijver verschillend. Daarom vraag ik ook altijd de ligging en de volumes.
Maar dalen doet het zowiezo als het vriest. En stijgen doet het ook als het overdag is.
Soms kan het dus gevaarlijk zijn als de temp. snel stijgt en daalt. In dit geval is de verandering groter als 2 à 3 graden gevaarlijk. Bij kois is dat 5 tot 6 graden.

Plaats reactie