Warom drijven na eten?

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Warom drijven na eten?

Bericht door Fish » 03-03-2012 13:14

Hi Allemaal,

Ongeveer een week geleden begon een van mijn oranda's na het eten te drijven. Ik heb hem de afgelopen week goed geobserveerd en ik kan er geen touw meer aan vast knopen nu. Vooral de afgelopen 2 dagen brengt meneer me helemaal van mijn stuk.

Ik heb geconcludeerd dat hij van Hikari Balance (de groene zak?) altijd gaat drijven.
Hij leek eerst van JBL Gold Pearls niet te drijven. Na een aantal dagen begon hij wel te drijven.
Ook van Hikari Lionhead dreef hij eerst niet, maar begon hij daarna wel te drijven.
Doperwtjes issie verzot op en daar drijft hij ook niet van.

Daarom dat ik nu ook A+ wil uit proberen om te zien hoe en of hij hier op reageert.

Sinds gistere drijft hij echter niet meer na het eten. Ik heb Hikari balance nog niet geprobeerd, die staat vanmiddag op het menu. Maar van JBL en Lionhead smult hij lekker en blijft vervolgens gewoon zwemmen.

Het enige wat ik sinds gister aan verandering kan opmerken is dat er een heerlijke paaistemming in de bak heerst. Geinitieerd door Mr. S. de oranda die dus drijft/dreef na het eten..

Mijn vraag is dus niet zo zeer van wat moet ik nu met mijn oranda aan. Ik weet namelijk wat me te doen staat, een aangepast dieet verzinnen :D Maar ik vroeg mij af of iemand meer weet van de oorzaken die maken dat vissen kunnen gaan drijven na het eten. Waarom doet hij het de ene keer wel, en de andere keer niet? Heeft dat met het paaien te maken? Kan er sprake zijn van andere factoren die maken dat zijn lijf de ene keer wel reageert op het eten en de andere keer niet, en als dat zo is, wat voor een factoren dan? Dan kan ik daar rekening mee houden.

Ik duik vanmiddag zelf ook nog even het internet op, maar ik vroeg me gewoon af of iemand anders dit ook merkt of er misschien al meer van weet?

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 03-03-2012 16:06

Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden dat verder gaat dan, 'drijvend voer is slecht' 'dan hapt je vis lucht' etc.

Is dat het te maken zou kunnen hebben met de hoeveelheid proteine in granulaat voer. Dit zou te maken hebben met dat vissen veel meer ingestelt zijn op plantaardig voedsel. En aangezien er in de korrels die we voeren ook veel dierlijke producten zitten. Dat dit dan verstoppingen veroorzaakt waardoor je vis gaat drijven.
Die man raadde daarom een plantaardig dieet aan voor fancy goldfish. Of granulaat wat een erg klein percentage aan dierlijke producten bevat. Hij gaf hierbij een voorbeeld van een merk wat ik helaas niet meer kan vinden en waar ik sowieso nog nooit van gehoord had.

Heeft iemand ervaring met, of misschien van iemand gehoord over, fancy goldfish enkel plantaardig eten geven en hooguit 1x per week muggenlarven oid? Hij had het dan over verschillende zachte waterplanten die het dieet zouden moeten vormen.

Ik probeer te bedenken wat voor een dieet ik kan instellen als Mr. S. ook niet goed reageerd op A+.
Ik kan mijn vijf vissen moeilijk enkel doperwten geven de rest van hun bestaan..

(alhoewel hij vanmiddag dus de groene hikari heeft gehad en slechts 10 minuutjes even aan het oppervlakte heeft gedobberd. Dat gaf Mozzy de broodnodige rust, hij zit sindsdien weer flink achter haar aan..)

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 03-03-2012 22:03

Ik heb echt geen idee, het drijfprobleem is er een waar een vis van mij ook last van heeft. Alleen niet na het eten maar tijdens het slapen.

Wat ik me afvraag is: ga je straks jouw drijfvis dan apart voeren met dit speciale dieet of krijgen alle vissen dit dan en stop je met korrels?
Afbeelding

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 04-03-2012 12:32

UHm, dat gaat er helemaal vanaf hangen. Ik vind het geen optie om hem alleen te plaatsen, dan zou ik namelijk nog een voldoende grote bak moeten aanschaffen en daar heb ik de plek en de middelen gewoon weg niet voor.
Ik blijf dus proberen met de verschillende soorten voer om zo tot een dieet te komen waarbij hij zo min mogelijk drijft en alle vissen wel hun benodigde voedingsstoffen binnen krijgen..

Al begint ik ook sterk te vermoeden dat het iets hormonaals is. Als dat uberhaupt kan. Want hij heeft vanochtend hikari lionhead gehad en nu weer JBL waar hij een paar dagen terug echt nog flink van ging drijven en balansproblemen had. En vanochtend en nu is dat totaal niet het geval.
De paai stemming is inmiddels wat verminderd.
Ik heb geen idee hoe die link dan zou liggen. Maar ik vind het opvallend dat hij ongeveer een week geleden begon te drijven. Dat een paar dagen consequent heeft gedaan. Twee dagen geleden beginnen ze met paaien en opeens was het over!
Ik ben dus heel benieuwd wat hij de aankomende dagen doet na het eten.. En hoe het de volgende keer gaat vooraf gaande aan de paaistemming..

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 04-03-2012 23:18

Misschien kun je ook proberen tijdelijk te stoppen met een van de soorten voer. Misschien reageert hij daar slecht op. Ik heb ook Hikari Lion Head en ik voer het alleen af en toe. Misschien één keer in de week of twee weken. Voordat ik voer koop zoek ik er eerst veel info over op. Nu moet ik zeggen dat ik op het net veel topics heb gevonden van mensen die Hikari Lion Head de schuld geven van zwemblaas problemen. Omdat ik dit voer dus niet veel durf te voeren kan ik hier dus niet over mee praten. Als het hier nu wel aan ligt, dan zou je iedere week een week lang hetzelfde voer kunnen voeren. Misschien dat je er dan zo achter komt voor welk voer hij gevoelig is.

tis maar een suggestie ;)
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 05-03-2012 09:15

Hoi Fish, naar mijn weten is het voeren van drijvend voer niet slecht voor vissen.
Het was ook ergens uitgewezen dat het eigenlijk fabels zijn. Wel is het zo, dat sluiers niet teveel dierlijkvoer mag hebben.
Ik zeg altijd, als je normale voer goed genoeg is en er zit genoeg voedingswaarde in. Waarom zou je dan levendvoedsel willen geven.
Nadeel van levendvoedsel is dat er veel parasieten op het voedsel kan zitten. Je moet rode of witte muggenlarven ook geven met een doel.
Er zitten wel voordelen aan muggenlarven ed. Maar deze zijn nvt op jou case denk ik.

Je kan inderdaad de vissen een dieet geven op alleen plantaardigvoedsel. In China geven ze soyabonen. Maar persoonlijk ga ik voor A-plus omdat dit naar mijn mening 1 van de betere voer is. We hebben ook door meerdere personen een testvoer getest. Deze was ook zeer goed, alleen momenteel nog niet verkrijgbaar. Wellicht na april.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 05-03-2012 10:02

@ Iglo, ik heb dat uitgeprobeerd. Steeds met een dag hoor. Toen reageerde hij op hikari balance slecht en op beide andere goed. Daarna een aantal dagen op alles slecht. En nu lijkt hij weer op alles goed te reageren. Dat is juist het vreemde. Helemaal omdat hij weer goed reageerde toen hij in paai stemming kwam.

@dino, van het drijvende voer weet ik, dat bedoelde ik juist. Die sites heb ik dus overgeslagen omdat ik dacht als je dat al niet weet..

Ik krijg van rex hunt deze week wa A+ als hij hier goed op reageerd bestel ik bij jou een hele zak. Anders moet ik iets anders verzinnen en hoop ik dat je in/na april wellicht dat andere fantastische voer wel hebt :)
Al lijt hij het de afgelopen dagen weer goed te doen op een mengeling van bovengenoemde drie soorten voer.
De muggenlarven zijn op dus die laat ik nu voorlopig ook even weg. De rest groeit knetter goed op granulaat :) mocht hij nou ook slecht reageren op A+ ga ik meer groenvoer proberen afgewisseld met garnulaat en eens kijken hoe hij het dan doet. Alhoewel er nu dus niets aan de hand lijkt. Heb jij daar wel eens van gehoord? Vissen die drijven voor het paaien en tijdens en daarna niet meer? Dat lijkt nu het geval te zijn namelijk :D

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 05-03-2012 11:06

Oh ja visse kunnen zeker drijven na een paaiperiode.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 05-03-2012 11:10

Aarvoor ook? Hij dreef tot drie dagen geleden. Toen Begon het paaien en hield hij op met drijven..

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 05-03-2012 11:13

Sommige kunnen inderdaad ook drijven voordat ze willen paaien.
Zeker bij Oranda's. :D

Plaats reactie