Fotoalbum van Oranda

De foto-albums van diverse leden [leden]
Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 11-03-2012 14:19

Kvind de visjes allemaal nog wel vrij magertjes... Vooral de redcap. Hoe vaak voer je ze en hoeveel? Ik zou zelf meer gaan voeren en mss ook bijvoeren met bijv. rode muggenlarven. Verder zien ze er gewoon actief uit hoor. Maar ook je bodembedekking vind ik niet zo'n goede keuze eigenlijk. Het grind is wel heel erg grof, dit kunnen ze vast in hun bek krijgen, je zou niet de eerste zijn bij wie dat gebeurd.

Verder weet ik niet precies hoe groot je bak is? Tlijkt hooguit een 80cm :wink: ?

Roodkapje: je redcap
Lipstick: de oranje met het minste zwart
Zorro: de oranje met et meeste zwart?
Loekie: de bruin/bronzen?
Afbeelding

Oranda
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-02-2012 16:31

Bericht door Oranda » 11-03-2012 14:34

Rietje schreef:Kvind de visjes allemaal nog wel vrij magertjes... Vooral de redcap. Hoe vaak voer je ze en hoeveel? Ik zou zelf meer gaan voeren en mss ook bijvoeren met bijv. rode muggenlarven. Verder zien ze er gewoon actief uit hoor. Maar ook je bodembedekking vind ik niet zo'n goede keuze eigenlijk. Het grind is wel heel erg grof, dit kunnen ze vast in hun bek krijgen, je zou niet de eerste zijn bij wie dat gebeurd.

Verder weet ik niet precies hoe groot je bak is? Tlijkt hooguit een 80cm :wink: ?

Roodkapje: je redcap
Lipstick: de oranje met het minste zwart
Zorro: de oranje met et meeste zwart?
Loekie: de bruin/bronzen?
Eerst en vooral: mijn bak is inderdaad te klein. Een tweetal maanden ben ik bij de lfs geweest als onervaren aquariaan die met goudvissen wilde beginnen. Dit is wat ik meegekregen heb: een ferplast 50 van 40 liter en 4 oranda's. Er konden tot 6 in vertelden ze mij, maar da vond ik zelf te veel.

Ik ben echter nogal leergierig en via het WWW hier terechtgekomen. Ondertussen is de beslissing gevallen dat we binnen ongeveer 3 jaar ruimte hebben voor een aquarium van 120 cm lengte. Nu echter nog niet, want het park en het spleegoed van de kinderen staat nu op die plaats, en we hebben echt geen andere plaats. Daarom dat ik in de lfs ook ging vragen naar een aquarium van 50cm.

Nu probeer ik dus te roeien met de riemen die ik heb. Waterwaarden zijn wel goed en ik ververs 2 keer in de week. Maar ondertussen ben ik op dit forum dus in de leer.

Ik voer ze 1 keer per dag 's avonds. Roodkapje was al zo mager in de winkel. Hoe vaak zouden jullie ze voeren?

Rietje, je hebt goed gegokt met je naamkeuze, enkel Zorro en Loekie moet je omwisselen :D Verder wil ik je ook bedanken voor je commentaar. Ik kan best 'kritiek' verdragen omdat ik weet dat het mijn vissen enkel maar ten goede kan komen. Dit forum is voor mij leerrijk, en wanneer we binnen 3 jaar eindelijk het 'grote' aquarium hebben, wil ik echt volleerd zijn (voor zover dat kan uiteraard).

Gast

Bericht door Gast » 11-03-2012 14:54

oranda, je kan deze vissen niet drie jaar hier in houden. Ze zullen erg vergroeien, waarschijnlijk doen ze dat nu al. Een goudvis kan in 1 jaar al 20 cm zijn..
Je voert ook veel te weinig. Ik zou drie keer per dag voeren zoveel ze in 5min. kunnen opeten.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 11-03-2012 15:08

@ Oranda:

Is het geen optie de vissen voor nu aan iemand anders over te doen en opnieuw met de hobby te starten als je de ruimte hebt? Deze situatie gaat namelijk niet houdbaar zijn.

Ik heb afgelopen september mijn bak met sluierstaarten moeten verkopen. Deze was 1.80mtr lang, ik ging kleiner wonen en kon helaas de bak niet meenemen omdat ik er geen ruimte voor had. Ik had daar een favoriete vis in, die nu nog steeds mijn grote liefde is eigenlijk. Ik had egoistisch kunnen zijn en de vis in een kleinere bak kunnen plaatsen omdat ik hem per se wilde houden.. Uiteindelijk heb ik dat niet gedaan en is hij bij een medeforumgenoot terecht gekomen. De hele bak inclusief vissen is dus overgegaan. Nu ben ik opnieuw gestart met 2 bakken van 1 meter lang, wat ik echt het minimum vind voor deze vissen. Als ik in de toekomst ga verhuizen komt er sowieso een groter aquarium!! En dan wil ik die 6 vissen graag samen in 1 bak gaan houden.

Gelukkig heb je zelf ingezien dat 6 vissen wel erg veel was, maar ook nu zit je nog in een heel penibele situatie. Voor je vissen zijn deze omstandigheden erg slecht. Zelfs nu al kan ik vergroeiingen zien in de visjes (oog/lijf verhoudingen). 3 jaar in deze bak zal onherstelbare schade betekenen voor deze dieren, hoe vaak je ook ververst. Een aquarium van 50 cm is ook voor deze dieren te klein. Wat ik zelf nog net! vind kunnen is een 80 cm bak, maar die zou ik dan inrichten met enkel wat plantjes, geen bodem etc. Zodat je de waterkwaliteit van het water kunt garanderen. Ook een binnenfilter gaat dan echt niet voldoen, een externe filter zou dan een betere keuze zijn. Dit zou een bak zijn die je voor een periode van 3 jaar wel zou kunnen gebruiken. Maar dan moet je daarop dus wel je verversingen op aan passen! (Ik heb nu tijdelijk 6 vissen in een 200 liter bak, en dat is houdt niet over, ik ververs nu dan 3 x per week zo'n 80%, en ik heb geen bodem zodat het vuil gelukkig niet blijft liggen.)

Over het voeren, daar kan ik heel kort over zijn, VEEL te weinig. Goudvissen hebben niet echt een maag en hebben er dus baat bij als je meerdere keren per dag voert! En dan inderdaad kleine beetjes wat ze binnen een paar minuten ophebben. Op de manier waarop je nu voert zullen ze wel kleiner blijven, maar heel gezond is dat niet.

Over die namen, ik dacht dat je in het zwarte mss een masker van Zorro zou zien, samen met de cape die hij draagt;)

Over die kritiek, die uit ik alleen maar omdat ik het beste met de forumleden en hun vissen voor heb. Ik probeer het altijd zo te formuleren dat het echt betrekking heeft op de situatie en zal dan ook niet op de man spelen. Gelukkig kan je het waarderen. Nogmaals denk ik dat je juist in die 3 jaar niet heel veel gaat leren als je de vissen op deze manier blijft houden. Ze zullen onnodig lijden en vergroeien, een dergelijk bakje kan wel prima gebruikt worden als tropische bak trouwens.
Afbeelding

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 11-03-2012 15:42

Is het misschien geen mogelijkheid om de vissen buiten een plaatsje te geven, in een grote speciekuip ofzo en ze dan enkel in de winter naar binnen te nemen verdeeld over enkele curverboxen?
Dit is ook niet ideaal maar lijkt mij al veel beter dan wat je nu hebt.
Het zou jammer zijn dat de visjes gaan vergroeien.

Oranda
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-02-2012 16:31

Bericht door Oranda » 11-03-2012 16:20

Evelien schreef:Is het misschien geen mogelijkheid om de vissen buiten een plaatsje te geven, in een grote speciekuip ofzo en ze dan enkel in de winter naar binnen te nemen verdeeld over enkele curverboxen?
Dit is ook niet ideaal maar lijkt mij al veel beter dan wat je nu hebt.
Het zou jammer zijn dat de visjes gaan vergroeien.
Ik denk dat het zoiets zal gaan worden. Aan curverboxen had ik ook al gedacht. Ik ga er eens heel goed over nadenken. Dank jullie voor de tips!!!

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 11-03-2012 16:23

Ik denk dat dat wel een mooi alternatief is!

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 11-03-2012 16:37

Waar zou je dan al die curverboxen plaatsen? Dat is natuurlijk een hele winter lang ook niet heel erg mooi. Je zou eventueel een stellingkast kunnen zetten. Kzou de vissen eind september ZEKER binnen halen.. en pas half/eind april buiten zetten. Dan heb je de vissen een maand of 6 binnenzitten. Dan moet je eigenlijk voor elke curverbox een filtertje en alsnog veel verversen. Ik denk dat het het hele plezier van je vissen er af haalt. Als tijdelijke oplossing voor een maand of 2 zou het denk ik wel goed gaan maar 3 jaar lang elke winter de vissen binnen is ook al zo wat?

Of denk ik nu heel erg negatief? Ik zou het zelf niet op die manier kunnen denk ik
Afbeelding

Oranda
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-02-2012 16:31

Bericht door Oranda » 11-03-2012 16:39

Het beste alternafief is uiteraard een mooi en groot aquarium, maar dat is momenteel echt nog niet mogelijk, hoe graag ik het ook zou hebben :-(

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 11-03-2012 16:41

Je kan ook altijd een meubelstuk opofferen :wink:

Plaats reactie