Rio 180 van Oranda

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Oranda
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-02-2012 16:31

Rio 180 van Oranda

Bericht door Oranda » 23-03-2012 10:49

Beste forumvrienden,

Zoals sommigen al wel gelezen hebben, is mijn huidig aquarium te klein. De reden is simpel: totaal onvoorbereid aan deze schitterende hobby begonnen.

En dit wil ik nu anders aanpakken. Binnen max een jaar willen wij een Rio 180 van Juwel aanschaffen. Dit is nog een lange periode, maar ik wil echt 100% voorbereid zijn (voor zover dit enigzins zou kunnen uiteraard).

En daarom dat ik via dit topic jullie raad wil vragen mbt onderhoud, verversen, voeding,... Eigenlijk wist ik niet goed waar dit topic het beste thuishoorde, dus de mods mogen het gerust verplaatsen :)

Vraag 1: bare-bottom of niet?

Dit zou mijn leidraad zijn:
Afbeelding
Ik denk dat dit een afbeelding is van Rex Hunt, maar wel van een ander forum.

Wat zijn de voordelen van bare-bottom? Zijn er ook al mensen die hier slechte ervaringen mee hebben? En wat met het grondelen? is dit geen 'natuurlijke' behoefte van de vissen? Zij zullen dit in een bare-bottom ook wel doen, maar ze kunnen natuurlijk niet echt grondelen. Krijgen we dan geen 'gefrustreerde' vissen?

Je ziet, vele vragen, maar waarschijnlijk ook vele antwoorden :D

Alvast bedankt om mee te willen werken aan mijn 'ideale' aquarium :D

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 23-03-2012 11:43

ik wist niet dat Rex ook een redcap heeft?

bare bottom zeg ik ja tegen. Voordelen:

makkelijk in onderhoud, makkelijk alg weg te halen, geen schadelijke bacterien en ziekte kiemen in je grind, meer liter heb je dan,

nadeel: geen planten, minder leuk gezicht (volgens sommige), minder liters

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 23-03-2012 11:48

FancyGoldfish schreef:ik wist niet dat Rex ook een redcap heeft?

bare bottom zeg ik ja tegen. Voordelen:

makkelijk in onderhoud, makkelijk alg weg te halen, geen schadelijke bacterien en ziekte kiemen in je grind, meer liter heb je dan,

nadeel: geen planten, minder leuk gezicht (volgens sommige), minder liters
Je hebt toch juist meer liters...

Oranda
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-02-2012 16:31

Bericht door Oranda » 23-03-2012 11:55

Het probleem van de planten vind ik door Rex Hunt heel goed opgelost. Ook met die keien!!! Zo vind ik hem eigenlijk best goed aangekleed.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 23-03-2012 12:05

Evelien schreef:
FancyGoldfish schreef:ik wist niet dat Rex ook een redcap heeft?

bare bottom zeg ik ja tegen. Voordelen:

makkelijk in onderhoud, makkelijk alg weg te halen, geen schadelijke bacterien en ziekte kiemen in je grind, meer liter heb je dan,

nadeel: geen planten, minder leuk gezicht (volgens sommige), minder liters
Je hebt toch juist meer liters...
Dat zeg ik toch ook?

bare bottom meer liters en grind bodem minder liters

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 23-03-2012 12:05

Dit is een oudere foto van Rex! De redcap en de zware heeft hij niet meer!

Hij is overigens wel op een meer minimale inrichting overgegaan. Waarom moet je even bij hem gaan vragen. Ben zelf nu ook een barebottem bezitter eigenlijk.

Mijn vissen zijn niet gefrustreerd, ze zijn redelijk tam, ze eten goed, ze krijgen paaipukkels en willen dus ook paren. Ze hangen nooit gefrustreerd stil maar trekken ook geen gestresste sprintjes. Ze zijn wel gewoon heel erg actief, maar dat hoort ook wel bij ze.

Het voordeel van goed schoon kunnen houden, geen rottende bodem, en in mijn ogen ook meer liters! Mijn onderhoud bestaat uit: Met een doekje ramen en bodem schoon vegen, en het water uit en in de bak pompen met een opvoerpomp. Hoef normaal gesproken geen bodem af te hevelen. Alleen een tijdje na het eten ligt er wat ontlasting, maar dat wordt vrij snel de pomp in getrokken.

Zelf heb ik ook HEEL tijdelijk potjes met planten gehad maar merkte toch dat er ontlasting werd verzameld in die potjes, vandaar dat ik heb teruggegrepen op zuignappen om mijn waterpest te bevestigen!
Afbeelding

Oranda
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-02-2012 16:31

Bericht door Oranda » 23-03-2012 14:00

Rietje schreef:Zelf heb ik ook HEEL tijdelijk potjes met planten gehad maar merkte toch dat er ontlasting werd verzameld in die potjes, vandaar dat ik heb teruggegrepen op zuignappen om mijn waterpest te bevestigen!
Dus de stengels van je plantje eigenlijk tussen aquariumruit en zuignat 'kleven'?

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 23-03-2012 14:15

Dit is een heeeel lelijk plaatje wat ik snel heb gemaakt:
Afbeelding

Zo ziet de zuignap er ongeveer uit...... Het ringetje met die pinnetjes is heel flexibel materiaal Daar klem je de stengeltjes doorheen. Bij mij passer er ongeveer 6 waterpest stengels door. Maar doordat die pinnetjes er zitten kan je er ook minder in doen. (volgens mij trouwens 5 en geen 4 pinnetjes) Deze zuignapjes heb ik in een verpakking van 4 stuks gekocht voor ongeveer 2 euro ofzo?
Afbeelding

Oranda
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-02-2012 16:31

Bericht door Oranda » 23-03-2012 14:38

Wist niet dat dit bestond, dank je :D

Hopelijk weer niet alleen in Nederland te verkrijgen, maar ook in België :wink:

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 23-03-2012 14:39

Ik zag ze toevallig hangen 8) .. Ik dacht HEY die gaan wel van pas komen.. En de prijs viel heel hard mee.. Gewoon kijken bij een winkel die een ruim assortiment aquaspullen heeft. :wink: Ik heb het ook in onze dierenwinkel gevonden, die heeft een klein deel aquaria, niet speciaal groot. Dus ik heb wel degelijk hoop voor België!
Afbeelding

Plaats reactie