Goudvis Vs. (Koi)Karper

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Goudvis Vs. (Koi)Karper

Bericht door vissengek12 » 01-04-2012 22:59

Mijn grote vraag die nu even rond mijn hoofd hangt, tot hoeverre is het houden van goudvissen en koikarpers te vergelijken?
Ze zijn als het ware toch ook familie van elkaar.
Ik zie sluiers eigenlijk als de kleine koikarpers onder de vissen :P

Sommige dingen zijn me namelijk nog niet duidelijk met sluiers, en dan zou ik ook info kunnen zoeken op koifora.
Staan toch veel dingen over bijvoorbeeld waterwaardes die volgens mij ook goed voldoen voor sluiers.

:)

Gast

Bericht door Gast » 02-04-2012 07:55

Echt super veel verschil is er niet. Ik hou ze alle twee natuurlijk en ze eten, slapen, zwemmen en poepen :) haha

Wel is het zo dat Kois in mijn ogen wat sneller reageren op veranderingen in hun leefomgeving. Ook doen ze sneller stressen en daardoor schuren. Ze zijn aan de andere kant wel veel sneller tam te krijgen dan sluiers.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 02-04-2012 20:24

Definitie en oorsprong van koi.
Nishikigoi is de algemene benaming voor gekleurde karpers afkomstig uit Japan. De vele prachtige koivariëteiten die we kennen,stammen allemaal af van de zwarte vis die bekendstaat onder de naam Magoi. Historici zijn het erover eens dat het originele geboorteland van de koi Perzië was, het huidige Iran. Ongeveer 1000 jaar geleden werd de vis naar Japan overgebracht via landen als China en Korea. In die tijd bezaten ze nog niet die mooie kleurenpracht. Het waren de Japanners die door zorgvuldige selectie, aan de basis lagen van de huidige kleurschakeringen en ze zorgden ook voor de verdere uitbouw van de verschillende soorten.

Waar komt de naam koi vandaan?
Meer dan 2000 jaar geleden kreeg deze vis zijn naam in China. In de Chinese taal betekende het woord koi een mooie vis met een goed verdeeld schubbenpatroon. Later ontstond dan het woord nishikigoi of gekleurde karper.

wilde karper > koi > goudvis > sluierstaart.
ik denk als je alles doorberekend op lengte en gewicht dat het houden van koi en goudvissen wel op elkaar lijkt ja.
het meeste wat ik hoor is toch wel een kuub water per koi.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 02-04-2012 21:55

Klopt kuub water per koi, maar persoonlijk vindt ik dat voor een volwassen koi echt minimaal.
Ook de zwemruimte voor koi is vaak beperkt soms zie je koi's rondzwemmen in vijvertjes van een paar meter lang :shock:
Dan te bedenken dat een volwassen koi 80-90 cm kan worden.

Ik zoek ook heel vaak terug in ons koiboeken over ziekte's, behandelingen, waterkwaliteit e.d. dus ben van mening dat er niet
zoveel verschil zit in de behandeling van beide soorten. Koi zijn over het algemeen wel erg gevoelig voor temperatuur verschillen
dus daarom ook graag een diepe vijver zodat ze daartegen beter bestand zijn. Over het algemeen kunnen goudvissen beter
tegen temperatuurverschillen.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 02-04-2012 23:03

Ik denk dat je die kuub een beetje kunt vergelijken met de 50ltr :wink: . Het is een beetje het minimum wat je moet berekenen ervan uitgaand dat de vis groot kan worden.

Uiteraard kun je een koi ook in minder water houden, maar dan moet je bij jezelf te raden gaan of je wel op de correcte manier bezig bent. Buiten het feit om dat het er ook niet uitziet (persoonlijke smaak). Zoals Pat al aangeeft heb je ook te maken met de zwemruimte van de vis, dit geld naar mijn idee ook voor de sluiers.
Veel mensen zeggen dan ook, maar mijn vissen zijn niet zo groot en de kans dat het allemaal jumbo's worden is niet zo heel groot. Je moet er wel vanuit gaan dat de vis volledig uit kan groeien tot een jumbo en dan is die kuub naar mijn idee ook te weinig.

Dit is ook de reden dat ik voor mijn koi's een ander (ruimer) verblijf gezocht heb, mijn vijvertje is ook gewoon te klein om koi's in te houden. Ging opzich wel goed (ten minste, ze aten/groeide goed en geen zichtbare irritaties of ziektes), maar de vissen werden gewoon te groot (rond de 50/60cm) voor de vijver (2,60 x 3,70mtr).

Helaas kan ik geen vergelijking maken met sluiers. Daar heb ik geen ervaring mee.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 03-04-2012 09:24

Martijn dat is dan een heel verstandig besluit dat je genomen hebt al heb je een vijver die qua afmeting nog net kan voor koi's vindt ik, soms hoor je echt mensen die een vijver hebben van 2 bij 2 en daar koi's in houden.

Een stel regel op het koi-forum is 50 cm koi per kub (1000ltr.) en daar moet bij worden aangetekend dat er voor koi van 55cm+ eigenlijk 2 kub per vis nodig is. Kijk dat vindt ik acceptabel.

Zo hadden wij een diamantsteur van 1,4 mtr in ons vijver zwemmen en die vonden wij echt te groot worden voor bij ons al hadden wij een vijver met een lengte van 7 meter (30kuub) toch ook niet echt klein te noemen maar met die lengte was hij dus zo aan de overkant gezwommen.
Uiteindelijk is hij samen met zijn maatje (een gewone steur van pakweg 1 mtr) naar de vijver, van ruim 50 kuub, van de koidokter verhuist, daar kwam hij toch echt beter tot zijn recht.

Daarin verschillen koi, steurs en goudvissen dus gewoon niks ze moeten gewoon hun liters en zwemruimte hebben wil je het goed blijven doen.

Gast

Bericht door Gast » 03-04-2012 12:21

Als je niet echt de ruimte hebt zul je de diepte of de hoogte in moeten. Wij bijvoorbeeld kunnen wel groter, maar dan gaat er een hoop tuin vanaf, en dat vonden we ook wel weer zonde. Als je een kleinere vijver hebt zul je ooit denk ik toch afscheid moeten nemen van je Kois. Leuk is dat niet, maar ze groeien nu eenmaal als kool. Dit soort problemen heb je gelukkig met sluiers niet. Die kunnen met veel minder water en ruimte. Eigenlijk is 600 liter plus al voldoende aangezien de meeste toch gehouden worden in aquariums van circa een meter. Als ze dan toch een vijver in gaan, gaan ze er vaak heel erg op vooruit.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 03-04-2012 12:39

Het klopt een heel eind, dat je in volume kunt winnen door de diepte/hoogte in te gaan. Echter wil dit niet direct zeggen dat een klein vijvertje dan meteen voldoet om koi's in te houden.

Een (flauw) voorbeeldje: Een vijver van 1x1mtr en 10mtr diep bevat dus 10.000ltr water, zou (volgens de regeltjes) goed moeten zijn voor 10 koi's, en dit klopt uiteraard niet.
Naar mijn weten (en wat mij verteld is) dient de vijver toch (minstens) zo'n 3x3mtr te zijn ivm de zwemruimte. Gezien je ervan uit moet gaan dat een koi z'n volle lengte kan behalen.
Dezelfde reden dat hier gezegt wordt dat een aquarium minstens 1mtr lang dient te zijn.
Ik denk inderdaad ook dat, als de sluiers een vijver ingaan ze erop vooruit gaan. In ieder geval wel qua zwemruimte.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 23-04-2012 10:17

Een lengte van +/- 4 meter is toch wel minimaal in mijn ogen. Een absoluut minimum wordt op koiforums vaak gesteld op 3x3m. en de diepte is minimaal 1,5m maar idealer is 2m. Dan kom je dus al op een vijver van 13/14 kuub als minimum.

Voor koi wordt het volgende aangeraden:
3 kleine koi's van 20-25 cm op 1 m3
2 volwassen Koi's van 40-45 cm op 1 m3
1 grote koi van 50-70 cm op 1 m3
jumbo koi van 70 cm en meer op 2 m3.

Ik denk dat zeker het houden van sluiers in vijvers in grote lijnen vergelijkbaar is met het houden van koi.. maar dan op kleinere schaal. Mijn vijver is ook eigenlijk een koi-vijver maar dan in het klein. Bodemdrainage over de gehele bodem, gravity aangesloten op mijn filter, droogopgestelde pomp en plantenfilter.
Ik heb ook alle info, voordat ik mijn vijver ging bouwen van koisites gehaald. Ook heb ik daar veel geleerd mbt helofytenfiltering e.d.

Ik wil wel graag koi houden. In principe heb ik er de ruimte en financien voor maar ik vind het wel leuk en misschien verstandig om eerst eens een paar jaartjes ervaring op te doen met 'sluier' vijveren.. wat toch ook wel behoorlijk specifiek is. Ik zou mijn sluiers echt niet zomaar in een 'normaal' vijvertje durven te houden.

Verder denk ik dat koihouden toch wel redelijk vergelijkbaar is. Beiden zijn vatbaar voor dezelfde aandoeningen, parasieten, etc. Voeding komt overeen, gedrag in meerdere mate.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 23-04-2012 21:56

Nou ik moet zeggen dat wij het houden van koi makkelijker vonden dan het houden van ons sluiers.... :roll:
Maar ik heb ook al wel veel pech gehad met de sluiers dus wellicht dat ons ervaring daar teveel op gebaseerd is.

Plaats reactie