Hoe ben jij begonnen met de goudvis hobby?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Gast

Hoe ben jij begonnen met de goudvis hobby?

Bericht door Gast » 23-10-2011 17:09

Tegenwoordig komen we steeds meer te weten over goudvissen en sluierstaarten, maar we mogen wel stellen dat we allemaal eens klein zijn begonnen. Graag zou ik van jullie willen weten wanneer en hoe jullie met de hobby zijn begonnen, en waarom het houden van deze dieren zo speciaal is:


Zelf ben ik in 2008 begonnen met een klein 25 liter aquarium met drie sluiers er in. Toen wist ik nog niet dat deze vissen ruim 25 cm konden worden en ik was compleet verkeerd ingelicht door de dierenwinkel. Na een half jaar heb ik een ander aquarium gekocht, één van 60 liter. Dit was natuurlijk nog steeds te klein, en omdat ik graag verder wilde met de hobby, heb ik een 2dehandse Juwel gekocht met circa 180 liter. Dit aquarium was ongeveer een meter lang. De vissen vonden de nieuwe ruimte helemaal geweldig. Daarna wilde ik eigenlijk gaan upgraden naar een 400 liter aquarium, maar toen kochten mijn verloofde en ik een nieuwe auto, en begin van dit jaar een eigen huisje. Inplaats van een aquarium kwam er een vijver in de tuin van ongeveer 4500 liter water. Wie weet wordt die vijver volgend jaar uitgebreidt naar ruim 6000 liter of meer.

de 60 liter met normale goudvissen EN guppen ( slechte combinatie )
Afbeelding

180 liter aquarium:
Afbeelding

en tot slot de vijver:
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-10-2011 17:31

Bij mij begon het ook allemaal met een aqua 40.
Afbeelding

Hier in hield ik 2 kleine sluierstaartjes die ik van mijn vriend had gekregen. Natuurlijk ook totaal verkeerd ingelicht door de dierenwinkel.
Na een half jaar moest ik mijn sluiertjes al afstaan. De ene overleed aan buikwaterzucht en de andere aan een vermoedelijke infectie. Ik was er echt van aangedaan eigenlijk. Toen kocht ik me opnieuw 2 sluierstaartjes.

Afbeelding
Afbeelding

Deze deden het langer goed tot een van de twee onderste boven begon te zwemmen en witte stippen kreeg op de vinnen. Uiteindelijk ben ik me op het internet gaan informeren. Vanaf dat ogenblik besefte ik dat een aqua 40 veel te klein was voor deze sluiers. Een kennis van me is zo gul geweest om me een 60cm aquarium te geven. Waarin de 2 tijdelijk verbleven.

Afbeelding

Vervolgens werd mocht ik mij gelukkig prijzen met mijn 21ste verjaardag in 2010. Ik kreeg van mijn vriend een dubai 100!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had heel veel geluk dat Sjaakie nog de kans heeft gekregen om uit te groeien tot een mooie vis. Jammer genoeg is ze enkele maanden geleden overleden.
Voor mij was zij het minste bewijs dat sluierstaarten echt wel ruimte nodig hebben.
Afbeelding

Het houden van sluierstaarten is een passie geworden. Het is een hobby waar ik dag en nacht mee bezig ben. Ik lees me graag in over het houden van sluierstaarten. Mede dankzij de raad en info die andere mij verleende + een bron aan informatie op het internet heb ik al een heel ervaring rijker. Toch leer ik dagelijks nog bij en dat is meteen ook de bijdrage van dit forum.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

mirasja
Lid FGF
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2011 17:24

Bericht door mirasja » 23-10-2011 18:07

Ik hoop dat meerdere dit gaan doen.
Het is echt leuk om te zien hoe iemand begonnen is met deze verslavende hobby.
zodra ik weet hoe de foto's erop moeten dan komt er van mij ook een verslag.

Sanne en Frost, wat een verbetering, geweldig.
Groetjes
Mirasja

Mijn sluiers in een 1.50 bak


Hoe komt het toch dat ik allemaal bekende tegen kom!

Catfish Eline
Lid FGF
Berichten: 623
Lid geworden op: 22-10-2011 20:15

Bericht door Catfish Eline » 23-10-2011 18:12

Ja leuk te zien, ik moet ook nog uitzoeken hoe dat gaat met foto's...
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 23-10-2011 18:12

Tja, hoe gek wil je het zelf maken :D
Mijn ultieme droom zou dus een soort zwemvijver zijn en dat ik dan kan duiken tussen mijn eigen vissen haha

Fotos plaatsen is heel makkelijk. Als je bijvoorbeeld een site hebt waar al fotos opstaan, zoals Hyves, gewoon de URL kopieren en dan hier op het forum Img één keer indrukken, de URL neerzetten, dan nog eens op Img drukken en dan staat de foto als het goed is hier op het forum. Alleen is het dus niet mogelijk fotos te plaatsen die groter zijn dan 800*600.

LucasM
Lid FGF
Berichten: 189
Lid geworden op: 23-10-2011 17:57

Bericht door LucasM » 23-10-2011 18:32

ik ben ook erg klein begonnen met een 45 L bakje :lol:
Afbeelding
toen een 60 cm bak waar ik opditmoment geen foto van heb
en toen kwam de 100 x40 x 40 bak die ik nu nog heb
Afbeelding
deze vissen zitten er niet meer in hoor ;)

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 23-10-2011 18:49

Dit is echt leuk om te zien inderdaad!
Afbeelding

mirasja
Lid FGF
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2011 17:24

Bericht door mirasja » 23-10-2011 19:44

Bij deze laat ik dus ook even zien hoe ik begonnen ben.

Ik ben begonnen met een 80 cm bak van Juwel.

Hierin kocht ik 4 sluiertjes t.w. 2 calico’s en 2 redcape oranda’s
Afbeelding

Al snel kwamen er 2 Ranchu’s bij, doordat de kleinkinderen meegingen om voer te kopen in de dierenzaak.
Afbeelding

Een paar weken later kwam onze oudste dochter met 2 vissen uit een vissenkom.
Een Fantail (wit) en een giga vergroeide Zwarte moor.
Afbeelding

De bak werd nu wel erg klein voor de vissen, dus gingen ze in een 1.20 m bak van Juwel.
Afbeelding

Aangezien de vissen nu nog harder groeiden, zijn we na verloop van tijd gegaan voor een Juwel vision 450 en hier zwemmen de vissen nu al een paar maanden in.
Afbeelding

De 2 oranda’s en de fantail zijn helaas overleden.
Groetjes
Mirasja

Mijn sluiers in een 1.50 bak


Hoe komt het toch dat ik allemaal bekende tegen kom!

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 23-10-2011 19:48

Mijn bakken op een rijtje:

Van mijn eerste bakje heb ik geen overzichtsfoto, alleen deze:
Afbeelding

Het was een 28 liter bakje, destijds in de aanbieding bij (ik geloof) Bl*kker.
Daar moesten natuurlijk gelijk visjes in. In de dierenwinkel gevraagd en 2 visjes kon prima, zouden er zelfs nog wel 2 in kunnen, maar dat leek mij wel vrij veel.

Dus, 2 visjes meegenomen en die leefden vrolijk in hun nieuwe bakje.

Totdat ik ging googlen en me besefte dat dit veel te klein was.
Een paar maand later kwam er een nieuw aquarium van 110 liter.
Afbeelding

En blijkbaar had ik me nog steeds niet echt goed ingelezen, want hier kwamen ook weer 2 extra visjes bij. De meneer in de dierenwinkel zei immers dat dat prima kon.

En ook een paar gupjes was best leuk:
Afbeelding

De rest binnenkort in mijn fotoalbum
Afbeelding

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 23-10-2011 19:54

Ik begon dus met een 60cm (54liter) met 5 sluiertjes.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna kreeg ik op mijn 15e verjaardag een Juwel rio 300 en die bak heb ik nog steeds en ben er nog super blij mee :mrgreen:
Afbeelding

Nu een jaar later:
Afbeelding

[edit] snap er niks van. verklein de foto's altijd op photobucket maar hij zet ze altijd heel groot :S Als het goed is zijn ze zo kleiner ;)


Bericht aangepast door ZSjonnie: Ik heb even de foto's kleiner gemaakt.

Plaats reactie