Sluiers in de vijver, wel of niet?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Gast

Sluiers in de vijver, wel of niet?

Bericht door Gast » 09-11-2011 14:50

Toevallig kwam ik vandaag op marktplaats en er was in de omgeving Hoorn iemand die zijn twee Ryukins wilde verkopen omdat ze volgens bronnen niet in de vijver konden blijven: hier even de geschreven tekst:

Voor mijn 2 sluierstaart ryukin vissen zoek ik een goed thuis in een ruimtelijk en gezond aquarium!
De vissen heb ik afgelopen zomer gekocht voor in de vijver bij mijn andere vissen.
Niet wetende dat deze vissen niet geschikt zijn om in de winter in de vijver te verblijven en dat ze dan dood vriezen. Ook zijn ze niet geschikt om samen met mijn andere soorten vissen te verblijven omdat sluierstaarten altijd langzamer zwemmen dan de andere vissen in mijn vijver en daardoor hebben ze moeite om zich staande te houden tussen de snellere vissen in mijn vijver.

Nu zoek ik met spoed een thuis voor deze beestjes zodat ze in goede en vooral ook in ERVAREN handen zijn. In een groot aquarium met ervaren verzorgers en aub niet voor op de slaapkamer op zoon of dochterlief als beginnende aquariaar!
Ik heb zelf geen ruimte voor een aquarium in huis dus ik kan ze zelf niet binnen houden en als ik een aquarium zou nemen dan zou deze nog 3 weken moeten opstarten alvorens de vissen erin mogen.

Dus wie helpt me uit de brand en heeft nog ruimte over in de aquarium en is bekend met deze vissen en wil ze overnemen.


Toen ik dit las heb ik de eigenaar gelijk een bericht gestuurd. Wederom verkeerde inlichting gehad, want Ryukins zijn juist hele sterke vissen die makkelijk in een grote vijver passen en ook prima de winter door komen! Dus buiten het feit om dat dierenwinkels hun klanten verkeerd inlichten, maar tuincentrums doen dus precies hetzelfde met hun (vijver)vissen!!!

Wat vinden jullie hiervan?

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 09-11-2011 15:00

Er is mij herhaaldelijk verteld, zowel in tuincentrum als ook dierenwinkels, dat alle gecultiveerde goudvissoorten niet in een buitenvijver overleven. Wat ik echter de afgelopen weken heb gezien, bijvoorbeeld bij Dino, kan dit dus zeker wel! Mits de vijver minimaal 2 meter diep is?

Gast

Bericht door Gast » 09-11-2011 15:06

Ik heb hier een hele grote ton van 500 liter en die is ongeveer een meter diep. Ik had vorige winter een hoop vissen die nu in vijver zwemmen zonder problemen in die ton, ook toen het ijs echt ruim 10cm dik werd. Ik had er een bruissteentje ingedaan die een stukje open hield. De vissen hebben het allemaal zonder kleerscheuren overleefd. Blijkbaar kan het dus ook met minder liters??

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-11-2011 15:41

Dat het in in die ton goed is gegaan zou ik niet als uitgangspunt gebruiken.
Er vriezen namelijk vaak genoeg sluiervarianten dood in vijver van +/- een meter.
Zover ik weet is 1.80 het minimale om deze varianten te laten overleven zonder extra maatregelen te nemen.
1.50 Moet goed gaan zodra er geïsoleerd wordt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 09-11-2011 17:07

We gaan het zien deze winter ;) Ik ga me er niet te druk over maken want dat deed ik vorige winter dus ook al. Met als gevolg dat ik de vissen veels te veel ging verstoren.

BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

Bericht door BioTek » 09-11-2011 18:08

ik hed sinds mei 4 oranda's in de terrasvijver van mijn vader gestoken , maar vond er maar 2 meer terug.
vermits deze maar 60 cm hoog was heb ik ze 2 weken geleden eruitgehaald en in een koi bowl gestoken die in de garage staat om te overwinteren.

maar ik denk dat als je vijver diep genoeg is , de sterkere sluiersoorten ( oranda, ryukin, wakin, ...) perfect buiten kunnen overwinteren
het water hier was rond de 10 graden toen ik ze eruit haalde en ze zwommen nog perfect rond

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-11-2011 22:23

Diepste punt in mijn vijver is 1,40.. ongeveer 1,10 ligt onder het maaiveld..

Ik maak me niet zo druk.. in eerste instantie wel en wilde ik de vijver gaan isoleren maar .. ijs is juist ook een goede isolator!
De watertemperatuur op het diepste punt van een 1m diepe vijver is gelijk aan de temperatuur in een 2m diepe vijver.. dus dat zou niet veel uit moeten maken mijns insziens.

We gaan het meemaken deze winter :)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-11-2011 22:26

Zover ik weet is het watertemperatuur van een dichtgevroren vijver op 1m diep 4graden.
En op 1.80 8graden..
(Maar ik ben geen vijverexpert ^_^)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-11-2011 22:35

Nee hoor.. water is bij 4 graden het zwaarst. Het water bij de bodem is in een koude periode dus altijd rond de 4 graden. In veel koivijvers van meer dan 2 meter diep daalt deze temperatuur soms nog meer, als er met een bodemdrain gewerkt wordt.

Er is overigens aangetoond dat er in onze vijvers helemaal geen 'waterlagen' met verschillende temperatuur zijn.. daar zijn ze te ondiep voor.. dit schijnt pas op te gaan bij dieptes van 10tallen meters.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 10-11-2011 07:34

Hee Ferry, in iedergeval is hoe dieper hoe beter. Niet alleen voor de temp. Maar ook voor de liters.
Sommige vissen worden ook mooi in diepe vijvers denk aan de koi.
Door de druk van de diepte krijgen ze een mooie torpedo vorm.

Plaats reactie