Zelfgemaakte voer.

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
dveen
Lid FGF
Berichten: 6
Lid geworden op: 04-07-2012 13:55

Bericht door dveen » 06-07-2012 08:58

:lol: haha dat zou wat zijn krijg je een vis mee ingepakt met ananas.

maar ananas heeft een bepaalde werking wat je water verbeterd er zitten ook veel vitaminen in,
en je vissen vinden de zoete smaak erg lekker.

wat ik ook wel eens doe is een stuk paprika en knoflook even schoonmaken en dan in je filter leggen,
om de bacteriën te boosten.
maar dat moet je wel na 2 dagen eruit halen anders rot het weg en dan krijg je weer de verkeerde bacteriën,
en dat wil je niet hebben :P

of volle yoghurt 10ml per 1000 ltr water om flink wat melkzuurbacterie erin te krijgen doe ik bij elke waterverversing.

wat mij ooit verteld is dat peterselie erg goed is voor de vissen en bij koi's kan het costia tegen gaan.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 06-07-2012 09:11

Die op de beurs in Bokrijk gebruikten magere yoghurt maar dan wel 20ml per 1000 liter water.
Zo voeg je zelf verze melkzuren en melkzuur bacteriëen toe en die zouden de vitaliteit van de vissen stimuleren (zowel intern als extern).

Niekske
Lid FGF
Berichten: 25
Lid geworden op: 14-06-2012 19:01

Bericht door Niekske » 06-07-2012 10:02

@dveen: Met fruit ben ik inderdaad ook voorzichtiger. Ik ben er ook voor om op een natuurlijke manier te proberen ziektes te voorkomen, beter voorkomen dan genezen, vooral omdat kweekvarianten van de goudvissen gevoelige vissen zijn. Zo gebruik ik al jaren amandelboombladeren in iedere aquarium, en als ik ook maar iets aan de vissen zie, of als er 1 niet lekker is, of bij aanschaf van nieuwe vissen, doe ik altijd het dubbele aantal als wat aangeraden word in het water, de vissen reageren ook erg goed op de stoffen die de bladeren afgeven, je ziet ze actiever worden, en ze zijn zo in hun sas :lol: Ik zie dus ook echt aan de vissen als de bladeren uitgewerkt zijn. Ieder 14 dagen worden de oude bladeren uit het aquarium gehaalt, en gaan er weer nieuwe in, sommige vissen eten ook van de bladeren, dit mag is zelfs goed! Ik kan deze bladeren echt iedereen aanraden. Ik zelf koop ze altijd bij Aquabeek in Handel, die zaak zit maar een kwartiertje rijden bij mij vandaan, daar zijn ze het goedkoopst 10 bladeren voor 3 euro, en die kwaliteit is dus erg goed. Ze worden ook verkocht van het merk JBL maar dan ben je 1 euro per blad kwijt :shock:
Ik weet dat er ook mensen zijn die er dus niet voor zijn, om dingen toe te voegen om problemen te voorkomen, en dat Respecteer ik, maar ik zelf ben er wel voor, vooral bij zo'n kwetsbare soorten als kweekvarianten. Wel moet het bij mij 100% puur natuur zijn.

http://www.aquaplantsonline.nl/pdf/amandel.pdf

http://www.aquabeek.nl/webshop/index.ph ... stuks.html

Niekske
Lid FGF
Berichten: 25
Lid geworden op: 14-06-2012 19:01

Bericht door Niekske » 06-07-2012 10:07

Evelien schreef:Die op de beurs in Bokrijk gebruikten magere yoghurt maar dan wel 20ml per 1000 liter water.
Zo voeg je zelf verze melkzuren en melkzuur bacteriëen toe en die zouden de vitaliteit van de vissen stimuleren (zowel intern als extern).
Ja dat had ik hem ook horen zeggen Evelien, maar ik heb dat zelf nooit geprobeerd. Op een verse manier toevoegen is natuurlijk altijd beter als dat het bewerkt ergens in een produkt zit.

dveen
Lid FGF
Berichten: 6
Lid geworden op: 04-07-2012 13:55

Bericht door dveen » 06-07-2012 13:22

@niekske

ik gebruikte de bladeren voor mijn tropische bak daar merkte ik het heel goed dat de vissen dat erg prettig vinden.
maar voor de koudwater gebruik ik het eigenlijk niet geen flauw idee waarom ik dat niet meer doe nooit meer bij stil gestaan.

Wat ook kan is gedroogde beukenboombladeren in een netje doen en dan in je filter doen zelfde werking als de amandelboom bladeren en zijn gratis ;P alleen is het 1 blaadje op 15 ltr dus heb je flink wat bladeren nodig.

Meestal als de bladeren waren uitgewerkt na 14 dagen gaf ik ze aan mijn garnaaltjes maar aangezien ik alles heb weggedaan,
doe ik dat niet meer ben nu alleen nog maar met koudwater bezig. foto's komen nog maar heb nog geen goeie foto toestel.

Chan Nguyet
Lid FGF
Berichten: 226
Lid geworden op: 21-09-2012 00:31

Bericht door Chan Nguyet » 25-09-2012 12:46

Hoi, toen mijn goudvissen nog in de aquarium waren, ieder avond moment aan het eten gaf ik gelijk de net gekookte rijst ( nog gloeien heet )in de aquarium, ze aten alles op. Ze vonden heerlijk blijkbaar. In het begin kookte ik extra zacht, keken ze raar op, laten mooi liggen tot ik die uit de aquarium stofzuigen :D water zijn snel troebel hierdoor.

Langzaamerhand gaan ze gewoon eten naast goudvis korrels voer, later gaf ik de gekookte rijst, de grote goudvis die pikt alles op, spuugde die daarna een gedeeldtelijk uit, de kleine / baby goudvissen aten de gemalen rijst op ..... echt leuk om te zien, ik noem haar biggy als big zus :D , hoe vissen met elkaar om gaan, ze zorgen echt om elkaar net zoals mensen. De nieuwe vissen leren rijst eten van de oude bewoners heel erg snel aan.
De pandan rijst zijn zacht en geurig vonden ze het lekkerst, de pasta zijn precies dezelfde, eerst laten liggen daarna aten ze ook. voor verbetering van spijsvertering gag af en toe de zilverrijst, maar ze laten soms staan.

Tegenwoordig gaf ik af en toe ontdooide fijn erwt, alleen de Demikin eet het
Gisteren een stuk gekookte biologische pompoen, vanuit nieuwsgerig heid eten ze kleine stukje.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 25-09-2012 18:52

Rijst heb ik nog nooit gegeven, maar het moet kunnen volgens mij :)
Alleen wel opletten hiermee, want het bevat heel wat koolhydraten
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Chan Nguyet
Lid FGF
Berichten: 226
Lid geworden op: 21-09-2012 00:31

Bericht door Chan Nguyet » 25-09-2012 21:20

Sanne schreef:Rijst heb ik nog nooit gegeven, maar het moet kunnen volgens mij :)
Alleen wel opletten hiermee, want het bevat heel wat koolhydraten
ja, ik heb vaak gehoord dat rijst kan hun verstopping veroorzaken, dus ze kregen maar hoog uit een halve eetlepels voor hele groep van 17 ...... als een kleine tussendoortje

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 16-10-2012 22:51

Ik zit hier vol interesse mee te lezen! Koken jullie alles? en hoe lang dan?

Mijn sluiers zijn dol op doperwtjes, en de slakken zijn gek van andijvie. Veel verder ben ik nog niet gekomen haha!

Plaats reactie