Fancy goldfish in de vijver

Algemene vijver en haar bewoners discussie [leden]
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-07-2012 11:08

Toch denk ik dat het verschil bij SVR nihil zal zijn.. 1 tiende bar hydrostatische druk is het verschil tussen een vijver van 0,5m of 1,5m.

Zou het echt zoveel invloed hebben op de bouw van de vis? Hoe uit zich dat?
Hoe weten we dat, aangezien bijna niemand ervaring heeft met SVR in 1,5m diepe vijvers?

@ Martijn: ik denk dat vijverbezetting zeker iets persoonlijks is. Ik vind het leuk als het lekker druk in de vijver is. Andere mensen vinden een rustig aanzicht aantrekkelijker :)

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 09-07-2012 11:17

Jonge (kleine) ranchu's mogen in principe niet naar boven en naar beneden kunnen zwemmen dit omdat de staart anders slecht zou ontwikkelen.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 09-07-2012 11:20

als je daar echt een helder antwoord op wil ferry, zou ik geert coppens een pm sturen met die vragen. hij kan je dat vast haarfijn uitleggen.

zijn kweekbakken zijn heel laag.

25 cm zie ik nu.

http://www.rafflesgold.com/forums/index ... ntry&eid=8

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 09-07-2012 11:25

Op zich zou het wel kunnen (zou zelf wel voor dieper gaan), maar dan zou ik wel adviseren om voor de winterperiode wat maatregelen te treffen.

Het bovenste gedeelte van de wanden isoleren, dit is vrij gemakkelijk te realiseren en kost niet zo heel veel. Ook zou je de vijver in de winterperiode kunnen afdekken, zodat de wind niet teveel grip heeft, dit scheeld ook aardig in temp. verschillen/daling.
En een laagje ijs over de vijver is niet zo heel erg (isoleerd ook wat), maar zorg er dan wel voor dat er geen/niet teveel organische materialen op de bodem liggen die kunnen gaan rotten, want dan kunnen die gassen niet uit de vijver.
Hang één of een paar goede zuurstofbollen in de vijver zodat je een wak open houdt, als je perce een opening wilt hebben.
Mocht je toch een volledig dichtgevroren vijver hebben en niet willen, hak nooit een gat of giet geen heet water op het ijs, dieze maatregelen kunnen erg shockerend ervaren worden door de vissen.
Maar kook water in een ketel en zet deze op het ijs (ketel wel vasthouden :wink: ).
Watervallen/waterloop uitzetten en laat het water vanaf het filter direct via een geisoleerde buis (of onder de grond) naar de vijver lopen, zorg voor zo min mogelijke aanraking met de wind/open lucht.
En het filter ook goed isoleren (als deze buiten staat althans), want hier zal het water ook veel "warmte" verliezen.

Weer eventjes wat info, wat je/jullie misschien kunnen meenemen. Ben erg nieuwsgierig naar foto's tegen die tijd, reusachtig interessant.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 09-07-2012 11:26

Wij zijn onlangs langs geweest bij een lid van de ranchu bortherhood en die heeft ons dat verteld...

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-07-2012 11:43

Maar goed.. Ik heb geen TVR maar SVR.. Verder hecht ik er persoonlijk ook nog eens geen waarde aan hoe de vis er sideview uitziet, want ik bekijk deze toch alleen maar van boven. Ik hoef persoonlijk geen vis op te kweken volgens een bepaalde standaard, want ik zal er nimmer wedstrijden of shows mee doen. Zolang de vissen goed gedijen in de vijver en mooi groot worden ben ik er tevreden mee :)

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 09-07-2012 11:58

@ Ferry: Dan zou je eigelijk voor TVR moeten gaan in plaats van SVR. :wink: Jij koopt ook geen erg jonge vissen he dus is dat niet echt van toepassing.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 09-07-2012 12:24

Dat is waar.. maar goed ik heb nu wel een kweekje waar een paar ranchu's tussen zitten :lol:

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 09-07-2012 14:04

@ferry, ik zie net dat je richting mij een opmerking hebt geplaatst dat de vijverbezetting zeker wel iets persoonlijks is. Ik ben het daar niet helemaal mee eens.
Ik vindt dat de welzijn van de vissen zeker wel op nr 1 staat en niet hetgene wat ik persoonlijk wil zien.
Dan is de bezeting van een aquarium zeker ook iets persoonlijks? Dus als ik vindt in een 200ltr bak 10 ryukin wil laten zwemmen, omdat ik dat leuk vindt, moet dat gewoon kunnen. Lekker gezellig druk.
Als ik zoiets zou posten hier, krijg ik het gehele forum over me heen (is volgens mij ook al met andere ex-leden gebeurt).

Ik ben bang dat de meeste mensen toch erg veel waarde hechten aan die kleine 50ltr per vis, en als ze de vissen iets meer ltr kunnen geven ze dan meteen geweldig goed bezig zijn. Ik zou zeggen, ga eens niet voor de minimale leefomstandigheden, maar voor de maximale (als je die mogelijkheid hebt, en met een vijver heb je die keuze).

Kijk, mij kan het verder niet zo heel veel interesseren hoeveel en welke vissen men in een aquarium/vijver stopt, maar probeer op z'n minst de leefomstandigheden voor de vissen zo optimaal mogelijk te maken/houden. Ga niet voor het maximale aantal vissen wat je zou kunnen houden, maar hou wat ruimte over.

Maar wat ik al eerder aangegeven heb, dit is mijn persoonlijke mening, ik probeer de leefomstandigheden voor de vissen zo goed mogelijk te maken/houden en mijn ding komt dan als tweede.
Ik zeg alleen. Hoe meer vissen je in een vijver/bak hebt, hoe zwaarder het water vervuild wordt en dus het filter belast wordt en er dus ook sneller complicaties kunnen ontstaan.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 09-07-2012 14:08

ik neem aan dat ie daarmee de regels wel in acht neemt, misschien komt het verkeerd op je over. ik ga m niet beschermen ofzo, maar ferry is wel iemand die redelijk kennis van zaken heeft, en dus ook het welzijn van dieren in acht neemt.

ik ga het nog een keer lezen, kijken of ik me in jou kan inleven martijn.

wel goed dat je jezelf zo uitspreekt, en het netjes houdt.

Plaats reactie