Planten optimaal laten groeien

Alles over medebewoners [leden]
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Planten optimaal laten groeien

Bericht door Fish » 09-08-2012 10:18

Om mijn vragen hier maar een plekje te geven ipv in het topic van de stelling van de maand, omdat het dan wellicht een beetje te offtopic gaat..

Ik heb gister een hele lading planten binnen gekregen om een hernieuwde start te maken met planten bij mijn sluiers, omdat ik valisneria, belgisch groen, rode lotus en verschillende rode plantjes al geprobeerd had en deze allen zijn gesneuveld. Ben ik dit keer gegaan voor javavarens, anubias en cabomba als snelgroeier.
Mijn sluiers zelf laten de planten eigenlijk altijd met rust, door het paaien wilde er nog wel eens een bosje cabomba oid gaan vliegen maar in de potjes anubias zaten handige terracota oid gewichtjes waar ik ze nu aanvast gebonden heb, en met het drukke gepaai van vanochtend blijft alles nu goed staan.

Anyways, in het andere topic was een van de conclusies dat als je planten optimaal groeien, bruinalg door een te veel aan siliaat ook geen kans krijgt om de planten te verzwelgen.
Begrijp me goed, ik hoef geen alg vrije bak, de vissen snoepen er heerlijk van en zo nu en dan de ramen lappen is geen enkel probleem. Ik wil echter wel graag alg vrije planten.
Om dit te bereiken moeten mijn planten dus optimaal kunnen groeien.
Mijn nitraat waarde is eigenlijk stabiel op 10.
Fosfaat weet ik niet, die wilde ik laatst testen maar ik krijg het flesje niet open..

Ik heb het volgende bedacht:
Mijn lichten aan van 12:00 tot 17:00 en van 19:00 tot 23:00. Ik heb geen reflectoren meer op de lampen zitten omdat het water zonder de reflectoren standaard bijna een graad of twee koeler is..
Ik ga twee keer per week, na het verversen, een halve dosis profito & ferro toevoegen.
En ik ben van plan, om dagelijkse easy carbo toe te voegen. Op welk moment kan ik dit het beste doen? Wanneer de lampen net aan zijn? Of wanneer ze al een tijdje aan zijn?

Hebben jullie verder nog tips? De bak staat er nu namelijk zo mooi bij, dat wil ik graag zo houden :D

En ja, ik weet dat kifero bestaat ;) Dat is een laatste red middel ;)

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 09-08-2012 10:47

Hallo Fish,
Ik weet wat ik je nu gaat vertellen misschien wat anders is dan wat anderen hier gaan vertellen, maar goed, het is mijn ervaring, en het is voor mij ook uitproberen geweest.
Om tussentijds een aquarium een aantal uren uit te doen, vind ik zoiets onnatuurlijks, de zon stopt toch ook niet midden op de dag met een aantal uren niet te schijnen.
Ik heb mijn bak vanaf december, en heb 2 lichtbakken erin.
De ene lichtbak ging in het begin om 14.00 aan en om 22.00 uit
de tweede ging om 16.00 aan en om 21.00 uit.
Ik heb wel de standaard lampen vervangen voor betere daglicht lampen en kleurlampen
Langzaam aan ben ik het licht gaan opvoeren, iedere week voor beide lichtbakken een kwartier erbij, met als resultaat dat mijn ene lichtbak van 13.00 tot 23.00 en de ander van 15.00 tot 22.00 aan staan.
Ik gebruik volgens beschrijving op de flessen Profito en Carbo.
Voor de vissen doe ik er standaard aquarium zout bij, zweer ik ook al jaren bij, goed tegen allerlei ongein zoals schimmels, parasieten en andere huidaandoeningen
Tegen overmatig alg ben ik op Dino's aanraden Kifero gaan gebruiken.
En het helpt uitstekend tegen hardnekkig alg.
Net wat je zegt, helemaal algvrij wordt het nooit, maar ik poets iedere week in 5 minuten de alg weg ( wat bruinalg en van dat fel groene spul waar ik de naam niet van weet) wat hoofdzakelijk op de achter wand en ramen zit.
Ik verschoon ook niet zomaar standaard gigantische liters water, zie mijn bevindingen in " balans in de bak" bij waterkwaliteit, deel 1 en 2.
Ik ben zeer tevreden hoe de bak van mij er bij staat, de vissen en planten ogen zeer goed, en ik ga zo door, .

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 09-08-2012 11:18

Ik snap wat je bedoelt hoor! Ik ben er met meten ook achter gekomen dat mijn testbare waardes met 1x per week 50% verversen zich ook goed houden. Maar als ik dan toch weer op zijn kop in de bak hang om te poetsen en de bodem af te zuigen neem ik vaak nog een tweede keer verversen mee :)

Ik ben ook geen fan van het onderbreken van het licht, vooral omdat er dan opeens zo'n donkere bak in de kamer staat. Maar het non stop aanlaten staan heeft tot nu toe ook geen succes gebracht..
Ik heb maar 1 lichtbak, en deze heb ik eerst (hij draait sinds eind december) langzaam opgebouwt naar van 13:00 tot 22:00 zo heeft hij eigenlijk maanden gedraait, maar telkens bruin alg, bruin alg en bruin alg.
Heb Kifero ook overwogen, maar vriendlief is een beetje moe van het feit dat overal middeltjes voor zijn, die wil het nu, net als ik eigenlijk, ook gewoon proberen met licht en voeding (ja dat is ook dingen toevoegen, maar daar zit nog een zekere logica achter omdat planten nou eenmaal ook voeding nodig hebben).
Daraom dat ik uitkwam om toch maar eens het licht te onderbreken, aangezien veel mensen hier schijnbaar toch ook goede resultaten mee behalen..

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 09-08-2012 11:33

Ik was ook nooit zo op het gebruiken van middeltjes, simpel weg omdat het niet heeft geholpen.
Spul waarop algweg op staat geloof ik ook echt niet meer in, want het is rotzooi.
Maar als ik met een natuurlijk middel, zoals Kifero ( mineralen en vitamines) de bak mooi kan houden, wat het spul bij mij bewezen heeft, vind ik het een uitkomst.
Mijn bak heeft er 2 maanden na aankoop werkelijk treurig bijgestaan, hardnekkige penseelalg die de planten deed wegkwijnen, en alles wat mooi was zwart maakte, was ik spuug zat geworden . Nieuwe planten werden in no time lelijk, gingen dood, wilde niet groeien, en koste mij een vermogen.
Nu is de bak werkelijk het sieraad in mijn kamer geworden.
Dus waarom niet?

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 11-08-2012 16:30

Astrid, welke hoeveelheid doseer jij van de Kifero? Per week?
Gooi jij het zo in het water of vermeng je het eerst met wat water?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 14-08-2012 02:29

Een pauze tussen je verlichting werkt alleen wanneer de bak compleet verduistert. Dus in mijn ogen is het onzin.
Wanneer de planten 'wakker' worden nemen ze ook veel meer carbonaat op, waardoor je dus eerder een carbonaattekort krijgt als wanneer de verlichting aan blijft staan.
Dit geeft ook meteen antwoord op de vraag wanneer Easycarbo toe te voegen. Het liefst een uur voordat de verlichting aangaat, zodat het voldoende aanwezig is.
Ik zou ook de maximale hoeveelheid toevoegen.
De verlichting zou ik maximaal 8u aanzetten. Dat is meer dan genoeg voor de planten.
Hoe langer en hoe meer verlichting, hoe langer en hoe meer de planten aan voedingsstoffen nodig hebben. Krijgen ze dit niet is de rest van de tijd alleen maar voor de algen.

Zorg voor een goede doorstroming in heel de bak. Wanneer er ergens te weinig stroming is zal er snel een tekort ontstaan.

Geheel algvrije planten is hartstikke goed mogelijk zonder anti-alg middeltjes.
Enige algvorming op de ruiten is niet tegen te gaan, maar dan praat je over 1 keer in de maand even de ruiten schoonvegen.

Omdat java-varens en anubias langzaamgroeiende planten zijn zou ik wel zorgen voor voldoende cabomba. Anders heb je alsnog kans op alg.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 14-08-2012 22:10

Patries,
Ik meng een mespuntje ( nog geen halve theelepel) in een bakje met water goed door elkaar, gooi het vervolgens in een grote gieter welke ik aanvul met water, en dan 1x per week de bak in.
Ik weet dat sommigen het niet nodig vinden, maar ik ben er ondanks de plantenvoeding erg blij mee.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 15-08-2012 08:13

@Zsjonnie,
In heel de aquarium wereld zoet , zout of koudwater aquaria, ben jij de enige die zegt dat 8 uur licht per dag genoeg is voor de planten, terwijl de rest van de wereld dat juist weerlegt en zegt dat je bak minstens 10 tot 12 uur licht moet hebben voor een gezonde plantengroei !
Ik heb ook jouw theorie gevolgd met 8 uur per dag licht, echter zonder resultaat, dus ik persoonlijk geloof niet in 8 uur licht maar in minstens 10 uur licht.
Ik verwijs ons algprobleem echt aan de grote waterwissels die wij doen, en niet aan het aantal uren licht.
Ik zuig dit niet uit mijn duim, omdat ik jou theorie ook zeker een half jaar heb uitgeprobeerd want ook ik kampt al langer met een algprobleem, en wil maar al te graag er van af, vandaar dat ik ook jou tips opgevolgd heb, maar het alg werd er niet minder om.
Ik ben nu zoals ik het nu doe, pas echt tevreden met de bak, en heb 10 uur aan een gesloten licht in de bak, met beter resultaat!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-08-2012 09:18

De enige in de wereld? :lol:
Er is een heel wereldwijd forum met mensen die zeggen dat 8 uur licht per dag genoeg is: http://www.barrreport.com/

Deze EI(Estimative Index)-methode onderbouwt zijn adviezen met bewezen feiten in plaats van opmerking als: "Ja maar in de zee is het water zout!"

Een Nederlandse vertaling van de eenvoudige uitleg van deze methode:
http://www.barrreport.com/showthread.ph ... 28Dutch%29


Ik vertrouw liever de metingen en feiten dan een ervaring die op de test iets laat zien zonder duidelijke oorzaak.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 15-08-2012 17:22

Ok Zsjonnie, je bent niet de enige in de wereld, maar toch zeggen de meeste mensen dat je minstens 10 uur verlichting nodig heb.
Ik geloof zeker dat als je zo'n gedreven aquariaan bent en alle voedingsstoffen meet om de balans zo te houden, dat bovenstaande methodes vast werken.
Ik heb een simpele bak, met simpele planten en wat sluiers rondzwemmen.
Ik wil helemaal geen ingewikkeld gedoe, daar heb ik ook helemaal geen zin in.
In die bovenstaande stukken gaat het niet alleen om het licht te reduceren, maar ook om een heel ingewikkeld plantenvoedingsysteem erbij te houden, anders werkt het ook niet.
, dat zijn immers mijn bevindingen, en ik denk ook voor velen hier op het forum.
Hier hebben we het voornamelijk over CO2 en licht reducering, maar er komt veel meer bij kijken dan dat alleen.
Ik gebruik alleen profito en carbo, en doe trouw mijn waterwissels, en red het daar niet mee, ook toen ik de lichten 8 uur aan had, was mijn bak echt een zielige bak, met veel alg.
En nu ik Kifero gebruik, en de plantenvoeding, en de lichten langzaam heb opgevoerd gaat het wel heel veel beter.
En dat zijn de bevindingen van een eenvoudige vrouw, die nu wel een bak heeft naar haar zin.
Dus doe ik het op mijn manier, Kifero is echt geen troep, vissen doen het prima, en de planten ook.
Dat beetje alg wat ik wekelijks weg haal, is in nog geen 5 minuten weggepoetst.
Dus, wat is het probleem om op deze manier de bak mooi en gezond te houden?

Plaats reactie