Aquarium naar bare-bottom, wat vraagjes

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Plaats reactie
Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Aquarium naar bare-bottom, wat vraagjes

Bericht door Ute » 12-09-2012 09:34

Hoi :D

Ik wil mijn aquarium misschien gaan verbouwen dat het een bare-bottom wordt, en de achterwand er ook uit gaat :) Alleen heb ik daar nog wat vraagjes over.
De vissen moeten er natuurlijk uit, dus voor hen ga ik dan even een curverbox kopen..
Kan de filter daar dan ook op? Of moet die apart in een emmer draaien?
Het zand eruit halen is ook niet echt een probleem, maar de achterwand zit vastgekit.. Hoe haal ik die dan los zonder het aquarium te beschadigen? :) Want voor zover ik weet zit die achterwand wel stevig vast :P

Alvast bedankt,

Ute :D

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 12-09-2012 09:46

Steeds meer mensen gaan voor een bare -bottom :wink:

De filter kan ook mee op de curverbox, wil je meer water bijhouden om terug in het aquarium te doen dan zal je nog wat emmers moeten vullen ook en kan je hem daar ook opzetten, het belangrijkste is dat hij blijft draaien.
Goh voor die achterwand daar heb ik zelf niet echt ervaring mee maar ik veronderstel dat je de kit kan losmaken met een breekmes, er wel op letten dat je de kit van de aqua zelf niet beschadigd.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 12-09-2012 15:03

Eventueel kun je met een glaskrabber de resten van de kit van het glas weghalen. Deze bedoel ik:

Afbeelding

Inderdaad wel opletten voor de kitranden van je aquarium zelf, daar gaat het mesje nl. ook vrij soepeltjes doorheen.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 12-09-2012 18:47

Ik heb het kit van mijn juwelbinnenfilter toen losgekregen met een stevig gekarteld mes. :D

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 12-09-2012 19:29

Bedankt allemaal :D Met een mes de achterwand erafhalen lijkt me wel een beetje eng haha. Maar ik denk dat het zo wel gaat lukken :D
Nu alleen nog even bedenken wanneer ik alles ga doen en welke kleur het aquarium wordt, ik twijfel tussen blauw of zwart :P

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 12-09-2012 22:05

Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien Ute.

Over die achterwand. Ik heb rustig getrokken aan een hoek en toen kwam hij steeds verder los. Kon hem toen op een gegeven moment zo van de achterwand halen. Maar nu zat die achterwand al ik weet niet hoelang erin gekit :roll:

Ik heb blauw en zwart :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-09-2012 23:34

Vaak (bijna altijd) wordt de kleur van een achterwand of bodem gekozen door de smaak van die persoon qua uiterlijk.
Uiterlijk mag en kan een rol spelen in een beslissing, maar vergeet niet dat kleuren verschillende effecten hebben op vissen.
Ik zal er niet uitgebreid op ingaan, maar jij twijfelt tussen zwart en blauw. Ze hebben beide zowel hun voor- en nadelen, maar dat is een mening.
Zwart geeft de vissen veel rust waardoor ze minder stres hebben maar inactiever worden.
Blauw heeft een (lage) stressfactor waardoor ze actiever worden.

Niet meteen schrikken bij het woordje stres, want een bepaalde hoeveelheid stres op een bepaald moment kan positieve invloed hebben.
Mijn mening als het gaat om de keuze tussen zwart en blauw is zwart bij vissen van 3 jaar en ouder en blauw bij vissen tot 3 jaar.
Je moet ook niet meteen denken dat het verschil in gedrag duidelijk merkbaar is, want ook dit hangt weer af van de overige omstandigheden.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 13-09-2012 19:26

Dankje ZSjonnie :) Handig om te weten. Hoezo eigenlijk blauw voor vissen van jonger dan 3 jaar en zwart voor oudere? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk :P

Ik ga denk ik dit weekend op zoek naar alles wat ik nodig heb, en dan waarschijnlijk het weekend daarna alles gaan verbouwen :D

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 13-09-2012 21:22

Actief gedrag geeft groei in lengte.
Passief gedrag geeft groei in massa.
Zo is het wel even heel erg simpel gezegd aangezien andere omstandigheden ook meetellen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 15-09-2012 14:22

Ah oke :) Dan denk ik dat ik het blauw ga doen.. Ik heb al een grote curverbox gekocht voor de visjes die ik dan ook als quarantainebak kan gebruiken en potjes waarin de planten kunnen :D
Ik moet alleen nog even gaan kijken voor verf :) Maar dat ga ik denk ik gewoon van de week doen :P

Plaats reactie