Wat is er mis met Doitsu?

Algemene vijver en haar bewoners discussie [leden]
Gast

Bericht door Gast » 19-09-2012 19:40

Valt mee, alleen zijn er heel veel subklasses van de koivarianten. Soms begint een koi als een bepaalde variant maar naar mate hij ouder wordt en gaat verkleuren kan het toch nog iets heel anders worden ;) Natuurlijk is dat niet de bedoeling, maar het maakt een hobby wel erg spannend!

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 19-09-2012 20:20

Als jij een koi als bv kohaku is gekocht en hij krijgt zwarte vlekken is dat geen sanke of showa door die vlekken automatisch.
Maar nog steeds een kohaku alleen zijn baasje kan, verkeerde verzorging geven zodat hij zwartje vlekken krijgt. Of het zijn geen topvissen maar Israël koi ofzo.
Zwarte vlekken heten shimie, kiwa etc. Zie het verhaal hierboven. Elke koisoort of koivarieteit heeft een ander verzorging nodig. Een koi in een te kleine vijver kan bv ook een oorzaak zijn.

Gast

Bericht door Gast » 20-09-2012 21:38

Daar ben ik het dus niet mee eens Dino. Een vis kan altijd van kleur veranderen. Onze fancy goldfish zijn daar een heel mooi voorbeeld van. Heel vaak heeft het bij koi eerder te maken aan de hardheid van het water en de genetische achtergrond. Iedereen loopt trouwens te brullen dat Israël koi niet mooi is, ook dit vind ik niet waar, want ik heb hele grote Israel koi gezien en die waren echt niet minder mooi dan de Japanse! Het is eigenlijk hetzelfde verhaal dat je alleen goede Ryukins kunt vinden in Japan, of goede Ranchu's, terwijl thaise of chinese net zo mooi kunnen zijn.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 20-09-2012 23:26

Het is wel een feit dat Israël koi minder zijn van kwaliteit. Het kweekproces en selecteerproces is ook heel anders.
Een koi is een koi een sluier een sluier. Deze 2 moet je gescheiden houden. Als jij een Japanse koi naast een Israël koi samen laat groeien in dezelfde omstandigheden weet je waarover we praten. Soms zit er weleens een mooie vis tussen maar de stam is gewoonweg niet goed genoeg voor kweek ed. Wanneer heeft een Israël koi een toonaangevende prijs gewonnen?

Een kohaku die een aantal zwarte plekken gaat krijgen in zijn Nidan jaar. Heet nog steeds kohaku en geen showa of sanke en of goromo. En bij juist Israël vissen komt dit helaas vaak voor. Dus daarom worden deze vissen bestempeld als minder kwaliteitskoi. Kijk maar wat eruit komt uit een kweek van Israël vergeleken met Japansekoi. Ook de vorm van een israelkoi is geen partij met een Japansekoi. Iedereen heeft zijn smaak natuurlijk maar voor wedstrijden heb je al minpunten hierin. Een kenner ziet ook vaak wat het verschil hierin ook is. Denk ook aan de jumbobloedlijn zoals Matsunoke of Dainichi. Magnoi oftewel Israël heeft nog nooit jumbobloedlijn gelanceerd, dit omdat ze dit nooit kunnen garanderen. Van de 100.000 koi zal er maar 1 tot 10 uitgroeien tot jumbo binnen 5 jaar. Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar over het algemeen niet.

Een ding heb je gelijk de zuurgraad en de leefomstandigheden van een koi, kan aan de pigmenten meewerken zoals zwart. Maar in dat geval ligt de schuld bij het baasje zoals ik eerder had gezegd. Een goed baasje speelt dus met ph en andere factoren. Dus shimie verhaal komt door ph maar dat heeft met het watermanagement te maken en hier kan alleen het baasje wat aan doen. Dus de hobbyist is hier debet aan.

Maar ieder zijn eigen smaak. Als je het mij vraagt.... NOOIT een israelkoi. Waarom .... ze eten hetzelfde waarom zou je investeren in een b keusvis en niet meteen een a keus. 2. Israëlvis is ingeënt met KHV. Wat betekend dat je Japansekoi elk moment besmet kan worden met KHV. 3. Kwaliteitsverschil in groei, kleur, vorm en ook ouderdom.
Maar ook is helaas de Japansekoi duurder door deze aspecten wat weer een groot nadeel is. Wij verkochten destijds ook alleen Japanse koi en nooit Eurokoi of Israëlische koi.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 21-09-2012 10:05

Onderstaande video's zijn wel interessant:

1: http://youtu.be/RQw_tgdCwlY

2: http://youtu.be/0wJeJQ1a-PU

3: http://youtu.be/6X00yXYV1-Y

Ik ben zelf van plan om volgend jaar voornamelijk Japanse wagoi aan te schaffen maar er zullen zeker 1 of 2 mooie doitsu in mijn vijver komen.
Doitsu kan wel degelijk zeer mooi zijn. Bijv. deze showa (misschien had hij iets langgerekter van bouw mogen zijn).
http://www.youtube.com/watch?v=ga1jEtsNslc

Een mooie doitsu shiro of kumonryu lijkt me ook erg gaaf in de vijver.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-09-2012 11:51

Dit is ook een topvis op dit moment. Interesant is hoe hij eruit ziet over 2a3 jaar.
Jammer dat er niet vermeld staat hoe oud deze is.

Gast

Bericht door Gast » 21-09-2012 17:09

Ik blijf het een beetje zwart makerij voor de Israël koi Dino, en daar blijf ik bij.
Maar goed..we gaan offtopic.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-09-2012 22:42

Beste Frost, het is geen zwartmakerij maar een feit gewoon. Argumenten wat eigenlijk feiten zijn heb ik genoeg opgenoemd.
Voor iemand die minder te besteden heeft of je begint net met kois houden dan zou ik ook Israel koi aanbevelen.
Zeker als je een klein vijvertje hebt. Maar ook dan is het eigenlijk niet fair voor de israelkoi. maatstaf is min. 1000 liter per vis. En minimaal 1,5 diep en 2 meter breed. Kan je hieraan niet voldoen is mijn advies niet ermee beginnen. Dat zou hetzelfde zijn als een goudvis in een vissenkom, waar jij Frost zo tegen mee bent.

Offtopic.?? Als jij dat vind wil ik best een nieuwe topic hiervoor openen.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 24-09-2012 09:32

Ik denk dat Japanse koi over het algemeen hogere kwaliteit zal hebben dan Israelische koi.. of Eurokoi.. maar een kwaliteits Israel koi zal mooier zijn dan een Japanner.
Ook in Polen worden tegenwoordig best knappe vissen gekweekt, laatst wat over gelezen en van gezien... (door een NL'er).

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-09-2012 11:56

Had ook iemand ontmoet op de beurs. Die liet mij vissen zien wat uit Oostblok vandaan kwamen. Nou ja eigenlijk zijn het Japanse vissen die in het Oostblok zijn opgegroeid. Maar die waren niet slecht. :D Integendeel zelfs.

Wat wij in Nederland zien zijn niet de mooiste vissen van een kweker uit Japan. helaas nog niet.

Plaats reactie