Grondelen

Planten, bare-bottom, hout, stenen en meer [leden]
Plaats reactie
Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Grondelen

Bericht door Mieke91 » 23-10-2012 20:59

Hallo,

Ik lees hier vanalles over barebottom en de nadelen van grind o.i.d., maar ik lees nergens iets over de voordelen van grondelen.
Sluiers grondelen toch niet voor niets? (ik dacht voor het vermalen van eten ofzo?)
Als je ze helemaal geen mogelijkheden meer geeft om te grondelen, is dat niet net zoiets als een kat een krabpaal onthouden?

Laat ik het even duidelijker formuleren: wat is de functie van grondelen en wat voor invloed heeft het als vissen dat niet meer kunnen?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 23-10-2012 23:59

Grondelen bij goudvissen is het zoeken naar voedsel.
Omdat goudvissen geen maag hebben zoals bijvoorbeeld de mens, maar een verdikking in de darm, hebben ze altijd honger en blijven ze zoeken naar voedsel.
Wat het eten betreft heeft grondelen dus geen functie anders dan het zoeken en vertonen ze hetzelfde gedrag zonder bodemmateriaal.

Wanneer vissen last hebben van kieuwwormen of andere parasieten in of op de kieuwen kunnen ze bodemmateriaal (mits het fijn genoeg is) door de kieuwen persen om te proberen hier vanaf te komen.
Dit kan ook averechts werken, omdat het bodemmateriaal de kieuwen kan irriteren of beschadigen. Op dat moment worden de kieuwen alleen maar vatbaarder voor infecties.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 24-10-2012 23:18

Ik kan dit alleen maar beamen. Hier 'grondelen' alle vissen, ook de kleintjes al van jongs af aan zonder bodem. Ik heb bash een tijd in een aquarium met bodem gehad en toen we de bodem eruit haalde kwam er zoveel zooi uit dat ze er een ammoniak verbranding aan over heeft gehouden.

De babyvissen blijven op de grond naar eten zoeken ook al is er alleen maar glas. Ze zoeken tussen de anubia bladeren in en pakken alles in de mond wat op de bodem ligt. ik heb geen negatieve ervaringen gezien zonder bodem, alleen maar positieve :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 25-10-2012 09:00

Ik heb ook enkel nog bare- bottom bakken en mijn vissen hebben ook nog steeds hetzelfde gedrag.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 25-10-2012 11:18

Okey maar als ze op de bodem naar voedsel zoeken, waarom slikken ze die steentjes dan even in? In de hoop dat er iets eetbaars tussen zit?

Hoe maken vissen voedsel klein trouwens? Ik dacht namelijk altijd dat ze steentjes gebruikten om eten te vermalen...

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 25-10-2012 11:25

Het eten vermalen ze met hun tanden.

Maarten
Lid FGF
Berichten: 10
Lid geworden op: 22-10-2012 16:59

Bericht door Maarten » 25-10-2012 17:34

Of er echt voor- of nadelen aan zitten durf ik niet te zeggen. Ik vind dat ik natuurlijk gedrag goed is, vandaar dat ik een bodem heb en zinkvoer gebruik. Ze kunnen dan zelf de hele dag zoeken naar voedsel en dat vinden zodra ik ze eten geef. Daarnaast houden ze daardoor de bodem in beweging en komt de poep altijd bij het filter of tegen de stam van planten.

Wat ik er van gezien heb pakken ze een hap vol met bodem en spuwen ze dit beetje voor beetje weer uit. Ze zullen hier vast een slimme methode gebruiken waardoor voedsel niet mee naar buiten gaat, misschien iets met dichtheid/gewicht oid. Ik heb hier nooit echt heel goed naar gekeken op het internet.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 25-10-2012 19:57

Hoi,
Ik zou ook niet weten of ze een bodem wel of niet fijn vinden.
Ik heb wel een bodem, van filterzand, en dat vind ik er zelf ook mooi uitzien.
En de vissen hebben het ook na hun zin. Is erg leuk om erna te kijken als ze aan het eten zijn.
Ze pakken het voer, en naderhand tuffen ze het zand (wat er tussen zat) uit.
Heel grappig. Ze kunnen het goed van elkaar scheiden (in hun mond).
Groetjess

Gast

Bericht door Gast » 12-01-2013 10:01

Toen ik een BB had merkte ik dat ze na een paar dagen niet echt meer op zoek gingen naar voedsel zoals ze altijd deden. Ze zwommen meer doelloos rond dan dat ze de bodem afstruinden. Dit werd steeds erger dus na een maand of 2 heb ik er weer een bodem in gedaan (en omdat ik eitjes niet van de bodem af kreeg, niet handig als er 2x per week gepaaid wordt).

oneofthepandies
Lid FGF
Berichten: 212
Lid geworden op: 16-12-2012 22:27

Bericht door oneofthepandies » 12-01-2013 10:45

Mijn visje had eerst wel een bodem, dan een hele tijd niet en nu sinds gisteren weer wel en het eerste wat ze deed tozn ze in de nieuwe bak zat, was grondelen. Voor haar is met bodem dus fijner. Voor mij zonder bodem denk ik maar dat vond mijn vader maar niks :p

Plaats reactie