Verwarring namen van kweekvarianten

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Verwarring namen van kweekvarianten

Bericht door ZSjonnie » 26-11-2011 23:35

Naar aanleiding van een offtopic discussie uit DIT topic, gaan wij hier verder.



Moor is de Chinese naam voor een zwarte telescoopoog.
Kuro Demekin is de Japanse naam voor een zwarte telescoopoog.
Dus theoretisch zijn het beide dezelfde vissen.
Wij gebruiken vaak de naam moor voor alle telescoopogen met fantail bouw en Demekin voor alle telescoopogen met Ryukin bouw.
Oorspronkelijk Chinees gekweekte vissen hebben vaak een lagere rug/minder gedrongen bouw als de Japanse, maar dat betekend niet meteen dat wij daarom gelijk hebben.

Dus misschien kan de vraag beter anders geformuleerd worden.
Hoe groot wordt een telescoopoog?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 00:45

Eigenlijk zeggen we bijna hetzelfde.


Alleen zijn het wel degelijk verschillende vissen, met de argumenten die je gebruikt zou je ook kunnen zeggen dat de lionhead en ranchu ook van hetzelfde zijn, wat ook niet zal kloppen (zelfde roots is dan wel weer correct).


De demekin, kuro demekin, dragon eye en black moor varianten hebben duidelijke cosmetische verschillen.


Naast dat ben ik geen fan van het vertalen/eigen naam geven aan varianten, zo is een oranda een leeuwenkop, een ranchu een buffelrug maar een lionhead word ook een buffelrug genoemd, een pearscale een spiegelschub, een demekin en dragon eye een moor of telescoop oog, etc. Dit zorgt alleen maar voor verwarring.

Dus daarom is mijn voorkeur voor het benoemen: demekin, kuro demekin, dragon eye en black moor.




Maar misschien beter als deze discussie verplaatst word, want is wel aardig off topic.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 01:37

Dat is toch een stukje theorie waar jij je meer in mag verdiepen :wink:

Leeuwenkop slaat namelijk enkel op de kopgroei.
Dit ziet er 'rond' uit in tegenstelling tot het vierkante dat vaak bij TVR's te zien is (wat tijgerkop genoemd wordt).
De naam leeuwenkop is afgeleid van die stenen Chinese leeuwenbeelden (zoals je vaak bij de lokale chinees ziet).
Het zegt dus in principe niets over de kweekvariant, maar puur over de kopgroei.
Het is een Chinese benaming en de Chinesen verstaan onder de algemene term leeuwenkop meestal wel degelijk een Ranchu.

De verwarring is ontstaan in Taiwan en Hong Kong (nu wel China, maar vroeg niet), zij noemden Oranda's Lion's head.
Lion's head, Lion head. Logisch dat er verwarringen ontstaan toch?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 02:37

Lionheads zijn geen ranchu's, absoluut niet, en zullen het ook nooit zijn.

Het verschil heeft niet alleen met de ronde, grotere, verschillende textuur, kop groei te maken van de lionhead, maar ook met het verschil van lichaamstype, conformatie en standaard, kweek en filosofie.

De ranchu, word ten eerste van boven beoordeeld, heeft een veel dikkere en gespierdere staartwortel, Naast dat zijn japanse tvr langer qua lengte en zijn ze gebalanceerd. Ze worden ook met andere criteria gekweekt.


De lionhead word ook never nooit in hetzelfde rijtje gezet als de ranchu als er ook maar een beetje respect is voor deze variant, net zoals de SVR en de TVR uit elkaar worden gehouden die nauwer verwant zijn, word de lionhead als een andere soort beschouwd.

Valt me eigenlijk een beetje van je tegen...


Tijgerkop is ook niet de juiste term, dit slaat op wanggroei met kopgroei gecombineerd, dit geeft een ronde vorm, zoals je wel is ziet bij tigerhead oranda's.


De vierkantere/rechthoekere vorm van kopgroei van de TVR komt voornamelijk door de funtan. Waar ook op geselecteerd word.


De oorsprong van het woord lionhead is ook nog niet bevestigd, zo zijn er meerdere verhalen te vinden over de oorsprong, het verhaal over de lionhead met leeuwenkoppen beelden is ook niet bevestigd en is een asumptie.

De oranda schijnt zijn naam ook gekregen te hebben als de leeuw van Nederland of iets in die zin. Dit is ook niet bevestigd en is maar een assumptie.
Naast dat zijn er meer assumpties, maar die gaan even over de oranda en andere varianten, niet over de lionhead, wat trouwens ook 2 verschillende varianten zijn.




Naast dat vind ik het jammer dat je een aantal van de hiervoor gaande posts uit het vorige topic niet naar hier hebt meegenomen. Die over de moor en de demekin gingen, nu is het wat onduidelijker waaruit de discussie is ontstaan, maar goed.
Afbeelding

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 02:47

Lionhead:

AfbeeldingAfbeelding




Lionhead van bovenaf:
Afbeelding [img]
TVR:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-11-2011 10:09

Ik kan er wat betreft de ranchu / lionhead en demekin/moor/dragon eye ook niet meer goed aan uit.

Ben benieuwd of het hier verduidelijkt kan worden.

Volgens mij slaagt lionhead ook op de soort kopgroei.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

Bericht door BioTek » 27-11-2011 10:28

voor zover ik het begrijp zijn ranchu's vissen zonder rugvin.
een lionhead is dus ook een ranchu. alle subnamen richten zich dan meer op specifieke kenmerken :

plattere rug meer kopgroei (volledig rond de kop) : lionhead
mooi afbuigende rug met staat die ingeplant staat op 45° en mindere kopgroei voornamelijk bovenaan : side view ranchu
svr met kopgroei van een lionhead : lionchu
tvr's moeten dan weer die typische bokserswangetjes hebben , de kromming van de rug is ook minder belangrijk dan bij een svr, de kop/lichaan/staat ratio is dan weer belangrijker.

vb van tvr's langs de zijkant gezien de ruggen lopen dus minder sterk af dan een svr.

http://www.youtube.com/watch?v=ELEGNVeO ... r_embedded

vergelijk de ruggen met deze van svr's:

http://www.youtube.com/watch?v=Vty1EdUXjM8

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 10:34

@ Biotek

Dat zijn geen goede topview exemplaren dus vind het niet juist ter referentie.

En bij je 2e filmpje word gesuggereerd dat het gaat om Japanse side view ranchu, dit bestaat niet, een japanse ranchu is altijd top view.

Dus het filmpje toont Chinese side view ranchu, wat overigens geen erkende type is.


De Ranchu behoort in de categorie vissen zonder rugvin, maar de bubble eye, nankin, maruko, etc, horen daar ook bij dus dat is geen reden om ze tot hetzelfde te bestempelen.
Afbeelding

BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

Bericht door BioTek » 27-11-2011 10:38

ik vermoed dat deze dan meer naan jouw voorwaarden voldoen ,

http://www.youtube.com/watch?v=GDr_WHHlYQ4, maar de ruggen hebben hetzelfde verloop

maar de ontwikkeling van de kopgroei is ook iets wat de laatste jaren enorm verschillende richtingen uitgaat ( verschilt van land tot land)

om nu miet moeilijkt e doen , maar een sideview die in japan gekweekt wordt is een japanse sideview . moest we hier nu een tvr kweken , zouden we die belgische tvr's kunnen noemen.
de discussie van erkenning in dan weer iets anders, want de sideview is dan misschien niet erkend in Japan, daarbuiten wel .

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 10:44

De kopgroei van de moderne ranchu is inderdaad erg verschillend van de ranchu van bijvoorbeeld 30 jaar terug.

Maar dan is er ook erg veel veranderd met alles.


De moderne ranchu is naar mijn mening wel de perfecte ranchu.


Simpeler gemaakt, een ranchu is pas een ranchu als hij gekweekt en geconformeerd word met de standaard van all japan ranchu society. De ranchu is de goudvis met de strengste standaard. Dus wanneer de vis zo dicht bij perfectie komt zoals de standaard beschrijft heb je een goede.


Waar is de side view ranchu erkend? Heb niet zo veel verstand van de svr.


Een japanse ranchu is nooit side view, zoals je zelf ook al zei is dit niet erkent.


Je argument met land van kweek vind ik ook niet juist, als ik een ranchu kweek dan word het geen dutch side view of dutch top view.

Net als wanneer ik een franse bulldog fok, dat het geen nederlandse bulldog word.


De belgische ranchu's zijn ook japanse ranchu's oftewel TVR.
Afbeelding

Plaats reactie