Rexie's +550L goudwater met bioloog

Voor de knutselaars [leden]
Plaats reactie
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 24-01-2013 15:03

ben nu bezig met info verzamelen over silicaatfilters.
waaronder corresponderen met een verkoper van dat materiaal.

het doel ervan is dat ik het algemeen bekende probleem van bruinalg er mee op wil lossen, voor ons allemaal. en als ik gelijk heb zal dat niet heel veel meer dan 50 euro gaan kosten, en een half uurtje om je techniek aan te passen.


silicaat is de grootste oorzaak van bruinalg in onze bakken. en omdat wij zo veel verversen blijft die stroom silicaat ook maar in de bak komen. als je dat eruit kan filteren is het probleem opgelost.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 24-01-2013 22:28

Kleine correctie: Silicaat is de grootste oorzaak van kiezelalg in onze bakken.
Bruinalg heeft niets met het silicaatgehalte te maken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 25-01-2013 11:42

Uiterlijke kenmerken Bruine stoffige laag door het gehele aquarium. Deze stof laag ligt boven op de inrichting, bodem etc. Het lijkt bijna letterlijk uit de lucht te zijn gevallen.
Familie Kiezelwier

Soortnaam Bruine alg

Gangbare namen Bruine alg, kiezelalg

Levenscyclus / snelheid van vermeerderen Hoe meer kiezelzuur zich in het water bevind hoe sneller de aanmaak van kiezelalgen. Binnen een paar uur zit het hele aquarium eronder. Dit is niet afhankelijk van de grootte van het aquarium. Door middel van licht kan deze vorm explosief groeien en een dikke laag vormen.

Aanverwante problemen Geen, het is niet schadelijk voor het water of het leven wat erin zit.

Oorzaak Deze alg krijgt bijna elke aquariaan mee te maken. Deze soort komt vrijwel altijd voor tijdens de opstartfase van een nieuw aquarium. Dit komt door een hoge waarde van kiezelzuren in het leidingwater. Deze kiezelzuren is de ideale voeding voor kiezelwier wat bruine alg veroorzaakt.
Bestrijding Geduld; het licht uitlaten werkt het beste dan kan deze alg niet groeien. De alg is gemakkelijk te verwijderen met de hand of algenmagneet. Voor de bodem kan een borsteltje of nieuwe verfkwast gebruikt worden. Het filter filtert de resten uit het water. Het water moet eerst ingedraaid zijn zodat het te hoge gehalte aan kiezelzuur gedaald is.

Overige opmerkingen Deze alg kan ook voor komen na een fikse waterwissel.


:roll:

gisteren nog eens met mijn neus op de feiten gedrukt.

silicaat in het water voed kiezelalg/bruinalg. iedere zeewaterliefhebber heeft een silicaatfiltertje aan zijn osmoseapparaat hangen, of een miniwervelbedje in de sump, met fosfaat en silicaatverwijderaar.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 25-01-2013 12:00

Ik lees hier toch iets heel anders Rex:

http://www.koidream.nl/algenKiezelalgen.htm

Als ik hier even lees:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diatomee%C3%ABn

Zou je als zeeaquariuaan juist deze 'alg' in je bak willen hebben omdat het een goede voedselbron is voor plankton eters.

Kiezelalg, bruine alg = kiezelwier = Diatomeae

Daarnaast lees ik ook, dat een zoutwaterbak niet te vergelijken is met een zoetwaterbak, qua water heet dat. Als laatste las ik op Veni Vidi Vissie dat het een beetje onmogelijk is de oorzaak van alg te achterhalen. Geen enkele bak is hetzelfde en de ene reageerd weer anders dan de andere. Er zijn een legio aan oorzaken voor alg die bij lange na niet allemaal van toepassing zijn op de verschillende algen.

Wat ik tot nu toe op zee aquarium fora tegenkom is dat ze zeggen dat het van het leidingwater komt. Op zoetwater fora en planten fora kom ik tegen dat het door te weinig licht komt. Dusja, wat is het dan?
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 25-01-2013 12:05

we zullen zien wat er gebeurd als mijn bak klaar is.

tot nu toe had ik elke 12/14 dagen een bak vol bruinalg/kiezelalg/whatever. dit met 2x 60% verversen.

in mijn nieuwe bioloog ga ik z'n wervelbedje met silicaat/fosfaat verwijderaar maken.als mijn bak algvrij blijft werkt het.

ik heb hier al zoveel info voor gezocht. en tilburgs water staat er om bekend dat het relatief gezien grote verhoudingen silicaat bevat.
we gaan het meemaken. :)

edit, die sites die je aandraagt zeggen hetzelfde als ik.
van kiezel (siliciumdioxide, SiO2).
SiO2 = silicaat in drinkwater.

dat moet het wel zijn gewoon, want:
nieuwe lampen erin gedaan. gespeeld met de verlichtingstijden.
geen bacteriecultuur in filters
elke dag verversen tbv hoge bezetting toen
alle meetbare stoffen door die wissels 0

zeg jij nu maar waar het nog van af kan komen dan.

ik wil best mijn 80 cm weer opstarten en 2 keer in de week gaan vullen, zonder bezetting. die zit over 12 dagen ook gewoon vol met bruinalg.

edit2
ander voorbeeldje van toen ik mijn aqua 40 nog had.
daar ververste ik elke 10/14 dagen 15%.
zelfde kleur lamp.
nooit geen bruinalg in gezien.

ik hou nu ook vast aan mijn mening. en als ik het niet kan bewijzen straks, ben ik zeker niet te beroerd om het toe te geven dat ik nu fout zat. maar ik heb alles al geprobeerd, en dit is de enige optie die nog open staat.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 25-01-2013 12:22

Hmm wiki pedia zegt dat het skelet bestaat uit siliciumdioxide SiO2, niet dat deze alg gedijd op silicaat.

In mijn 60cm bakje heb ik geen bruin alg voor zover ik kan zien. Nooit gehad overigens, met een verversing van 40% per week. Nu jij weer ;)
De algen en garnalen eten de bruine alg op en zodra de planten groeien zie je er niks meer van. Ik heb een lange tijd slecht groeiende planten gehad en vrij
weinig slakken, wel 20 vuurgarnalen en geen alg te bekennen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Siliciumdioxide

Als ik hier lees dan zie ik dat SiO2 slecht oplosbaar is in water, de puur zuivere stof bedoel ik dan. Verder staat er:
. Samen met water vormt siliciumdioxide kiezelzuur (hoewel dat proces uiterst langzaam verloopt).
Kiezelzuur is weer een zwak zuur waaruit een groot aantal zouten zijn afgeleid: de silicaten. Dit zout is weer een belangrijke grondstof voor de bereiding van glas.

kom jij er nog uit? :P
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 25-01-2013 12:39

kom jij er nog uit?
nee.

vandaar dat ik die enige optie met silicaatfilters nog ga proberen.

maar alles maar dan ook alles wat ik tot nu toe gehoord, gelezen en gezien heb, wijst in die richting.

en anders is er nog een ionenwisselaar.
dan heb je water met de juiste kh gh en ph. de rest is weg.
ionenverwijdering / gedemineraliseerd water

Een andere toepassing bevindt zich in de industrie. Voor het verkrijgen van zeer zuiver water (ultrapuur water genoemd) bijvoorbeeld voedingwater voor het maken van stoom, wordt een demineralisatie-installatie (demiwaterinstallatie) toegepast. In het laboratorium wordt demiwater veel gebruikt als vervanging voor het veel duurdere (verwarmingskosten) gedestilleerd water (aqua dest). Een veel toegepaste versie is als volgt samengesteld.

Het water stroomt eerst door een kationenwisselaar. In het kationhars worden alle positieve ionen verwisseld voor een waterstofion. Het water dat dit "filter" verlaat is zeer zuur.

Na+(aq) + RSO3H+(s) + H2O (l) → RSO3Na+(s) + H3O+(aq)

De volgende stap is het verwijderen van het carbonaat. Doordat het carbonaat in oplossing is met zuur water ontstaat koolzuur, H2CO3. Door het water in een zogenaamde CO2-toren naar beneden te laten stromen en tegelijkertijd in tegenstroom lucht door de toren te blazen, ontleedt het koolzuur in een CO2- en een H2O-molecuul.

H2CO3(aq) → H2O(l) + CO2(g)

De laatste stap in dit proces is de anionwisselaar. In het anionfilter worden de overgebleven negatieve ionen vervangen door hydroxide-ionen. Nadat de ionen zijn uitgewisseld reageren de waterstofionen met de hydroxideionen tot water.

Cl-(aq) + H+(aq) + ROH-(s) → RCl-(s) + H2O(l)

De geleidbaarheid van het water na dit proces ligt normaal gesproken tussen 0,2 en 4 μSiemens/centimeter. Door toepassing van een mengbedfilter kan dit nog worden verlaagd naar 0,055 tot 0,2 μS/cm.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 25-01-2013 12:41

lol laat die alg toch groeien :P Hier vreten ze er de hele dag van ;)

De 1.40m bak wil je nu niet zien XD Helemaal bruin hehehe
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 25-01-2013 12:42

ondenkbaar.

ik word helemaal gek als die bak niet eruit ziet alsof hij net afgeleverd is.
echt daar kan ik niet tegen.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 25-01-2013 12:48

hahahaha xD meh mij boeit het niet. Zolang de voorruit schoon is laat ik de 24/7 voedselbron mooi zitten 8)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie