Fotoalbum van Ruby

De foto-albums van diverse leden [leden]
Ruby
Lid FGF
Berichten: 58
Lid geworden op: 23-11-2012 16:15

Bericht door Ruby » 13-02-2013 16:43

De Ferplastbak is 1 meter lang, inhoud 190 liter met een vaste binnenfilter (500 liter per uur). Ik wilde in de toekomst wel een externe filter gaan kopen als de vissen wat groter worden. een uvc lamp gaat dus niet op mijn binnenfilter. Er zitten maar 2 vissen in de bak.
Misschien ben ik te enthousiast geweest met het toevoegen van plantenvoeding... of doordat de filter dus wel een half uur tot uur droog staat tijdens het waterverversen.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 13-02-2013 16:44

Ik denk zelf dat het komt omdat de filter droogstaat.. Dat lijkt me niet zo goed voor je bacteriën :o

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 13-02-2013 16:49

mooie maat voor die 2 vissen. ik zou er ook niks meer bij doen want je kleine rakkers zijn volgend jaar al groter als je hand, als je ze goed verzorgd. en inderdaad daar kan niet zomaar even wat op aangesloten worden.

ja dat is funest voor de cultuur. je zou dan 2 slangen kunnen gebruiken, en het water wat er uit gaat meteen vervangen door die andere slang heen. dan blijft de waterhoogte in elk geval op peil. het is alleen lastiger in te schatten hoeveel je nu precies ververst.

en met plantenvoeding kan ik niet veel duidelijkheid scheppen als ik je waterwaarden niet weet.
eigenlijk is het wel wenselijk dat je die post, als je een testkoffer tot je beschikking hebt tenminste.

Ruby
Lid FGF
Berichten: 58
Lid geworden op: 23-11-2012 16:15

Bericht door Ruby » 13-02-2013 16:49

@Ute dat denk ik nu dus ook, daar heb ik helemaal niet bij stlgestaan :roll:
Dan ga ik maar over op dagelijkse waterwissels van 10% zodat de filter wel onder water blijft staan.

Edit
@ Rex ja misschien met twee slangen gaan werken dat is ook een idee :idea: Er komt voorlopig niks meer bij maaar wilde eigenlijk in de toekomst 3 vissen erin. Maar ben er nu achter gekomen dat beide vissen Ryukin (achtig) zijn en dus best wel groot worden. Ik dacht dat Sushi een fantail was toen ik hem kocht :oops: en van Sake kon ik helemaaal nog niet zeggen die was nog best wel klein :P

Eigenlijk hoopte ik nog een Ranchu of Demekin erbij te gaan zetten over een maand of 2...

Ruby
Lid FGF
Berichten: 58
Lid geworden op: 23-11-2012 16:15

Bericht door Ruby » 13-02-2013 16:58

Een testkoffer heb ik (nog) niet. Heb wel de waardes getest met van die teststrookjes;

NO2 0
NO3 0-10
GH 16
KH 6
PH 6.8
Cl2 1,5

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 13-02-2013 19:01

ik zou het ook bij deze 2 visjes houden voor minstens een jaar.. en dan zal je vanzelf wel merken dat een derde vis erbij zetten niet zo een goed idee is :).
Bij goede verzorging worden dit monsters. Zie maar naar Bash ;)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 13-02-2013 19:29

Sanne schreef:ik zou het ook bij deze 2 visjes houden voor minstens een jaar.. en dan zal je vanzelf wel merken dat een derde vis erbij zetten niet zo een goed idee is :).
Bij goede verzorging worden dit monsters. Zie maar naar Bash ;)
ik ga met sanne mee, nu kan het makkelijk maar als ze groot zijn heb je echt serieuze problemen. denk er dus heel goed over na, en kijk bijvoorbeeld even bij brian in zijn foto-album hoe groot ze worden. (en vooral hoe snel)

verder is je GH enorm hoog. in verhouding met de rest. in de volksmond noemen we dit keihard water. maar dat strookt totaal niet met je pH, die is weer aan de zure kant. (tussen 7 en 7,5 is optimaal.)
komt dat zo uit de kraan in regio den haag?
de KH is wel redelijk.
no2 en 3 is goed, zo proberen te houden.
en wat is Cl2 1,5? een typfoutje of bedoel je echt chloor? als dat echt zo is heb je een serieus probleem want die optimale waarden liggen onder 0.02mg/l
maar die teststrips zijn ook niet echt het beste wat er verkrijgbaar is. ( niets ten nadele van jou, kun je niet zomaar weten.)
Chloor beschadigt de slijmhuid van vissen en mag daarom niet in het aquarium voorkomen. De ideale waarde ligt onder 0,02mg/l. In leidingwater mag chloor niet meer voorkomen, maar bij twijfel kun je het water over kool laten lopen en/of 24 uur flink beluchten.
daarom denk ik ook dat er iets niet klopt, met die waarden zitten er geen schubben meer op je vissen en leggen ze al snel het bekende loodje.


op die hardheid kom ik nog terug.

Ruby
Lid FGF
Berichten: 58
Lid geworden op: 23-11-2012 16:15

Bericht door Ruby » 13-02-2013 19:53

Ja ik ga het ook voorlopig op deze 2 houden, het is een leuk setje zo samen :) En volgens mij een mannetje en een vrouwtje want ze waren gisteren heel druk met elkaar bezig.... Heb daarna voor de zekerheid meteen veel water gewisseld maar ik had geen eitjes gezien. Ik denk dat ze daar ook nog te klein voor zijn toch?
Nou zie ik zowiezo niet veel omdat het zo troebel is maar de vissen hebben nergens last van, die voelen zich prima.
Hooguit een beetje hongerig omdat ik tijdelijk van 3 keer naar 2 keer voeren ben gegaan vanwege de waterbloei en nu eten/slopen ze m'n planten :P

Ik denk dat die stripjes idd niet zo betrouwbaar zijn maar die had ik al liggen. Ik zal van het weekend even langs de lfs gaan om m'n water te laten testen.
Chloor vond ik ook al te hoog om waar te zijn, volgens mij kan dat echt niet kloppen, ik dacht dat ze dat tegenwoordig bijna niet meer door het water doen...
Ik ga eens kijken of ik de waardes van het drinkwater hier kan opzoeken.

Ruby
Lid FGF
Berichten: 58
Lid geworden op: 23-11-2012 16:15

Bericht door Ruby » 13-02-2013 20:05

Hardheid 8.5 ° Dh ofwel: 1,5 mmol per liter, staat op de site van Dunea

Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen, maar ik heb een pdf gevonden van de waterkwaliteit van het 4e kwartaal van 2012 van de gemeente Monster waar wij ons water van krijgen.
https://www.dunea.nl/c/document_library ... upId=10156

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 13-02-2013 23:06

Ik heb hier ook een GH van 16, maar wel in combinatie met een PH van 8 en een KH van 10 ofzo...

Edit: ik ga het voor jouw topic nog even heel precies meten, RH!

Plaats reactie