Verwarring namen van kweekvarianten

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 28-11-2011 23:52

TVR zijn absoluut de enigste officiële Japanse ranchu. Er is geen andere Japanse Ranchu. Als volgens jou mening meerdere vissen onder ranchu vallen mag dat, maar dit is helaas niet officieel.


En ik ben zeker niet de enigste hoor, zoals je al zei heb je niet zo veel verstand van ranchu, dat mag.
Maar dat verklaart ook waarom ik de eerste ben van wie je het hoort.



Als jij een mening hebt, kan en mag dat natuurlijk, maar een mening is geen feit. Daar kan je niet omheen.

Die quotes zijn letterlijk gekopieerd en geplakt van het boek die jij ook in je bezit hebt, dus als dit je niet overtuigd dan denk dat het nooit zal gebeuren.




Als de maruko/eggfish geen neusvleugels heeft(bron aub), dan denk ik dat het een andere vis is waar je het over hebt.

Heb je misschien een foto ter referentie van de vis in kwestie?
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-11-2011 01:12

De enige Japanse Ranchu, ja dat zou inderdaad best goed kunnen.
Maar volgens mij hadden wij het helemaal niet over enkel de Japanse Ranchu.

De naam Ranchu (Rantyu) is ontstaan voordat de TVR volledig ontwikkeld was.
De voorouders van de TVR (welke variant dat ook mag zijn) kregen die naam al.
De naam Ranchu: 1748
Introductie van de TVR: 1884/1885
De oprichting van AJRS: 1956
Aangezien jij je graag richt op Japans, dit keer een Japanse bron voor je.
http://www7.ocn.ne.jp/~ranncyuu/ranncyuu.html

En dat ik niet veel verstand heb van Ranchu's specifiek wilt niet zeggen dat ik alleen mensen spreek die geen verstand hebben van Ranchu's.
Wat jij nu eigenlijk beweerd is dat iedereen die ik wereldwijd spreek, waaronder bekende kwekers (zowel hobby- als beroepsmatig), geen verstand heeft van Ranchu's.

In geen van die quotes staat luid en duidelijk vermeld dat enkel de TVR de officiële term Ranchu mag dragen en dat andere types hier niet onder vallen.
Dit lijkt wel een discussie tussen jou en mij. Ik vraag me af wat andere leden over dit onderwerp denken.

Ik zei volgens mij had de maruko ook geen neusvleugels. Maar hier ben ik niet 100% zeker van.
Ik zou zo snel niet meer weten waar ik gelezen heb dat een Maruko geen neusvleugels had.
Aangezien ik het te druk heb met mijn studie heb ik nu echt geen zin om daar weer naar te gaan zoeken.
En nee ik heb geen foto. Ik vraag me af of er überhaupt foto's van bestaan, aangezien deze variant misschien is uitgestorven.

Maar goed.
Zoals ik eerder al aangaf, ik trek mij terug uit deze discussie, aangezien hier veel te veel tijd in gaat zitten.
Dit gaat ten koste van mijn studie waarbij ik al een hoop in te halen heb.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 29-11-2011 01:59

Ik heb het al vanaf het begin over de Japanse ranchu, omdat er geen andere ranchu is dan de Japanse.

Op het moment is de enigste officiële ranchu(TVR) in Japan.

Dat andere ranchu types verwant zijn aan de oorspronkelijke ranchu en de nu officiële ranchu, en andersom heb ik nooit ontkend, heb dit zelfs aangetoond.

Of andere ranchu types inmiddels hun eigen standaard hebben en erkend zijn in shows van andere landen is allemaal hartstikke leuk, meen ik echt, maar het is niet officieel.





De quotes gaan over de ranchu van Japan, of dat toen TVR waren heeft geen enkele meerwaarde omdat de tvr standaard nog best recent is zoals je aangeeft in je bron(die ook tegelijkertijd aantoont dat er onderscheid is tussen de lionhead en ranchu). Wat meerwaarde heeft aan deze discussie is de onderscheid die destijds gemaakt is tussen de Chinese lionhead en de Japanse ranchu. Dat is waar de discussie om ging.

Ik weet niet wat destijds de officiële of overeengekomen standaard was voor de ranchu.






Ik heb helemaal niks beweerd over de mensen die je spreekt. Dat maak je er zelf van.




Ik snap dat er geen foto is van de Maruko/eggfish, ik vroeg mij af naar welke foto's jij refereerde, die te vinden waren als je naar de term eggfish zocht.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-11-2011 20:31

Zoiets bijvoorbeeld:
Afbeelding
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 29-11-2011 22:35

Dat is een izumo nankin...

Helaas word deze vis inderdaad onterecht eggfish genoemd ben ik net achtergekomen.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-11-2011 23:56

No way!
Hier een side view van een Nankin:
Afbeelding
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-11-2011 00:08

Dat is echt een izumo nankin, of een twist daarvan, eentje van slechte kwaliteit dan weer wel.


Wel interessant,

Heb je het boek "Fancy Goldfish: A complete guide to care and collecting" in je bezit? Zo ja, als je even naar bladzijde 142 kijkt zie je links onder ook een izumo nankin. Die foto is identiek aan de foto die jij hebt gepost.




Edit: Heb even een foto gemaakt voor het geval je het boek niet in je bezit hebt.

Afbeelding
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-11-2011 00:50

Nopez, heb ik niet.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 30-11-2011 02:32

Gelukkig verschillen smaken. :D

In China zijn ze nu ook bezig met schubloze Jikins.
Ik heb ook ranchu gezien van een bekende ranchukweker. Deze had de Chinese kweker ingekocht om verder te kweken.
Wel is het jammer dat deze kweker de mindere visjes niet gaat cullen maar gewoon weer verkoopt als normale ranchus.
Zo hou je namelijk niet de bloedlijn zuiver en gooit hij namelijk iemand zijn naam ten grabbel vind ik persoonlijk. Maar ja geld is machtig! Er word zoveel gerotzooid helaas. De vissen op bv tung choi kai in China is ook rotzooi, wat eigenlijk algemeen bekend is. Iemand in US haaf deze vissen gekocht maar achteraf veel spijt. Veel vissen gaan binnen een aantal jaren heel raar doen. Maar goed ga weer off topic.

yamato38gunkei
Lid FGF
Berichten: 48
Lid geworden op: 29-11-2011 10:25

Bericht door yamato38gunkei » 30-11-2011 08:27

Hallo,

Heb deze discussie een beetje doorgenomen... Heb een aantal juiste dingen gelezen ; maar ook vele verkeerde informatie. Feit is dat er heel weinig correcte informatie beschikbaar is hier in Europa. Dikwijls gaat het om oude informatie die al een aantal keer vertaald is en daarom niet of niet meer correct.
Wat mij betreft is een Lionhead geen Ranchu en is een Ranchu geen Lionhead. De verre oorsprong van beide rassen is natuurlijk/waarschijnlijk dezelfde ; en die oorsprong ligt in China. Maar de Ranchu wordt al méér dan 100 jaar in Japan gehouden en geselecteerd volgens de door hen vooropgestelde normen. Men kan dus wel degelijk zeggen dat de Ranchu een Japans ras is. Het is zelfs zo dat de Ranchu (TVR) vandaag in China van Japanse oorsprong zijn.
Ranchu is dus Japans én eigenlijk altijd Top View. De laatste jaren is er ook een SVR (Side View Ranchu) ontstaan in het commercieel circuit. Aangezien de Ranchu (TVR - Top View) heel moeilijk te fokken en ontwikkelen is, zijn er bij elke kweek té weing verkoopbare exemplaren voor de commerciële farms. Daarom hebben deze een "commerciële variant" ontwikkeld waarbij er bij elke kweek véél meer verkoopbare exemplaren zijn ; én dus ook meer winst :-).
Ik hoop dat mijn korte uiteenzetting een beetje duidelijkheid gebracht heeft.

Mvg,
Geert Coppens

Plaats reactie