stelling van de maand maart [milleu en hobby]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 02-03-2013 21:36

Bij koi spreken we van een veel groter water volume, dat is allemaal veel stabieler Wij hebben onze vissen op veel kleinere volumes waardoor je niet ontkomt aan waterverversen in verband met de feromonen die onze vissen afscheiden. Dit kan niet worden uitgefilterd.
Feromonen kunnen wel afgebroken worden door ozon, maar ozon heeft ook vele nadelen, meningen zij daarover verdeeld.

Kwa energieverbruik en waterverbruik kan ik nog heel makkelijk zijn aangezien ik nog thuis woon.
Desondanks kijk ik er wel naar want ik vind het wel belangrijk.
Voor het waterverversen kan ik niks veranderen, wij hebben geen ton waar je water in opslaat ofzo.

Ik heb wel eens nagedacht om het aquarium aan te sluiten op een toilet, dit had ik een keer gelezen op internet.
Elke keer wanneer er doorgetrokken werd, kwam het water uit het aquarium en werd er nieuw water in het aquarium gedaan.
Bij elk bezoek aan het toilet deed je dus een hele kleine water verversing (+/- 7 liter per keer, ligt aan je toiletreservoir).
Hier in huis is dit niet mogelijk zonder de hele badkamer en muren overhoop te halen, maar als ik op mezelf woon zou ik dit zeker overwegen!

Kwa energieverbuik heb ik als filter de JBL 1501 greenline gekozen, deze was wat duurder tegenover de JBL 1500, maar de greenline was 15 watt minder.
Dat is op jaarbasis €28,91 verschil, de aanschaf voor de greenline was toen tien euro duurder dan de gewone. Ik had de keuze toen ook snel kunnen maken :)

Nu wil ik alleen nog (ooit) mijn verlichting vervangen voor LED, maar dat ga ik hoogstwaarschijnlijk pas doen als er een nieuwe bak komt of als deze verlichting eerder stuk gaat.

Gast

Bericht door Gast » 02-03-2013 21:45

vissengek12 schreef:Bij koi spreken we van een veel groter water volume, dat is allemaal veel stabieler Wij hebben onze vissen op veel kleinere volumes waardoor je niet ontkomt aan waterverversen in verband met de feromonen die onze vissen afscheiden. Dit kan niet worden uitgefilterd.
In koivijvers zonder ozon moet ook veel ververst worden.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 03-03-2013 11:48

Minimaal 10% van de vijver per week... heb je dus een 12 kuup vijver kan je wel nagaan dat dit flink in de kosten kan lopen ;)

pauolo
Lid FGF
Berichten: 73
Lid geworden op: 09-02-2013 09:20

Bericht door pauolo » 03-03-2013 14:55

Gelukkig regent het ook in Nederland...
Er valt zo een 850 mm per jaar en dat scheelt weer iets in het verversen.
Als je nu nog een deel van het water opvangt dat van je dak komt ben je milieubewust bezig toch?

Ik heb geen vijver en geen ervaring dus 'shoot me if I am wrong'

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 03-03-2013 18:17

Regenwater moet wel goed zijn. :D

Frost. Elke week 10% verversen is al niet veel. Laat staan als je meer wil verversen. :cry:

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 04-03-2013 00:01

Er wordt juist gezegd dat regenwater vaak te zuur is voor een koivijver dus om dat verversen kom je niet heen ben ik bang ;)
En ja Dino, als je zware medicatie hebt gebruikt moet je minimaal een kwart tot een helft verversen... :/

Rens
Lid FGF
Berichten: 3
Lid geworden op: 23-03-2013 12:42

Bericht door Rens » 24-03-2013 12:09

Eigenlijk kunnen we een kort en concreet antwoord geven.

NEE, als je tot het uiterste wilt gaan met je hobby.

Het is meer een kunst om te accepteren, met dat wat je heb moet je tevreden zijn.
Ook voor mij is dit moeilijk hoor!
Je bent altijd aan het kijken hoe je je hobby verder gaat uitbreiden/ verbeteren.
En we worden maar al te weinig geassocieerd met de bijkomende onkosten hiervan.
Behalve de aanschaf van de hardware is het juist het onderhoud en de energiekosten
die extra stijgen. Alleen door energiezuinige technieken toe te passen kun je deels de
rem gooien op de milieu belastende aspecten. Maar dat worden weer vertaald in extra kosten.

Je ziet algauw dat je toch in een cirkel beland, zoals ik al zei de cirkel klein houden is de kunst.

Alleen mag de consument best wat beter geïnformeerd worden over de onkosten/ milieubelasting
die een bepaald doel met zich mee brengen.

Zelf verdiepen in je hobby is eigenlijk een pré!
Love my goldfish Bumper & Bumper

Plaats reactie