autopsie ranchu

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
Plaats reactie
rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

autopsie ranchu

Bericht door rogolf1 » 11-05-2013 22:50

Bij deze wil ik toch ook even enkele fotootjes delen van de autopsie van mijn ranchu.
Het gaat om de ranchu die ik zwart gekocht heb en nu helemaal oranje was verkleurt.
Zij was vorige week wat rustiger en at ook niet meer zoveel en hing wat vaker scheef in de bak.
Dacht zelf eerst aan een verstopping oid en heb haar nog enkele malen erwtjes gevoerd,die ze wel at maar geen resultaat.
Dit heeft maar 2 dagen geduurt en toen kwam ik vrijdagnacht thuis van het werk en daar lag ze ineens dood op de bodem :(
Ik heb haar er toen uit gehaald en omdat ik toch graag wou weten waaraan ze nu dood is gegaan heb ik haar in de vriezer gelegd.
Ik heb toen Bash een berichtje gestuurd om te vragen of zij mij misschien wou helpen om een autopsie op de vis uit te voeren.
Dit wou ze doen waar ik haar bij deze nogmaals hartelijk voor wil bedanken :klap:
Ik lijk misschien stoer aan de buitenkant,maar ik kan echt niet in mijn visje gaan snijden.

Oke,dan nu maar de fotootjes.
Afbeelding
de betreffende vis

Afbeelding
vis opengemaakt en buitenkant verwijderd,er zaten wat zwarte vlekjes op de binnenkant van de wand maar dit zou gewoon pigmentvlekjes zijn
Afbeelding

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 11-05-2013 23:07

Afbeelding
alles blootgelegd en alles zag er vrij normaal uit behalve dat de zwemblaas een beetje erg groot was en de caudale zwemblaas veels te klein.
Hier zou ze waarschijnlijk op latere leeftijd ook last van hebben gekregen.

Afbeelding

Afbeelding
Volgens mij waren dit de darmen en galblaas,die er ook verder netjes uitzagen qua kleur en grootte.

Afbeelding
vliesje met eitjes,het waren er niet teveel en ze waren ook niet hard oid.

Tot zover de autopsie.
We wisten nu nog eigenlijk niet waar de vis nu aan overleden was,Bash heeft de fotootjes ook al aan Zsjonnie laten zien en die zag toch wel dat enkele organen ook wat zwarte en gele stipjes zaten wat toch wel duid op een bacteriele infectie en dat dat toch de boosdoener is geweest.

Misschien dat iemand anders nog opmerkingen of vragen heeft,laat het maar weten.
Afbeelding

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 12-05-2013 11:05

Ik zie de zwarte en gele stipjes niet (ligt wss aan de foto's).
Maar wat belangrijk is heb je afstrijkjes genomen van de overige vissen?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 12-05-2013 12:13

ik zag ze zelf ook niet,maar bash heeft nog meer foto's gemaakt.
Misschien dat zij nog een fotootje kan plaatsen waar je de vlekjes wel ziet.
Ik heb geen afstrijkjes gemaakt van dr overige vissen.
Wat zou de reden zijn?
om gewoon alles uit te sluiten bedoel je,want een bacteriele infectie kan je toch niet op een afstrijkje zien.
Ik zou het alsnog kunnen gaan doen op enkele vissen....
Is dit aan te raden??
Afbeelding

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 12-05-2013 13:45

@Brian: Op grotere versies van de foto's zijn de zwarte vlekjes wel te zien maar ik kan ze op die grote niet posten. Als je kijkt naar de 4de foto met de zwemblaas en de lever ernaast. Dan zie je boven het fancy goldfish logo in het roze gedeelte, net een klein beetje zwart. Op de uitvergrootte foto zijn dit allemaal zwarte punten. De nieren liggen naast de zwemblaas op de foto en daar zijn de witte punten wel duidelijk te zien.

Als je naar de foto van de darmen en de galblaas gaat, zie je wederom zwarte puntjes. Onder het fancy goldfish logo helemaal links. Bij de laatste foto, met een eierzak erop, zijn de zwarte punten helemaal bovenop zichtbaar.

Op de orginele foto's zitten de zwarte punten echt overal. In eerste instantie dacht ik dat het pigment was, zoals op de buikwand vaker te zien is en dat is geen probleem. Alleen pigment vormt zich niet op de organen. Maar nogmaals, ik ben geen expert op dit gebied en je kunt alleen met zekerheid zeggen dat het een bacteriële infectie is geweest door een kweekje op te zetten. Er was veel bloed aanwezig in de buikholte, wat kan duiden op interne bloedingen en dat is weer een teken van een bacteriële infectie.

Ik zou eerder een kweekje op laten zetten van verschillende vissen om te kijken of er een bacterië aanwezig is, dan heb je wel zekerheid.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 12-05-2013 14:16

De afstrijkjes zou ik doen als extra controle.
Kijken of er iets parasitair zichtbaar is


@Bash Op sommige foto's die je opnoemt zie ik wat je bedoelt.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-05-2013 15:29

Op volledige resolutie was het goed te zien dat de zwarte puntjes ook doorliepen tussen de organen in, dus niet alleen waar de organen tegen de buikwand komen.
Ik vermoed dat het een stuk duidelijk was geweest wanneer de vis niet eerst was ingevroren.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 12-05-2013 23:07

@Brian: Ja inderdaad, afstrijkjes zouden toch handig kunnen zijn, dan is dat ook uitgesloten als mogelijke oorzaak.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

tatt
Lid FGF
Berichten: 88
Lid geworden op: 15-12-2012 22:34

Bericht door tatt » 16-05-2013 22:00

jammer mooie vis rogolf,altijd moeielijk om je eigen visje te onderzoeken ......respect :(

Plaats reactie