Hoe een autopsie uitvoeren?

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
Plaats reactie
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Hoe een autopsie uitvoeren?

Bericht door Sanne » 16-07-2013 22:17

Ok, omdat het snel moet gebeuren.. even de vraag hoe een autopsie moet uitgevoerd worden?
Dit is misschien ook een belangrijke vraag naar de andere leden die het in de toekomst willen proberen.

Als ik meer wil te weten komen weet ik dat ik nu pingwuin moet onderzoeken. Ik vind dit het moeilijkste wat er is en hoop dat het mij zal lukken.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 22-11-2013 13:39

Even terug hier, heeft er iemand tips om dit te gaan doen?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-11-2013 14:36

Vis helemaal droog maken, dan glibbert het minder. Leg er oude kranten onder, omdat er sappen uit komen. Op die kranten kan je een oude handdoek of wat lagen keukenrol leggen.
Houdt een keukenrol bij de hand om tussendoor je handen droog te maken mocht het nodig zijn.
Flink scherp mesje. (Ik hoor dat ook wel eens mensen een schaar gebruiken..) Met een simpel aardappelschil mesje of iets in die trend ga je er waarschijnlijk niet doorheen komen.
Achter de kieuwen naar beneden snijden, onder de buik door net boven de buikvinnen langs en achteraan net voor de cloaca weer naar boven.
Bij de kieuwen heb je bot zitten, dus je merkt snel genoeg als je te ver naar voren zit. Niet helemaal onderaan de buik snijden, dat is te dik. Hetzelfde geld voor de achterkant.
Ik vind het zelf het makkelijkst werken wanneer je die flap huid helemaal omhoog haalt, maar dan moet je wel wat graten breken.
Pas op dat je niet te diep snijdt en de ingewanden raakt. Het huid is waarschijnlijk wel dikker als dat je verwacht.

Extra tips. Gebruik handschoenen. Je hebt met ziektes te maken. Ontsmet je handen daarna voor de zeker nog grondig met alcohol oid.
In jou geval is het wellicht een idee om te zorgen dat je de stank niet ruikt. Ik kan me voorstellen dat een vis niet fris ruikt na 2 dagen dood drijven.

Verder alles fotograferen mits mogelijk. Zo kunnen wij meekijken, maar je kan zelf ook later nog eens terug kijken. Tijdens de procedure zal je vast dingen over het hoofd zien.
Mocht je een microscoop hebben kan het ook handig zijn om alles wat je niet vertrouwt onder de microscoop te bekijken. Eventueel een sample bekijken van organen (darmen, lever, nieren, etc.) kan ook nuttig zijn.

Dat was het zover ik zo snel kan bedenken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 22-11-2013 14:47

Heel leuk om een sample van de organen te bekijken Zsjonnie, maar dan moet je ze eerst wel zo prepareren dat je er plakjes van een celdikte dik van kan snijden, die op een glaasje plakken en vervolgens kleuren :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-11-2013 14:50

Dat is goed mogelijk, nooit gedaan :lol: Maar ik weet dat het je veel meer informatie kan geven als alleen met het blote oog naar een vis kijken.
Als dat dus niet realistisch is, vergeet dat stukje dan maar.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 22-11-2013 16:04

Is niet realistisch nee, want hoe wil je door een stukje orgaan kijken van 10-100 cellen dik (of dikker) :lol:

Daarnaast is het voor leken ook door microscopisch werk niet te doen om afwijkende cellen te herkennen ;)

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 22-11-2013 16:17

Bedankt voor de tips!
Bah wat zie ik hier tegenop, gelukkig wil mijn moeder het snijwerk doen.
Hopelijk worden we er wat wijzer van.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 22-11-2013 17:01

Ik vind het eigenlijk echt knap dat jij een moeder hebt die zich er mee voor inzet! Mijn moeder zou me eens heel raar bekijken als ik met die vraag af kom denk ik :lol:
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 23-11-2013 16:52

@ Sanne: Ze weet hoe belangrijk mijn vissen zijn voor mij en dat ik het echt niet kan dus dat is haar manier om te helpen.

Plaats reactie