4 van de 9 vissen zitten in de vijver, wat met de overige 5?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

4 van de 9 vissen zitten in de vijver, wat met de overige 5?

Bericht door Kelly » 12-08-2013 10:51

Sinds bijna 2 maand zitten er 4 van de 9 sluiers in de vijver.
En het doet hen blijkbaar goed!
Hier in het aquarium groeiden de vissen niet of weinig, en in de vijver zijn ze echt gewoon al verdubbeld in grootte :shock:
Ze zien er ook gewoon veel beter uit, de oranje vissen zijn nu echt rood, en de witte vissen die hier een gekleurde schijn over zich hadden zien er ineens echt spierwit uit. Ze zijn ook veel levendiger.
De eerste dag waren ze wel heel erg stil, maar dat zal wss door de stress van het verplaatsen zijn geweest.
Dus het is wel duidelijk dat ondanks het intensieve onderhoud van een sluierstaartaquarium, een vijver toch beter blijkt te zijn.

Nu heb ik dus nog 5 sluiers in het aquarium, maar nu ik de vissen helemaal zie opleven in de vijver, vraag ik mij af of ik hen ook niet beter in de vijver laat.
Ik begin mijzelf een beetje egoïstisch te vinden omdat ik de vissen in een aquarium in huis wil houden terwijl ze veel meer ruimte kunnen hebben in de vijver.
Van de 5 die er nu nog in mijn aquarium zitten zijn 2 echt mijn favorieten, deze zou ik voor mijzelf natuurlijk liefst in het aquarium houden, maar ik weet dat ze het in de vijver beter zouden doen.
Mag ik dan zo egoïstisch zijn om hen binnen te houden?

Het aquarium heeft een inhoud van 230L terwijl de vijver 125cm diep is, 4m lang en 2,5m breed is. Veel ruimer dus.

Nu weet ik dus echt niet meer wat ik moet doen. 2 of 3 van hen toch in het aquarium houden omdat ik het mooi vind om de vissen in mijn woonkamer te houden en te observeren ofhen toch de vrijheid geven waar ik hen alleen maar kan zien als ik naar de vijver ga. Het aquarium kan ik dan eventueel in het tuinhuis draiiend houden voor het geval ze ziek worden of voor als ze het moeilijk krijgen als het weer kouder wordt.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-08-2013 11:00

Ik heb je dubbele topic even verwijderd.

Zelf heb ik geen vijver dus hier kan ik je geen raad in geven.
Hoe meer ruimte hoe beter lijkt me.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 12-08-2013 11:07

Thx, ik had een foutmelding en drukte opnieuw op verzenden en dan bleek het er 2 keer op te staan :( .

Zeker nu ik zie dat de andere vissen het zoveel beter doen in de vijver heb ik echt het gevoel dat ik de vissen in het aquarium te kort doe.
Ik zou het wel jammer vinden om hen niet meer elke ochtend aan de ruit te zien bedelen voor hun voer, en hen te zien volgen bij elke beweging die ik maak. Maar het blijft een klein aquarium voor sluiers, en vermits we aan het kijken zijn om een huis te kopen en dus nog wat moeten sparen en er dan ook een verhuis zal komen zal een groter aquarium nog wat worden uitgesteld omdat ik dan een aqua op maat zal laten maken voor het nieuwe huis. Maar dat duurt dus nog wel even.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-08-2013 15:16

Een vijver is veel ruimer. Een vijver heeft meer inhoud. Een vijver vangt zonlicht. Een vijver heeft 24/7 natuurlijk voedsel. Een vijver heeft (meestal) stabielere waterwaardes. Een vijver heeft (meestal) een betere filtratie.
In veel gevallen vind ik een vijver dus beter :lol: Alleen is het de vraag wat je met je vissen wil bereiken. Sommige varianten hebben nou eenmaal speciale omstandigheden nodig om het mooiste te ontwikkelen. In dat soort gevallen is een vijver (in Nederland) niet altijd een optie.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 12-08-2013 15:23

Tja, ik zou het wel weten :wink:

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 12-08-2013 17:41

Ik zou ze in de vijver doen en dan tegen het najaar de vissen die je binnen wilt, binnen houden. Heb je s'winters ook vissen binnen en met warm weer doe je ze dan weer naar buiten.

Empu
Lid FGF
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-08-2013 16:13

Bericht door Empu » 12-08-2013 21:29

Ik denk dat het meer een ethische kwestie.

Je geeft zelf al aan waar de schoen wringt. De oplossing van Vissengek12 lijkt me in ieder geval een goede tussenoplossing.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-08-2013 22:47

Of een binnenvijvertje! :twisted:

Empu
Lid FGF
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-08-2013 16:13

Bericht door Empu » 13-08-2013 16:21

Binnenvijver lijkt me wel heel mooi als je er de ruimte voor hebt. :D Maar dan kan Kelly ook een groter aquarium kopen.

Misschien kun je er jonge vissen in doen als je kleintjes krijgt in de vijver? Is ook leuk lijkt me, om de ontwikkeling te volgen.

Plaats reactie