Wanneer HQ

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Wanneer HQ

Bericht door Symbas story » 22-08-2013 18:44

Op een ander forum heb ik deze discussie ook al lopen.

Ik hoor iedereen altijd alleen maar praten over HQ vissen. Zie ik foto's of zie ik de vissen in levende lijve blijkt het dus zeker geen HQ te zijn.

Wanneer wordt een vis dus pas ech HQ genoemd? Voor zover ik namelijk weet is HQ gigantisch duur en niet de prijzen die we hier voor de vissen zien.

[Bericht aangepast door ZSjonnie: Zie PB]

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-08-2013 22:47

Ik ben wel benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.

*Leunt achterover en kijkt nieuwsgierig toe*
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 23-08-2013 10:31

Wanneer is een visje niet HQ kan je beter vragen.
Dat antwoord en dan tegenovergestelde heb je een antwoord. "Wat os een HQ vis.

Denk ook aan:
- bloedlijn
- Een vis moet aan de meeste punten voldoen. Fout mag, geen enkel vis is perfect op de wereld.
- Iig beter als als lfs vissen
- Geen vergroeiingen zoals grote ogen etc.
- Over het algemeen vis uit Azië is grotendeels beter. En dat blijft voorlopig zo. EU kweekt vissen niet volgens een protocol of maatstaf.
- HQ hoeft niet duur te zijn. Maar is dat vaak wel wegens transport kosten etc.uit Azië.

In een lfs kan je soms goede exemplaren tegenkomen. Maar deze kan je mijn inziens geen HQ noemen. Waarom .... geen bloedlijn. Deze kunnen dus sterk veranderen en de levensduur kan korter zijn door allerlei mankementen wat je niet ziet. Dit kan ook bij HQ vissen maar de kans is kleiner. Omdat ze kweken met stamboom.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 23-08-2013 14:30

Echte rasvissen dus! :lol:

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 23-08-2013 16:54

Wat ik vanuit de koiwereld dus weet is dat HQ enkel alleen vissen die aan een minimaal aantal punten van de rasstandaard moeten voldoen.

Waar ik af en toe dus van gruwel is dat er veel vissen HQ genoemd worden die te veel fouten hebben om HQ genoemd te mogen worden. Bijvoorbeeld een ranchu met een niet vloeiend doorlopende rug maar een flinke stop/rare boggel erin.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 23-08-2013 19:23

Een klein knikje is aanvaardbaar.
Als je een perfecte rug wil kan het een lange irriterende zoektocht worden.
Als je perse een Hq vis die goed zou moeten scoren moet je Demekins nemen in Nederland.
Maar de kans is groot dat de ogen naarmate de vis groeit niet symmetrisch zijn.
Dan is het ook nog de taak van de eigenaar van de vissen om hem goed op te kweken

Wie goede ruggen ontwikkeld bij SVR zijn in mijn ogen de Thaise kwekers

Bij de TVR kunnen er vissen bijzitten die sideview knikken hebben in hun rug maar dan van bovenaf bekeken goede scores halen.
Als je hierover een opmerking zou maken bij kweker, ben je sneller buiten als dat je binnen geraakt bent.

Nu ga ik even bruut zijn, het is geen belediging mensen.
Ikzelf hoor hier trouwens ook bij.
Degene die denkt dat hij goed voor zijn vissen zorgt volgens de regels is mis.
Ik weet maar 1 persoon die dat doet.

Wat ik hier zie zijn mensen die allemaal hun best doen om zorg te dragen voor hun vissen.
Sommige zijn wat extremer,sommige wat losser.
Algemeen bekeken is de kwaliteit meer dan ok.
Er zijn hier genoeg vissen die ik graag zou willen overnemen van andere leden, ik veronderstel dat dit ook voor andere leden geldt.

Als je echt HQ hoe jij denkt hoe het is moet je bij traditionele kwekers zijn.
Deze mensen verkopen ook niet graag en zijn over het algemeen hobbykwekers.
Hier draait het dan ook niet om omzet.

Neem een goede vis van de LFS en een goede van Dino.
Vergelijk deze goed en je zal de verschillen zien.
Die verschillen maken voor mij een HQ vis.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 24-08-2013 14:49

In mijn ogen is HQ moeilijk verkrijgbaar. Ok, Dino springt er af en toe uit, maar zelfs daar zie ik wel eens vissen waar ik denk..hm, had beter gekund. Maar als handelaar moet je ook op de centen letten natuurlijk. Echt goede vissen, dan heb ik het met name over bouw, daar zit gewoon een stevig prijskaartje aan vast. Hoe duurder de vis, hoe beter de bouw en de bloedlijn. Kijk maar eens naar Japanse vissen en chinese vissen, dat is een wereld van verschil. De japanner probeert zoveel mogelijk kwaliteit te leveren, zie ook bij de koi, terwijl de chinees de mooiste vissen zelf houwt voor de eigen kweek en de rest boeit hem niet zo veel, als ie er maar vanaf komt :P Hij produceert meer op massa. De Thaise kwekers zitten hier ergens tussenin vind ik, maar produceren al bijna net zulk nette Ryukin en de black ranchu is daar ook erg goed kwa bouw en kleur.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 26-08-2013 15:43

ZSjonnie schreef:Ik ben wel benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.

*Leunt achterover en kijkt nieuwsgierig toe*
schuif eens op, ga ik er bij zitten.

*zet vodka lime, wat kaas en andere hartigheden op tafel*

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 27-08-2013 00:29

Ah lekker kaas ben ik ook gek op dusse schuif nog maar eens op..... gezellig! :lol:

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 27-08-2013 12:17

Stelletje spammers ;)

Plaats reactie