Algemene Celestial en Bubble eye discussie topic

Demekin, Celestial, Bubble-eye, en meer [leden]
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 11-12-2013 23:36

Oh, blind zelfs.. tja.. Sneu dat ze snel blind worden..ze zien er wel vet schattig uit!

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 12-12-2013 08:14

Heel goed punt hoor! Ik gebruik zelf nooit de TL lichtkap om veel redenen, ook algengroei etc. Als ik perse veel licht in de bak wil zet je hem wel voor het raam. :twisted:

Vooral bij jonge vissen merk je de verwarring van teveel licht goed, ze kunnen dan achter blijven in groei omdat ze het voer moeilijk vinden. Als ze wat groter zijn valt dit meestal wel weer mee, hun andere zintuigen(reuk en zijlijn) ontwikkelen zich en nemen het over.

Op zich ook niet onlogisch, ons aquariumwater is superhelder en dat is hun natuurlijke biotoop natuurlijk niet. Dat overigens alleen demekins en celestials/blubble eyes hier last van hebben geloof ik overigens niet, staar maar eens een paar minuten van vlakbij in zo'n TL lamp, wordt niemand vrolijk van.

50ShadesOfGreen
Lid FGF
Berichten: 126
Lid geworden op: 08-12-2013 09:01

Bericht door 50ShadesOfGreen » 12-12-2013 09:54

Ik vind ze echt afschuwelijk, vind het wel bijzonder te zien wat een monsters mensen kunnen kweken.. En dan niet alleen bij vissen maar ook bij andere dieren.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-12-2013 10:29

ik ken weinig tot niets over hemelkijkers.
hetbis wel een feit dat bijna al mijn demekins blind waren/zijn.
mijn chocolade demekin die ik nu heb is de enige die (nog) niet blind is.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 12-12-2013 12:09

Het kweken van goudvissen, maar eigenlijk geldt dat voor al onze huisdieren, heeft nu eenmaal de eigenschap dat wij selecteren op bepaalde kenmerken in gedrag maar ook uiterlijk.

Dit noemen ze overigens maar domesticatie, want dat klinkt vriendelijk. Dit doen we overigens eigenlijk met alles, ons landschap en de natuur verknoeien we ook en dan noemen we het cultuurhistorie.

Voor zover het over fancy goldfish gaat vind ik het belangrijk dat er sprake is van een zeer strenge selectie op uiterlijk, maar ook op gezondheidsaspecten dan heb ik hier zelf geen probleem mee. Ik ben ook echt ongelofelijk blij met m'n visjes van Dino. :D

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 12-12-2013 17:03

Hoe kan het dan dat ook demekins blind worden, die ogen staan toch nog redelijk goed? dan wel zo als een hamerhaai het heeft
van een celestial kan ik het nog enigszins begrijpen, die staan helemaal omhoog!

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-12-2013 17:28

ik weet zelf ook niet goed waarom vele demekins blind worden. Maar de ogen van een demekin zijn eigenlijk niet natuurlijk.
Het zijn doorkweekte vormen net zoals ze met andere dieren ook doen. jammer genoeg heeft ons perfectie beeld ook negatieve gevolgen op de gezondheid van de vis.

Even een voorbeeld:
Een franse bulldog (platte snuit) is zo doorkweekt dat vele kampen met ademhalingsproblemen, ook hebben vele hernia's, etc... De voorouders van de franse bulldog hadden niet eens zo een platte snuit of zelfs helemaal geen als je ver in de tijd terug gaat.
Dat is eigenlijk net hetzelfde met vissen. De demekin zijn ogen zijn onnatuurlijk.. vermoedelijk is dit wel een van de oorzaken waarom steeds meer demekins blind zijn of staar krijgen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 12-12-2013 17:32

Wel jammer want het zijn wel hele leuk vissen!! maar inderdaad andere dieren hebben door zo iets ook hun gebreken, zoals de mopshond.. heb je die wel eens horen hijgen..

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-12-2013 17:37

Fancy91 schreef:Wel jammer want het zijn wel hele leuk vissen!! maar inderdaad andere dieren hebben door zo iets ook hun gebreken, zoals de mopshond.. heb je die wel eens horen hijgen..

Inderdaad en dat is net zo bij vissen. Je moet maar de laatste 2 posts bekijken in dit topic http://goudvis.forum2go.nl/nieuwe-soorten-t749-100.html
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 12-12-2013 17:40

@fancy91: Het is een combinatie van factoren maar het uitpuilen/omhoog staan van de ogen maakt ze slechtziend tot zelfs blind. Ben dus ook niet zo dol op demekins met extreem grote oogballen ookal zegt dat ook weer niet alles.

Het gebruik van giga lichtbakken werkt door reflectie en verstrooiing van het licht gewoon storend voor de vissen. Ik zie zo vaak vissen die maar paniekerig aan de oppervlake staan te smakken tijdens het voeren dat ik het wel best vind. Maar dat is mijn mening/observatie, mag iedereen voor zichzelf uitmaken.

Plaats reactie