Welke maat bak?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 15-12-2013 20:36

Verversen moet je altijd, zeker in het begin kun je dit nooit als gesloten systeem zien. Ik ken wel mensen die heel ver komen met een simpel rietfilter trouwens, dus het hoeft niet perse zo moeilijk te zijn. Ik denk overigens ook dat als je er gewoon mee bezig gaat het allemaal nog best meevalt.

Ik was overigens ook van plan regenwater op te vangen en dmv een apart systeem bruikbaar te maken als water voor het deel met de vissen. Maar zijn nog allemaal ideeen hoor.....

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-12-2013 21:56

Ik gebruik nu wel zoveel mogelijk water voor alle planten. Ik heb zelfs wat groentes e.d. neergezet om zo min mogelijk water te verspillen, maar de hoeveelheid water die ik nu verbruik kan ik nooit volledig compenseren met planten. Ik ben nog steeds van plan om te gaan experimenteren met aquaponics. Wie weet kan je het verversen al minimaliseren met aquaponics en dan de rest gebruiken voor woonkamer- en tuinplanten..
Regenwater ga ik zelf niet aan beginnen, maar het kan een mooie toevoeging zijn.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 15-12-2013 22:38

De waterwaardes van regenwater zijn niet geschikt voor vissen, maar zijn wel geschikt te maken, in principe kun je het net zo doen als bij een vijver(oesterschelpen bijvoorbeeld) want daar komt ook veel regenwater in terecht. Ik denk dat als je klein begint en rustig opbouwd je best veel meer eruit kunt halen dan je voordien denkt.

Er staan trouwens veel filmpjes van fancy goldfish liefhebbers die een aquaponic systeem hebben op youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=_Na4JGa-Rzk

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 15-12-2013 22:42

Hinvin schreef:De waterwaardes van regenwater zijn niet geschikt voor vissen
echt wel.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 15-12-2013 22:51

Rex Hunt schreef:
Hinvin schreef:De waterwaardes van regenwater zijn niet geschikt voor vissen
echt wel.
Hardheid en PH goed? Nouja ok, er zwemt natuurlijk heel veel vis in regenwater, ik zal me er eens nader in verdiepen.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 15-12-2013 22:53

inderdaad, niet zo maar wat roepen.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 15-12-2013 23:04

Ja baas! :twisted:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-12-2013 23:36

Haha, scherpe argumenten xD

Anywayz, zacht en zuur water zou inderdaad in bepaalde mate positief kunnen zijn voor goudvissen. Het zal dan uiteraard wel eerst gefilterd e.d. moeten worden.

@ Hinvin: Ik ga die filmpjes eens bekijken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 16-12-2013 09:35

Regenwater brengt wel je ph wat omlaag. Vaak wordt er om deze reden mee ververst in Z-A bakken. Ik persoonlijk zou het wel over kool filteren.

Wel een leuk idee om te proberen een volledige kringloop te realiseren dmv aquaphonics. Ik denk wel dat de oppervlakte aan planten heel groot moet zijn bij sterk vervuilende vissen als goudvissen.
Ik moet dan altijd ook aan dit verhaal denken: http://www.freekvogel.nl/start.html

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 17-12-2013 08:11

Vond het het Freek Vogel verhaal erg intressant om te lezen. Toch is het gewoon een heel ouderwetse manier van Koi houden. Een rietfilter(of met andere helofyten) is al een heel oud gebruik en was de manier om een visvijver schoon te houden voor we de beschikking kregen over drukfilters en UVC enz. We willen gewoon de ruimte in onze tuin niet meer kwijt aan zo'n helofytenfilter en daar zit het probleem in.

Als je vis wil kweken denk ik dat je met aquaponics al snel planten tekort komt. Bij aquaponics gaat het vooral om de ammonia en nitraat eruit te filteren, hier zijn waterplanten uiterst kundig in, dus alleen voor dit kan het heel erg meevallen. Fijnstof lijkt me overigens ook geen probleem! Af en toe wel verschonen natuurlijk, zal ook wel een algje bij komen kijken lijkt me toch :lol:

Qua waterwaardes is regenwater toch echt PH6, KH0, GH0, daar komt bij dat het soms vervuild is met PAK's, PCB's en fijnstof(smog) in de grote steden of in de rook daarvan. Na behandeling zou het wel bruikbaar zijn samen met leidingwater, om ook een hoge PH of hardheid te neutraliseren bijvoorbeeld. Chemische troep kan zich ophopen in een aquatisch systeem en dan heb je ook een probleem.

Ik zie zelf wel heel goede mogelijkheden in het filteren met een aquaponics of helofytenfilter(dit hoort juist te werken op afvalwater en regenwater) en dan dus eerst het regenwater onderdeel maken van een levend aquatisch systeem dat wel apart van de vissen draait. Maargoed dit wordt erg uitgebreid zo :wink:

Plaats reactie