Wat geef jij je vissen zoal te eten?

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-12-2013 17:33

Geen? Mik het maar eens vol met tonijn oid. ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 17-12-2013 17:52

Had er niet aan gedacht dat gelatine bijna puur eiwit was :oops: Maargoed wat vis erin is ook leuk natuurlijk. Da ze even moeten wennen aan de consistentie was al duidelijk, ze aten het wel op dus....

Ik ga het proberen in te vriezen en zien of dat goed blijft. Het werkt trouwens ook laxerend deze gel, want ik kon vanochtend direct met de stofzuiger erbij :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-12-2013 21:29

Van wat ik tot nu toe heb gelezen over gel-food vriezen ze het altijd in..

Ik vermoed dat het niet de gel is die laxerend werkt, maar de doperwten uit je groentemix ;) Omdat alles nu heel fijn is gemalen is het ook beter verteerbaar, dus dat zou ook een rol kunnen spelen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 18-12-2013 00:25

Ik had gelezen dat het niet ingevroren kon worden omdat het dan vloeibaar(der) werd na ontdooien, maar we zullen zien. Het zou overigens wel heel tof zijn als je allerlei gelfoods in de vriezer zou kunnen hebben liggen, dan kun je er zo een keer een blokje uithalen. Ik dacht er zelf aan 1-2 keer per week gelfood aan te bieden.

Het ging er in ieder geval rap doorheen, maar de ontlasting was donker dus is het wel goed verteerd. Toen ik ze gepelde doperwten gaf was dit minder laxerend.

Gelatine lijkt overigens een makkelijk op te nemen proteine, maar is dus in tegenstelling tot het voeren van gepelde erwten wel weer belastend voor het water. Ik zag ook recepten waarbij ze (geneeskrachtige) kruidenthee gebruiken bij het maken van gelfood ook weer zoiets grappigs.

Leuk leesvoer hierover:

http://www.goldfish-emergency.com/viewp ... age_id=231

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 19-12-2013 17:31

Hoi!

Even weer wat uitgezocht.... :twisted:

Ik heb net nog een keer gelfood gegeven, minder dan de vorige keer, zegmaar 1/6 van de dagvoeding en voer straks nog iets droog, samen als 2de voeding dus. Reden is dat Yin(Lionhead) geconstipeerd bleek na de laatste keer gelvoer, merkte later de volgende dag dat er een hele lange sliert aan hem hing en daarna kwamen er bolletjes(sommigen met een beetje lucht). Daarna alles weer ok, ook de kleine oranda You verdenk ik ervan iets in die richting te gaan dus ik moet even opletten.

Het gaat verder goed op het droogvoer, ze zitten allemaal goed in de groei nu en de meesten stabiel in de wengroei. Wel de hoeveelheid voer heel iets gemindert, ze worden ook vetter en dat is niet nodig.

Schema waar ik naartoe wil ziet er zo uit:

Eigenlijk een SVR bak gaat het dus worden in een het liefst zo diep mogelijke bak met ongeveer 50cm waterhoogte. Hierbij denk ik aan een watervolume van 100l per vis met flinke oppervlakte en onderstroming(kruislings). Ik ga me dan meer toeleggen op grooming en niet zozeer op maximale groei. Ik zal dan hoogstwaarscheinlijk meerdere bakken krijgen met verschillende omstandigheden, maar dat wijst zich wel uit.

3 keer gemengde pellets per dag en dagelijk 1 keer larvenspul of gelfood(1-2 keer per week). Larvenspul dan uiteraard heel langzaam introduceren eerst.

Dan dus ook om de dag verschonen en in ieder geval bij nitraat boven de 20-25ish en na gelfood. Ook bij vertroebeling of verkleuring in het water direct wissel, vooral verkleuring van het water begint weer te spreken onderhand. Het lijkt vaak of ik steeds net te laat verschoon alhoewel de teststrookjes nog hele nette waardes geven geeft de kleur van het water al aan dat het minder wordt. Maar aldoende leert men he, ik denk ook wel dat als de vissen goed aangepast zijn aan het schema en alles echt goed is ingedraait het minder intensief kan, maar nu dus nog zo.

Dan nog heel veel uitgezocht over dat larvenvoer omdat ik het gewoon een risico blijf vinden dat dat bacterien/schimmels/parasieten in mee kunnen komen. Ik zal even beschrijven wat ik zoals tegen kwam en ook mijn mening hierover geven. Dus voor de duidelijkheid, dit zijn puur mijn eigen overwegingen dus!

Artemia: Zout dus kun je niet teveel geven, in theorie wel gunstig omdat van zout naar zoet betekend dat er maar heel weinig kans is dat hierin iets overleeft.

Waterflooien(Daphnia): Natuurlijk voedsel voor de goudvissen, maar weinig toegevoegde waarde vs. kwalitatief hoogwaardig droogvoer. Ik ga het wel proberen ook omdat de productie hiervan vrij schoon lijkt.

(rode) Muggenlarven (Bloodworms): Ook natuurlijk voedsel voor goudvis. Wordt vaak afgeraden zoals ook hier en het is vaak onduidelijk om welke rode muggenlarven het gaat, uiteraard moet je hierin meewegen dat het ook het meest gebruikte larvenspul is dus kun je ervan uitgaan dat je meer gezeik zult terugvinden. Bloodworms zijn ook gewoon larven van een mug, ookal lijkt dat niet overal helemaal duidelijk. In ieder geval wordt er beweert dat het een uniek eiwit bevat die voor de ontwikkeling van de wen eigenlijk essentieel is. Dus hoe lullig het ook is, je ontkomt hier dus bijna niet aan als je het zo leest allemaal. Hierover ben ik nog niet klaar, wat is dit unieke eiwit en waarom zit dat nergens anders in? Heb het nog niet concreet gevonden, men zegt wel dat het te maken heeft met het rode pigment dus van de rode muggenlarven/bloodworms. Het kan zijn dat er trouwens verschillende soorten rode muggenlarven verkocht worden, dus van verschillende soorten muggen, maar heb ook hier geen uitsluitsel kunnen vinden. Wel de geprefereerde larve dus, maar dus nog steeds geen duidelijk beeld over eventuele risico's. Wel valt mij op dat ik regelmatig ciclydenhouders die bloodworms voeren in een topic zie met tropische ziekten en parasieten. Maar niemand die hier een verband tussen legt of uitgezocht heeft hoeveel bacterien er in zo'n diepvriesblokje zitten als je het een paar dagen in water legt. Misschien een idee :idea:

Witte/zwarte muggenlarven: Ook natuurlijk voedsel voor goudvis vooral de zwarte heb ik het idee. Wel alleen in diepvriesvorm te verkrijgen en ik ga er van uit dat hier dan weer niet dat unieke eiwitje in zit. Gaan we ook nog verder uitzoeken.

Gammarus/zoetwatergarnalen/zijderupslarven: Worden alleen in zongedroogde vorm aangeboden, wordt wel eens anders gezegd, maar geloof er geen barst van. Dit betekend dat de kwaliteit heel erg slecht KAN zijn, dus voorlopig geen optie.

Tubifex: Tja, m'n vissen zijn er nooit zo gek op geweest als op muggenlarven en het lijkt ook alleen 'lolvoer' zonder dat het iets toevoegd aan het dieet van de vissen. Net als bij artemia word er bij de gevriesdroogde vorm een koek van geperst die ook verhit wordt, dus qua bakkies en paracieten misschien wel weer veiliger.

Diepvries versus gevriesdroogd: Tja, hier wordt het ingewikkelt. Qua voedingswaarde heeft diepvries de voorkeur, MITS het ergens in het transport of opslag mis gaat met de temperatuur. De hogere voedingswaarde zit er dus alleen in als het goed bevroren op je aanrecht komt en direct na ontdooien gevoerd wordt. Dan wel voor het voeren goed afspoelen als je het de vissen geeft. Ik zie ook wel dat mensen zo zo'n diepvriesblokje in het aquarium gooien, dit zou ik dus nooooooit doen. Beste manier lijkt mij het blokje in een theezeefje te doen en dan onder koud stromend water te ontdooien. Desinfectie van de diepvries rode muggenlarven is gewoon humoristisch te noemen. Ze worden onder UV licht 'gedesinfecteerd' en dan wordt hier alleen maar op toegezien door grote merken als Hikari, dus gewoon een broodje aap. Het vriesdrogen is een proces waarbij een deel van de voedingswaarde behouden blijft, ook dit unieke eiwitje? Ik zal iemand moeten vinden die hier wel verstand van heeft, want ik kan hier niks over vinden. Ik denk ook dat als het produkt vers is(dus niet al een jaar op de plank staat) het best een redelijk alternatief kan zijn. Het vriesdrogen houd ook in dat de larven voordien 'gedesinfecteerd' worden met UV licht en dan op een temperatuur van -60 worden gebracht waarbij er een heel groot aandeel vocht uit de larve wordt onttrokken, waarna het in droogrekken nog nagedroogd wordt. Misschien toch een alternatief, ik ga er nog even over doorspitten.

Levende (zakjes) muggenlarven uit de LFS: Je ziet het bijna nooit meer maar heel soms nog. Echt het allerslechtste idee wat er is! Even heel kort verduidelijken natuurlijk.... In de natuur wordt de ontwikkeling van de muggenlarf in evenwicht gehouden door tal van bacterien die zich er puur op richten die larve op te eten. Middeltjes ter bestrijding van muggelarven zijn dan ook ontwikkelt op basis van deze bacterien. Wat doen die bakkies nu als er geen larven meer te vinden zijn? Juist, je snapt het al..... zich aan onze visjes vergrijpen :cry: Zo'n uitbraak heb ik vroeger wel eens gehad volgens mij, en dat begint knagen bij de vinnen, maar loopt verschrikkelijk snel fout!

Het verhaal van (diepvries of droog) rode muggenlarven die verterings/verstoppings/darm problemen geven heb ik eerlijk gezegd weinig over kunnen vinden ondanks dat het in dit topic vermeld wordt én ondanks dat het gigantisch veel gebruikt wordt door aquarianen. Ik kan me wel heel goed zoiets voorstellen bij levende muggelarven of wellicht in het geval van diepvries waarbij er toch die bacterien(als eitjes) kunnen zitten.

Tot zover ben ik nu dus, als iemand hierover wat bij wil dragen dan graag. Ik zie op dit moment qua diepvries van hoge kwaliteit(dus Hikari bijv.) wel zitten of desnoods maar gevriesdroogd proberen.

In ieder geval bedankt voor de intresse als je het hele verhaal hebt doorgelezen...... is iets uitgebreider geworden dan ik had gedacht :roll:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-12-2013 22:22

Ik heb zelf goede ervaring met gevriesdroogde bloedwormen van Hikari, maar zover ik weet is dat niet in Nederland te krijgen en het is best prijzig.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 19-12-2013 23:33

http://www.hikariusa.com/diets/fd-bloodworms/

Maar deze kan ik hier ook niet vinden

http://www.petsmart.com/product/index.j ... d=11268251


Gat in de markt voor Dino :wink:

Ik ga hetvolgende nog laten verifieren maar ik heb net een aantal posts gelezen van mensen(die serieus te nemen zijn) waaruit op te maken valt dat het het probleem met bloodworms/rode muggenlarven is dat er dus dat harde bekje in zit en dat het probleem is dat ALLES wat een vis binnen krijgt wat hard is of/en onverteerbaar constipatie kan veroorzaken en dit kan weer darmproblemen, luchtvorming, infecties enzovoorts tot gevolg hebben.

Ik heb ook bevestigd gekregen dat het vriesdroog proces, mits goed uitgevoerd, gegarandeerd geen (levensvatbare)parasieten of ziektekiemen(bacterien) met zich mee kan dragen. Het snelle vriesproces (en dus de ontrekking van vocht bedenk ik zelf) gaat zo snel dat geen levend wezen dat overleefd.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 19-12-2013 23:40

Dat was inderdaad een heel verhaal :wink:
Wel weer interessant om te lezen.
Ik gebruik momenteel zelf de rode muggenlarven en artemia van het merk superfish.
Dit bevalt mij prima.
Ik heb meerdere merken gehad en merk wel dat er in sommige goedkopere merken er meer vuiligheid tussen de muggenlarven zit dan die ik nu heb.
De artemia is eigenlijk van elk merk hetzelfde, dit is wel het favoriete voedsel van mijn visjes , dan zweeft het artemia door de bak en alle vissen happen er een eind op los :D
Afbeelding

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 19-12-2013 23:54

Jazeker een verhaal, maar het irriteert me ook gigantisch dat het gewoon niet duidelijk is hoe het nu allemaal wél zit! :twisted:

Ik zie dat beestenboelXL het voer van jou aanbied, zal morgen op onderzoek uitgaan :wink:

Fishfood investigation :lol:

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 20-12-2013 17:56

Ik heb niks over superfish dievries bloodworms kunnen vinden, slecht of goed. Misschien een rebrand van een importeur, Ruto misschien?

Ik ga het maar lekker even laten bezinken, het komt er gewoon op neer dat ik te wantrouwend ben geworden na zoveel jaar goudvissen voeren. Wellicht is de techniek en het vervoer zoveel beter nu dat de kwaliteit ook redelijk veilig is. Gevriesdroogd is in ieder geval veilig(zeg nooit nooit) echter verschilt de kwaliteit ook heel erg heb ik begrepen. Wel eerst goed laten weken natuurlijk, anders kunnen de vissen er geconstipeerd van raken want ze zitten vol lucht. Heb ook het een en ander gelezen over Tonijn waar Zsjonnie het over had, lijkt ook een goed ingredient om voor de paaitijd te voeren in een gel om de vrouwtjes voor te bereiden. En dit wordt dan als moot gemalen en voor de gelei erbij gaat gezeefd. Ook iets wat ik zeker ga doen in het vervolg, altijd zeven en alle harde stukjes eruit vissen, je weet maar nooit.

Er kan altijd wat gebeuren, maar hier een goed uitgelegd voorbeeld van bedorven bloedwormen voeren en wat er dan kan gebeuren. Niet leuk, maar wel leerzaam. Heb het zelf ook meegemaakt, en je kunt het beste voorbereid zijn.

http://goldfishkeepers.com/forum/showth ... bloodworms

Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben, ben er wel helemaal klaar mee nu eerlijk gezegd, oja nog Hikari gevriesdroogde bloodworms ergens vandaan zien te vissen, lijkt me toch het beste voor mij dan uiteraard! Wel jammer voor m'n visjes maar ik verzin wel wat anders :wink:

Plaats reactie