Op reis...

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 29-12-2013 23:32

Ik checkte de autofeeder zelf via de webcam. Ik zag het als ze aan het eten waren.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-12-2013 23:35

Niemand in mijn buurt heeft goudvissen :). Of misschien wel goudvissen, maar houd ze niet op de manier dat ik het wil of hoe het hoort.
een voederautomaat is misschien wel een oplossing voor de eerste weken, zolang de batterij meegaat :D Heb er nog een liggen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 30-12-2013 09:57

Ik zou net als vissengek een voerstop houden voor dat ene maandje dat je weg bent.

Mocht je kunnen investeren in een ozon/water purifier dan zou ik zelf niet eens verversen in die maand dat er niet gevoerd wordt.

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 30-12-2013 10:05

Helemaal stoppen met voeren had ik eigenlijk helemaal niet als optie bekeken. Zitten hier geen nadelen aan?
Een maand niet eten, in water op kamertemperatuur, ik kan me niet voorstellen dat de vissen dat prettig vinden. Die hebben lijkt mij gewoon echt honger en teren in die weken flink op hun lichaam.
Is er na die maand ook geen probleem met opstarten van eten? En komt het laatste eten vóór het stoppen er wel gewoon uit of blijft dit weken in de vissen zitten.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-12-2013 10:33

Ik heb een paar keer gelezen dat je tot 2 weken kunt stoppen met voeren. Een maand lijkt me erg lang en dan zeker als de waterkwaliteit afhangt van enkele apparaatjes. Een vijver zou je makkelijk voor kunnen bereiden voor een maand geen voer.

Anders gezien zou ik echt niet een maand m'n vissen onbeheerd laten. Stel je voor er gebeurt iets er wordt niet op gereageerd. Dan nog de vraag of je van iemand anders kunt verwachten de zorg aan je vissen te geven die ze gewent zijn hmmmmm....

Ik zou zelf denk ik iemand zoeken die een goed draaiende vijver heeft en het geen enkel bezwaar vind als ik een aantal vissen in die vijver zou plaatsen. Ervan uitgaande dat de vakantie in de zomer is he ;)

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 30-12-2013 11:13

Als de reis doorgaat zal die in oktober gepland worden.. dus dat is een te groot risico om ze in een vijver te plaatsen. De temperaturen kunnen in oktober al een stuk lager zitten.
En daarbij ben ik nog steeds van mening dat een vis verhuizen te veel stress met zich meebrengt zeker voor die 'korte' periode. Als het nu op enkele maanden ging vind ik dat iets anders.
Ik ben eigenlijk officieel 3 weken of 24 dagen weg. Dus die periode moet te overbruggen vallen. Een persoon die af en toe langs wil komen en iets van goudvissen kent lijkt mij de beste oplossing.
Ik heb nog 10 maanden om mijn ouders op te leiden :twisted:.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 30-12-2013 12:08

goudvizzz schreef:Helemaal stoppen met voeren had ik eigenlijk helemaal niet als optie bekeken. Zitten hier geen nadelen aan?
Een maand niet eten, in water op kamertemperatuur, ik kan me niet voorstellen dat de vissen dat prettig vinden. Die hebben lijkt mij gewoon echt honger en teren in die weken flink op hun lichaam.
Is er na die maand ook geen probleem met opstarten van eten? En komt het laatste eten vóór het stoppen er wel gewoon uit of blijft dit weken in de vissen zitten.
Nee, ik zie er geen nadelen. Ik neem aan dat de cv laag gaat en de watertemperatuur rond de 16graden zal liggen in die periode en ook al ligt het metabolisme van de vis bij water op kamertemperatuur redelijk hoog... de vissen van Sanne zijn gezond en wel doorvoed.

Gezonde en doorvoede vissen kunnen bij deze temperatuur makkelijk een maandje zonder voer, zonder nadelige gevolgen. Bij zeer lage temperaturen kan dit maanden lang prima..

Een voerstop is ook heel natuurlijk en gezond. Het lichaam en organen krijgen rust, omdat de vis geen energie hoeft te steken in het continue verteren van voedsel en juist na perioden van voerstops zal je zien dat je vissen een groeispurt krijgen door aanmaak van groeihormoon na de rustperiode. Ook zijn ze na perioden van voerstops mooier op kleur en grote kans dat ze zelfs meer lengte pakken tijdens de voerstop dan in diezelfde periode als je door zou voeren.
De vissen krijgen eindelijk de kans om afvalstoffen die opgehoopt zitten in vetreserves kwijt te raken en om eventuele eieren te verteren.
'Wij' voeren de vissen ook veel teveel, meerdere malen per dag/ 365 dagen per jaar, voer met een zeer hoge voedingswaarde. Dit omdat we met z'n allen willen dat onze vissen binnen no-time 20cm groot zijn. Als gevolg hiervan belasten we onze veel te kleine filters (op onze veel te kleine aquaria. 50l is voor zo’n sterk vervuilende vis eigenlijk veel te weinig) veel te zwaar waardoor we bijna wekelijks het volledige leefmilieu (het water waar de vis in leeft) moeten vervangen.
Er zijn hier op het forum een aantal mensen met zeer veel kennis, die dit heel goed kunnen en kundig aanpakken en die behalen ook zeer goede resultaten op deze manier. Echter zie ik ook veelvuldig foto’s van te ‘vette’ vissen en zijn er zeer regelmatig problemen te vinden in de ziekenboeg waarvan 99% gerelateerd is aan waterkwaliteit. De kunst van het houden van goudvissen ligt niet in de verzorging van de vis maar in de verzorging van het water.

---------------------
Ik ben het echt met vissengek eens: "Twee dagen voordat ik wegga ververs ik nog +/- 80 % en als ze de volgende dag geen kuit hebben geschoten blijft het daarbij".

Ook zou ik twee dagen van tevoren niet meer voeren, zodat je de laatste resten vissenpoep nog even kunt verwijderen. Omdat de vissen niet gevoerd worden (lees: het filter wordt niet gevoerd) belast je het filter ook veel minder. De vissen scheiden echter ook zonder voer ook nog ammonia af.. dit zal verwerkt worden door je filter en de filterbaccies zullen niet afsterven, omdat ze toch nog continue gevoerd worden.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 30-12-2013 12:48

klinkt vrij logisch... Dus 3 weken zonder voer zouden ze moeten kunnen volhouden?
Wat het verversen betreft zal ik inderdaad 2 of 3 dagen op voorhand alles goed proper maken (behalve de filter). Want mijn vissen zijn ook van die helden die de dag nadien telkens kuit schieten :roll:
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-12-2013 14:18

Ik zal me hier eens in verdiepen, vind het een intressant onderwerp en ik denk ook dat het eigenlijk moet kunnen omdat het in de natuur ook gewoon zo is.

Ik vraag me wel af hoe het met een kleine vis zit, althans een die niet volwassen is en vol in de groei zit. Ik vraag mij af of deze dan niet gaan stunten.

Maargoed oktober is nog ver weg inderdaad :wink:

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 30-12-2013 17:17

En natuurlijk niet vergeten om een kaartje te sturen :lol:

Plaats reactie