nieuwe visjes

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

nieuwe visjes

Bericht door Fancy91 » 30-12-2013 11:56

Hallo,

Ik had al eerder de vraag gesteld over een quarantaine bak.. maar ik kwam er eigenlijk achter dat ik daar helemaal geen ruimte voor heb.. in mijn garage wel, maar daar heb ik niet echt een stroom geval (stopcontact) voor constant stroom voor evt.. verwarming of filter etc, lamp etc.
dus Heb eer gister de visjes bij dino weg zo, (ook eigelijk zonder aan een quarantaine bak te denken) ze zo in de bak gedaan. wel ze laten wennen aan de waterwaardes in mijn bak.. voor ik ze erin deed.

het gaat goed met ze.. ik hou het dus wel in de gaten.

Maar is dat ook een ramp? dat ik het niet eerst in quarantaine gehad heb?

ik kan er nu niet zoveel meer aan doen.. maar wat.. denken jullie?

groetjes Marline

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 30-12-2013 12:41

Ik heb een topic geopend over Cor de kantoorvis, ergens in algemene discussie. En daar werd aangeraden om minimaal vier weken quarantaine te doen. En volgens sommigen was dat zelfs te kort. Maar om het nu terug te draaien lijkt mij ook vrij nutteloos en het doel voorbij schieten.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 30-12-2013 12:44

Zijn dit vissen die Dino net gekregen had?
Zoja had je ze zeker minstens 6 weken in quarantaine moeten houden.
Zowiezo moet je ze in quarantaine doen.
De reis van China naar Nederland, van Dino tot bij jou is enorm belastend.
Deze vissen hebben altijd parasieten bij zich.

Dino waarschuwt mensen hiervoor en staat erop dat vissen eerst een quarantaineperiode moeten doen.
Doe je dit niet is er een kans dat je huidige vissen ziek kunnen worden of je je hele bestand kwijt raakt.
Je zou de eerste niet zijn.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 30-12-2013 12:51

In dit topic staat er ook iets meer uitleg over de Q-periode: http://goudvis.forum2go.nl/quarantaine- ... t1861.html
Zoals Brian al aangeeft zou ik vissen die net uit China zijn overgevlogen toch ook even in Quarantaine houden.
Nu aan je verhaal te horen kan je op de moment niet anders (alhoewel ik gewoon een curverbak zet ergens in een hoekje of zelfs voor het aquarium zelf, dus volgens mij moet er wel een mogelijkheid zijn ook al staat die bak even in de weg).
Maar hou er zeker rekening mee voor in de toekomst.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-12-2013 14:12

Even los van dat een quarantaine periode van 4 of 6 weken noodzaak is om besmetting van je bestaande visbestand te voorkomen......

De risico's zijn zeker niet gering en je moet kiezen of je het zo aandurft of dat je toch de vissen nog in quarantaine zet. Zoals Sanne zegt, gewoon een flinke curverbak in een hoek van de kamer zetten is prima, filter, beluchting, je snapt het wel.

Hoe dan ook zul je het er even druk mee krijgen. Lees je in over de meest algemene visziektes zodat je symptomen snel herkent. Zorg dat je zout en breedwerkende medicijnen in huis hebt, zorg voor een Qbak en microscoop of zoek iemand die eventueel een afstrijkje voor je kan maken. Kortom, wees voorbereid!

Ik zit zelf ook nog in een periode waarin ik veel vissen heb gekocht en alles dus gewoon quarantaine en aan het opstarten is bij mij. Best veel werk kan ik je vertellen, maar als je er de tijd voor neemt kan het.

Laat je anders ook even door Dino adviseren, hij heeft hier heel veel ervaring mee en dus ook hoe de vissen goed door de stressvolle tijd die ze achter de rug hebben heen te helpen.

Ben stiekem trouwens wel erg benieuwd wat je bij Dino gekocht heb *hint* :wink:

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 30-12-2013 14:21

Oke bedankt voor de reactie allemaal, maar idd ze komen ook helemaal uit china etc.
dus beetje dom.. zal er de volgende keer meer om denken..

Maar inderdaad in een bak zou wel kunnen maar had in een ander forum gelezen dat je dan wel een bubbelaar, filter etc nodig bent.
in mijn garage had ik wel plek maar niet een stopcontact.

Dino had me er trouwens ook niet aan herinnert.. of ik heb niet opgelet..
Ik voel me wel een beetje een kluns hoor.

Maar wat kunnen ze dan krijgen wat ze uiteindelijk allemaal tegelijk fataal worden?
Want de meeste dingen kun je nog wel bestrijden toch? (gelukkig)

en ja ik kan ze nu nog in quarantaine zetten maar ik heb ze ook al in het aquarium gehad dus dan zit het toch hoe dan ook al in het aquarium?
ik denk dat ik de komende tijd maar heeeeeeeeeeeeeeel goed ga opletten :)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-12-2013 14:58

Aan je reactie te merken heb je er inderdaad niet heel erg goed over nagedacht en zou je er goed aan doen je goed voor te bereiden. Viszieken zijn meestal goed te behandelen, maar als je het tot een uitbraak laat komen is het echt een ramp kan ik je vertellen. Heb het helaas 2 keer(vroeger) meegemaakt en daarna duurde het een paar jaar voor ik weer opnieuw durfte te beginnen, echt een ramp dus.

Je kunt ook de vissen die je al had apart zetten in een curver box en het grote aquarium als je quarantaine gebruiken. Maak maar vast een boodschappenlijstje :twisted:

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 30-12-2013 15:46

oke dat kan.. en wat moet er dan op het boodschappenlijstje dan?

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 30-12-2013 16:05

Ik heb voor mijn qbak gewoon een grote curverbak bij de Action gehaald, een klein binnenfilter van een paar euro en een zak filterwatten, en een verwarmingselement. Dat laatste hoeft niet eens als je bak gewoon op kamertemperatuur kan, dus eigenlijk ben je maar een paar euro kwijt. Tenzij je echt ziektes moet gaan behandelen, dan ben je natuurlijk wel wat meer kwijt voor medicijnen en zo.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 30-12-2013 16:09

Je kunt het niet meer terugdraaien dus hou voor nu de vissen goed in de gaten en zorg vooral voor ‘rust’ in de bak. Toevoegen van nieuwe vissen/ veranderen van omgeving en waterwaarden veroorzaken situaties van stress en een directe daling van de weerstand van de vissen tegen parasitaire aanvallen en infecties.

Maar wees niet te ongerust.. we hebben dit allemaal weleens gedaan. Zorg er de komende twee maanden voor dat je de waterwaarden zo constant mogelijk houdt. Voer deze periode wat minder (1x per dag normale hoeveelheid is meer dan zat) om zo min mogelijk schommelingen in je waterwaarden te creeren. Voorkom temperatuurstress bij verversen (heel belangrijk), dus ververs met een thermometer en houd de temperatuur exact hetzelfde.

Probeer een volgende keer een q-periode in te lassen van zeker 5-6 weken. Met de nieuwe vissen introduceer je waarschijnlijk nieuwe pathogenen en de vissen zijn al verzwakt door de reis en vormen dus een extra risico.. ook voor de andere vissen.

Maar wat is nu een goede q-periode? Een afstrijkje is vaak niet alleszeggend en juist daarom wordt een q-periode ingelast. En het klinkt tegenstrijdig wat ik nu ga zeggen maar tijdens deze periode gaan we de boel juist wel prikkelen, zodat de parasieten, infecties, virussen tot uiting komen (dit is het doel van de q-periode). Op deze manier kun je de nieuwe vissen gericht behandelen zonder je huidige bestand te belasten of eraan bloot te stellen.

Vul de qbak met 50% water uit je aqua en 50% kraanwater en belucht deze. Zo creeer je een iets lagere bacteriedruk maar wordt de nieuwe vis al wel blootgesteld het het ‘nieuwe’ water, zowel chemisch als biologisch. Zet er bij voorkeur een vis (waar je het minst aan gehecht bent) bij uit je huidige bestand:
1 – om de nieuwe vis bloot te stellen aan pathogenen die voorkomen op de vissen in je aquarium.
2 – een goudvis is een groepsdier. 5-6 weken alleen kan ook funest zijn.

Zet de nieuwe vis in de q-bak en breng daarna langzaam de temperatuur omhoog 1 graad per dag tot 24 graden. Hier doe je waarschijnlijk ongeveer een week over. Stress de nieuwe vis door hem een tiental seconden uit het water te halen. Laat vervolgens de temperatuur minimaal 3 weken constant op 24 graden. Hou bij tussentijdse verversingen dus rekening met de temperatuur. Hou de waterwaarden zo constant mogelijk. Voer dus weinig en ververs wekelijk 30-40% (houd na een aantal weken zeker ook nitraat, gh, kh in de gaten). Gebruik je geen filter op je q-bak dan zal je dus meer moeten verversen.. maar ik raad wel echt filtering aan, indien mogelijk.

De temperatuur omhoog brengen doe je om de volgende redenen:
- parasieten worden bij hogere temperaturen actiever en de parasieten die wij doorgaans tegenkomen hebben bij deze temperatuur een cyclus korter dan 3 weken. Stress icm parasieten zal resulteren in ziekte. Houd je vissen daarom in de gaten en maak na drie weken een afstrijkje om eventuele parasieten te identificeren en gericht te kunnen behandelen.
- bacterien doen het ook beter bij hogere temperaturen. Mocht je bij het afstrijkje geen parasieten vinden maar wel specifieke problemen hebben zoals, kieuwrot, vinrot of andere infecties kan je hier gericht tegen behandelen.

Mocht je na deze 4 weken geen problemen hebben ondervonden kan je de temperatuur weer langzaam met max. 1 graad per dag omlaag brengen, gelijk aan de temperatuur van je aquarium en dan kom je dus al gauw aan 5-6 weken. Na deze periode kun je er redelijkerwijs vanuit gaan maar er niet 100% zeker van zijn dat je met het introduceren van de nieuwe vis geen nieuwe ‘problemen’ in je bak introduceert.
De q-periode waarbij je de vis maar gewoon 5 weken apart houdt in een bak met een luchtsteentje en observeert is dus eigenlijk helemaal niet zo effectief. Je zult echt voor triggers moeten zorgen om pathogenen te activeren.

Al met al dus een hoop werk maar het is maar net wat voor waarde je hecht aan je vissen. Als je goudvissen hebt zwemmen van een paar honderd euro per stuk en deze makkelijk kunt verliezen door het introduceren van 1 “foute” vis dan denk ik dat dit het zeker waard is...

Plaats reactie