Baby visjes, Hooraayy...paar vraagjes nog

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 12-03-2014 21:14

Ady gil, heeft ook al weer eitjes uitgepoept, kan ik die eitjes ook bij de jonge visjes in het netje doen? of eten die de eitjes dan op?

@Goudvizz, ik had het al eens gehad idd dat een zo'n dikke kloede liquifry naar de bodem zonk. goed idee om het eerst even te mengen, bedankt :D

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 12-03-2014 21:35

Ik heb in drie weken tijd 3 lichtingen eitjes gehad. Ik heb alles bij elkaar gedaan en dat ging op zich prima.
Op een gegeven moment had ik een vis van de eerste lichting die wel achter visjes van de derde lichting aan ging. Ik heb deze toen apart gezet.
Maar tussen visjes van 1 week verschil verwacht ik geen problemen.

Maar let wel op. Vorige week is mijn mooiste vis doodgegaan omdat ze steeds bleven paaien.
Uiteindelijk is de vis doodgegaan doordat er inwendige ontstekingen ontstonden.
Check goed of de vrouwtjesvis "goed leeg" (http://www.youtube.com/watch?v=fBjBwledJbU) is en zet de vis apart als de mannetjes steeds blijven paaien.
Ook kwam Dino nog met een tip: medicinaal voer geven na het paaien. Dino verkoopt dit. Dat zal waarschijnlijk infecties zoals bij mijn vis ontstond in de kiem smoren.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-03-2014 21:48

Nee bedoel ik niet. Ik bedoel een netje waarmee je vissen vangt.

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 12-03-2014 22:05

@Fancy91
Let wel op je waterwaardes de komende tijd.
Als je de hoeveelheid liquifry aanhoudt zoals beschreven op de verpakking, zul je elke dag en maximaal om de dag 85% water moeten wisselen.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 12-03-2014 22:43

@goudvizz, Hoe kom ik erachter of ze goed leeg is? door zoals diegene in het filmpje over de buik te aaien, of drukken, of hoe die het ook maar deed?
Ik hou me niet echt aan wat er op de verpakking staat, ik voer wel 4x per dag, maar op het flesje staat 1 drup voor een paar liter, weet zo even niet meer precies.. maar dan moet ik met mijn 300 liter er best wat in doen.. dus doe elke keer wel een paar druppels in het netje. en dat zal inderdaad er langzaam wel uit verdwijnen, al lijkt het er best lang in te blijven hangen.

@Dino, oh oops... ik dacht dat je een broednetje bedoelde, maar het netje wat ik gekocht heb om de baby's mee te vangen, is van Europet, een heel fijn netje :)

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 12-03-2014 22:54

Dat is inderdaad het probleem van zo'n broednetje.

Maar over dat "leegmaken", je moet zachtjes masseren/stuwen richting de cloaca/eierkanaal. Zoek op Youtube eens op Handbreeding goldfish. Er staan vrij veel goede uitleggen tussen.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 13-03-2014 09:49

Je moet eigenlijk bij het paaien erbij zijn, als je ze zo laat paaien moeten er genoeg sterke mannetjes bij zijn die de eitjes eruit masseren. Handspawnen is een heel erg zenuwenwerkje, het moet heel snel en heel precies en héél voorzichtig. Je kunt het na het spawnen in het aquarium nog proberen, maar het maakt niet zoveel uit, ze maken ook gewoon weer nieuwe eitjes aan na het spawnen, het gaat erom dát ze eitjes af kunnen blijven geven. Als je dat handspawnen niet ziet zitten kun je heel makkelijk het vrouwtje die al gespawned heeft met de mannetjes die opjagen in een afwasteiltje zetten(wel brandschoon en in de bleek gezet anders heb je niks aan de eitjes) en met je hand het water flink laten ronddraaien. Dit veroorzaakt een flinke stimulans nog meer eitjes af te zetten.

Dit is de enige goede uitleg over handspawnen die ik weet op youtube, let goed op hoe deze kweker de vis in z'n handpalm houd en heel voorzichtig iets tegen het buikje masseert.

http://www.youtube.com/watch?v=58XMfkFOtwQ

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 13-03-2014 18:18

vind maar niets zo'n bakje.. ik doe ze liever in een apart aquarium.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 14-03-2014 15:45

Dat handspawnen ziet er allemaal wel erg ingewikkeld uit.
Ik heb de vrouwtjes wel ff gevoelt.. ady gil vooral want die heeft als laatste eitjes gelegt, maar het voelt daar allemaal nog al aardig pudding-ig.
dus of ze leeg zijn. ik heb wel even geprobeerd zoals op het eerste filmpje, maar er kwam niks uit haar.

Ik ben altijd zo bang dat ik het verkeert doe, dus heb ook niet heel lang geprobeerd, en heeeeeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig. misschien iets te voorzichtig, ik heb geen idee..
anyway.
@hinvin, dat linkje dat jij stuurde was iniedergeval wel heel duidelijk te zien wat je dan moet doen. hoe het werkt..

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 18-03-2014 11:15

even een updaTe.. Sam werd ook een klein beetje achtervolgt, entoen wilde ik even voelen of ze ook eitjes had, of dat babbi (de achtervolger) gewoon hyper was, want eigelijk zat ie achter iedereen aan vanochtend..
anyway.. ik voelde en toen plopten alle eitjes eral uit.. zonder enige moeite, daarna de eitjes met een netje gevangen, en het mannetje ook even gedaan, Babbi.. over de eitjes heen.. hopelijk is het goed gekomen, heb ze daarna in het broednetje gedaan.. ik heb niet alle eitjes, want de andere visjes dachten Hmmm Lekker.. dus die waren me grotendeels voor.

Als ik wist dat ze al op knappen stond, had ik het even in een aparte bak / emmer ofzo gedaan.. :P maar ik had geen idee :shock:

dus.. eigenlijk heb al ge-hand-spawningt.. :P of zoiets..

Plaats reactie