Fotoalbum van Laura1990

De foto-albums van diverse leden [leden]
laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 10-09-2014 09:33

Bedankt voor de reacties :D Blij om te horen dat de vinnen van Badr weer goed gaan komen :blij:

Wanneer zouden jullie gaan verversen en hoeveel? Ze zijn eergisteren avond in de bak gezet, ik heb toen Fancy cristal clear en Fancy toxic remover toegevoegd omdat ik wat nitriet had gemeten. Maar ik snapte daar niks van want voordat de vissen kwamen had ik 100% ververst. Ik kwam gisteren de tip op dit forum tegen om de stripjes te testen met normaal kraanwater, en met kraanwater constateerde mijn stripjes ook nitriet :roll: Dus ik ben bang dat mijn stripjes niet goed zijn, ik heb nu een test kit besteld maar dat duurt een paar dagen voordat deze binnen is. Heel frustrerend want ik kan nu nitriet niet in de gaten houden. Ik nijg er naar om nu voor de zekerheid vandaag 50% te verversen, wat zouden jullie doen?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 10-09-2014 13:07

Je mag elke dag 100% verversen. Als je temperatuur gelijk is.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 10-09-2014 14:23

Ja hoor, verversen maar, nitriet onder de 0,2 houden en heel iets zout aan het water toevoegen beschermt tegen nitriet. 2 vlakke eetlepels zeezout(zonder E nummers, antiklontermiddeltjes bijv. zonnatura zout van de jumbo is goed) per 100 liter is voldoende. Eerst even zout oplossen voor je het in het aquarium doet. Even op de gok houd dit in dat je dagelijks in ieder geval 50% moet verschonen en niet of uiterst spaarzaam voeren.

Het aquarium is nog niet helemaal gecycled of de colonie nitrificerende bacterien is nog niet groot genoeg de vervuiling aan te kunnen.

Loop het nitrietgehalte te hoog op dan is het beter de vissen tijdelijk in een curverbak oid te bewaren in 100% dagelijks verschoont water. De nood-quarantaine bak moet wel een redelijke hoeveelheid liter water bevatten.

laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 10-09-2014 14:48

Hinvin schreef:Ja hoor, verversen maar, nitriet onder de 0,2 houden en heel iets zout aan het water toevoegen beschermt tegen nitriet. 2 vlakke eetlepels zeezout(zonder E nummers, antiklontermiddeltjes bijv. zonnatura zout van de jumbo is goed) per 100 liter is voldoende. Eerst even zout oplossen voor je het in het aquarium doet. Even op de gok houd dit in dat je dagelijks in ieder geval 50% moet verschonen en niet of uiterst spaarzaam voeren.

Het aquarium is nog niet helemaal gecycled of de colonie nitrificerende bacterien is nog niet groot genoeg de vervuiling aan te kunnen.

Loop het nitrietgehalte te hoog op dan is het beter de vissen tijdelijk in een curverbak oid te bewaren in 100% dagelijks verschoont water. De nood-quarantaine bak moet wel een redelijke hoeveelheid liter water bevatten.
Het zout toevoegen, moet je dit geleidelijk doen of kun je dit gewoon in 1x in het water gooien? Ik zal in ieder geval het zout gaan toevoegen, daar zat ik sowieso al aan te denken omdat badr een klein scheurtje in zijn vin heeft.

Ik heb mijn bak 3,5 week laten indraaien en had verwacht dat hij nu wel goed gecycled zou zijn. Het is nogal frustrerend dat ik geen nitriet kan meten, ik heb dus geen idee hoe het er voor staat. Ik hoop dat de test kit snel binnen is en ben van plan om vanavond in ieder geval een 50% verversing te doen. 100% gaat me eigenlijk wat te ver omdat ze net een beetje rustig zijn, wil niet dat ze weer helemaal in de stress raken.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 10-09-2014 18:19

Gaat vast lukken allemaal, zo weinig zout kun je gerust in 1 keer doen.

Een aquarium volledig cyclen duurt eigenlijk 2-3maand, maar een basis nitrificatie kun je na een week of drie verwachten. Dit is wel weer afhankelijk van temperatuur oa, maar ook bijvoorbeeld van beluchting en voedselaanbod(lees ammonia). Het feit dat er nitriet wordt gevormd is ook al een teken dat dit het geval is, maar gewoon nog niet zover dat het de vervuiling van de vissen aankan.

Dagelijks 50% verschonen met 2 vissen zou veilig horen te zijn, althans dat verwacht ik. Heb je het idee dat hun gedrag in negatieve zin verandert, doe ze dan uit voorzorg in een curverbak(oid) met schoon water en ook een beetje zout.

Als je nog met emmers verschoont zou ik je ten zeerste aanraden een vijverpompje aan te schaffen, met tuinslan en een koppeling voor de kraan waar je water uithaalt. Vooral het verschonen van water ultra makkelijk maken, dat voorkomt echt heel erg veel ellende als je ooit eens heel druk bent met studie oid.

laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 11-09-2014 16:35

Ik ververs nu in ieder geval 50/60% van het aquarium elke dag totdat ik mijn testset in huis heb. Ze maken een erg levendige indruk dus ik heb het idee dat het wel goed gaat zo. Al heb ik het idee dat ze me het wel kwalijk nemen dat ik niet al te veel voer, voordeel is wel dat ze netjes mijn bruin alg hebben opgeruimd :lol:

Bedankt voor het meedenken in ieder geval :cheer:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-09-2014 07:44

veel succes met je leuke visjes!
ps: ik vraag me alleen af wat precies die witte sliertjes zijn onderaan de staartwortel ter hoogte van de anaalvin. ik zie het niet goed op de foto.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-09-2014 08:14

Stukje vin wellicht?

laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 12-09-2014 14:24

Sanne schreef: ps: ik vraag me alleen af wat precies die witte sliertjes zijn onderaan de staartwortel ter hoogte van de anaalvin. ik zie het niet goed op de foto.
Dat is een stukje vin, de rest van de vin zit vaak aan de binnenkant van zijn staart en dit kleine flapje zit vaak net aan de buitenkant. Aan de andere kant heeft ie gewoon een mooie vin maar aan de kant dat de foto's gemaakt zijn zit net een klein scheurtje.

laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 19-09-2014 10:48

Een kleine foto update:

Blub en Badr zijn veranderd in twee hyper aquarium monsters, foto's maken is daarom vrij pittig :oops:

Blub: <heartring>
Afbeelding

Gekke bek van Blubje
Afbeelding

En Badr:
Afbeelding

Overzichtje van hoe de bak er nu bijstaat:
Afbeelding

Filmpje:

Plaats reactie